Numele Swift are o istorie îndelungată în colecţia celor de la Suzuki: prima generaţie Suzuki Swift a apărut în 1983, ca o maşină de oraş nepretenţioasă. A doua generaţie, din 1989, a devenit mult mai populară în lume, însă pe europeni Swift a început să-i atragă cu adevărat de-abia din 2004, când a fost lansată ce-a de-a treia generaţie. În 2017 a apărut a patra generaţie Suzuki Swift, iar acesta a adoptat un stil nou care se remarcă printr-o caroserie ultra uşoară (doar 840 kg), motoare noi precum şi tehnologii de siguranţă avansate.
Mai mult de un milion de bucăţi s-au vândut în Europa începând cu anul 2005, asta însemnă că Swift are o faimă pe care ar trebui să şi-o păstreze. Cum face asta? Una din noutăţile pe care le introduce este motorul mild hybrid. Această versiune am avut şi noi ocazia să o testăm, mai exact SWIFT SPIRIT 1.0L Boosterjet 112 CP Hybrid. Mild Hybrid mai exact, care înseamnă că maşina are de fapt două motoare: unul termic, şi un propulsor electric de mici dimensiuni. Dar despre asta vom scrie puţin mai jos.
Noul Suzuki Swift, deşi a fost conceput înainte de formarea alianţei cu Volkswagen, arată surprinzător de asemănător cu Skoda Fabia. Japonezii au reuşit să-i imprime modelului Swift un design exterior european, completat de un interior cu un caracter sportiv. Ca şi experienţă de condus, acesta este un model agil, chiar şi pentru motorul cu doar trei cilindi, ce oferă senzaţia de siguranţă la volan. Designul exterior cu muchii ascuţite îi dă o prezenţă pe şosea cu ceva mai multă atitudine.
Noul model este mai scurt cu 10 mm faţă de versiunea precedentă, în timp ce ampatamentul este cu 20 mm mai lung, oferind astfel mai mult spaţiu interior, ce se materializează într-un spaţiu pentru bagaje de 254 de litri, cu 54 de litri mai mult. Noul Swift este cu 15 mm mai scund şi 40 mm mai lat.
Interiorul este reproiectat cu scaune mai confortabile şi o planşă de bord de mari dimensiuni accentuează senzaţia de rapiditate şi eficienţă, în timp ce accentele de alb şi crom satinat din habitaclu completează nuanţele generale de negru pentru a crea un spaţiu interior contrastant.
Materialele arată bine, dar toate plasticele sunt tari la atingere. Mai mult, planşă de bord vopsită în negru lucios, acesta este un imens magnet de amprente la doar câţiva centimetri de degetele tale şi ale pasagerului din dreapta.
Ecranul tactil al maşinii e amplasat suficient de sus, aşa că nu trebuie să îţi iei prea mult ochii de la drum pentru a arunca o privire pe hartă, iar sensibilitatea la atingeri este bună. Foarte folositoare sunt şi butoanele fizice de lângă potenţiometrele aerului condiţionat.
Scaunele din faţă sunt confortabile şi suficient de încăpătoare, iar spaţiul pentru cap şi genunchi e bun. Pe bancheta din spate ar putea încăpea trei copii, dar nu văd cum ar putea călători în confort mai mult de doi adulţi. Locul pentru cap e îndestulător, iar cel pentru genunchi e decent. O să ai probleme la drum lung doar dacă tu şi cel din faţa ta măsuraţi peste 1,8 metri lungime.
Noul Swift este disponibil cu o selecţie destul de limitată de motorizări, toate vor fi între 1.0 şi 1.2 litri. Noi am condus varianta cu cutie de viteze manuală cu cinci trepte şi motor mild hybrid de 1,0 litri care dezvoltă 112 CP.
Mild hybrid înseamnă că pe lângă motorul termic mai dispune de un motor electric mai mic, care preia energia la frânare, direcţionând-o într-o baterie litiu ion de 0,37 kWh. Acest motor are rolul şi de alternator. Potrivit cifrelor oficiale, acceleraţia de la zero până la 100 km/h se face în 10,6 secunde, iar viteza maximă este de 195 km/h.
Maşina e foarte confortabilă şi silenţioasă, iar consumul – în condiţii de condus normale nu a depăşit pragul de 6,7 l/100 km. La un stil liniştit de condus, consumul mediu ar trebui să se stabilizeaze la 4,2 l/100 km.
La testele EuroNCAP Swift a primit 3 stele. Tot la categoria siguranţă amintim că aceasta maşină dispune de funcţia de asistare la frânare, sistem de asistenţă la pornirea din rampă (HILL HOLD CONTROL), asistenţă lumină întâlnire (High beam assist), cruise control adaptiv, Dual Sensor Brake Support (DSBS) şi sistem autonom de asistenţă la frânare (Radar Brake Support).
Suspensia absoarbe bine dâmburile şi gropile de mici dimensiuni, însă la gropile mai mari mişcările vor fi destul ceva mai deranjante. De asemenea, ruliul e în limite normale, iar direcţia e precisă. Un lucru care mi s-a părut deranjant este schimbătorul de viteze care are cursele puţin cam lungi, astfel că, uneori, când am tras în treapta a doua, deşi am avut senzaţia că a intrat cum trebuie în viteză, am avut surpriza ca cutia să agaţe, producând acel zgomot enervant.
Concluzia, preţurile şi fişa tehnică le puteţi vedea pe pagina următoare