Test drive Renault ZOE R110 – Electricitatea face concurenţă dură – GALERIE FOTO
O maşină electrică este capabilă să ofere unui şofer obişnuit cu motoare termice senzaţii noi. Plecarea de pe loc produce primul şoc, iar acceleraţia bruscă cucereşte.
Renault Zoe R110 este o opţiune viabilă de maşină electrică pentru oraş şi nu numai. Baterie de 41hWh oferă o autonomie bună, spaţiul interior este apropiat de cel al unui hatchback, iar ecobonusul oferit de stat îndulceşte preţul.
Zoe este unul dintre cele mai vândute modele electrice din Europa, cu o cotă de piaţă de peste 22%, iar în 2018 s-au vândut aproape 40.000 de unităţi pe bătrânul continent. Să aflăm cum a reuşit această performanţă.
Foto: Foto: Marian Ilie / Mediafax Foto
De obicei, sunt trei impedimente care scot modelele electrice de pe lista scurtă a potenţial client: preţul, autonomia şi posibilitatea de încărcare.
Ecobonusul de 10.000 de euro oferit de stat o face mai accesibilă, iar o autonomie reală de 300 de kilometri este posibilă. Partea de încărcare este mai dificilă: la priza de acasă (10A) poate dura până la 25 de ore o încărcare completă, dar cea mai rapidă priză de încărcărere disponibilă (63A) aduce nivelul bateriei la 80% într-o oră şi jumătate. Desigur, există şi opţiuni intermediare. Totuşi, energia este recuperată şi în mers, prin regenerarea forţei de frânare, dar şi în momentul în care şoferul îşi ia piciorul de pe acceleraţie.
Exterior cuminte
Chiar dacă primul model a fost lansat la finalul lui 2012, exteriorul lui Zoe a fost modern atunci şi se prezintă bine şi în ziua de azi. Forma este tipică unui model de clasă mică, însă farurile şi stopurile fac notă distinctivă datorită inserţiilor albastre. Gama de culori extinsă, dar în special Violet Burberry, întineresc ZOE.
Lungimea de 4084 mm, lăţime de 1730 mm şi ampatamentul de 2588 mm înseamnă că ZOE oferă spaţiu precum unele SUV-uri de clasă mică. Volumul portbagajului are 338 de litri – o capacitate bună raportată la dimensiuni.
Foto: Foto: Marian Ilie / Mediafax Foto
Jantele pe 16 inchi în două culori arată bine, însă sistemul de frânare pe puntea spate este cu tamburi, iar asta poate deranja vizual.
Vei pleca primul de la semafor
ZOE poate părea unora banala din exterior, însă suma calităţilor care au făcut-o cea mai vândută maşină electrică în Europa se află ascunsă privirii.
Varianta R110 oferă 109 CP şi 225 Nm produşi de motorul electric, iar la sprintul 0-50 km/oră se realizează în doar 3,9 secunde. Până la 80 km/oră sunt necesare 7,6 secunde, iar viteza maximă este 135 km/oră. În majoritatea cazurilor, vei pleca primul de la semafor – un mare avantaj al modelelor electrice este cuplul maxim disponibil instant.
Foto: Foto: Marian Ilie / Mediafax Foto
Văzută de afară, ZOE nu pare rapidă, iar dacă adaugi faptul că mulţi şoferi nu cunosc caracteristicile unui model electric, vei produce suprize.
Suspensia este setată pentru un parcurs confortabil. Absoarbe bine denivelările, însă nu te încurajează să te arunci în viraje la viteze mari. Direcţia este supraasistată, însă având în vedere că majoritatea celor care aleg ZOE petrec majoritatea timpului la volan în oraş, asta nu face decât să sporească manevrabilitatea.
Centru de greutate este jos, datorită bateriei, însă tot aceasta face ca greutatea unui model ZOE să atingă 1500 de kilograme.
ZOE te face ECO
Autonomia anunţată este 300 km pe timp de vară şi 200 pe timp de iarnă (ciclu de testare WLTP), însă ea depinde de modul de conducere al fiecăruia. Totodată, trebuie notat că un model electric alimentează din baterie toate instrumentele aflate la bord, deci pornirea aerului condiţionat sau folosirea sistemului de navigaţie pot înseamna o autonomie mai redusă.
Foto: Foto: Marian Ilie / Mediafax Foto
Şoferul unui model pur electric dezvoltă un soi de disciplină la bord, care să-i reducă sentimentul de „range anxiety”. Acestă senzaţie apare atunci când şoferul se teme că nu are suficientă energie în baterie pentru a ajunge la destinaţie. Astfel, te obişnuieşti să nu mergi rapid dacă nu este nevoie, să nu uiţi aerul condiţionat pornit şi aşa mai departe. Consumi mai puţin, ai autonomie mai mare şi ajungi mai rar la staţia de încărcare sau încarci mai rar acasă. Te obişnuieşti să consumi mai puţină energie.
Chiar dacă un model electric nu emite noxe, pentru producerea lui se emit noxe, iar energia cu care este încărcat – cât timp nu este regenerabilă, are propriile emisii rezultate din producţie.
Interior simplu şi conectivitate Android Auto
Interiorul este acaparat de plastice în diferite culori. Cu toate acestea, instrumentarul de bord este complet digital, cu câteva layout-uri distincte, şi avem la dispoziţie şi sistemul de infotainemnt R-Link cu conectivitate Android Auto şi ecran tactil.
Spaţiul pentru şofer şi pasagerul din faţă este bun, dar scaunele nu pot fi reglate pe înălţime. Poziţia la volan este din start destul de înaltă.
Foto: Foto: Marian Ilie / Mediafax Foto
Vizibilitatea este bună, chiar dacă montantul A este destul de lung din cauza parbrizului înclinat de mari dimensiuni. Pentru marşarier, modelul R110 poate fi echipat cu cameră video, însă la aceste dimensiuni nu este necesară.
Pasagerii din spate au un nivel acceptabil de spaţiu în zona picioarelor, iar portbagajul este de dimensiuni similare cu hatchback-urile din piaţă.
Verdict
Renault ZOE R110 se pretează a fi o maşină de oraş de uz zilnic, prin prisma autonomiei şi a spaţiului interior. Senzaţia ciudată de deplasare fără zgomot şi izbucnirile de forţă sunt bonus, dar reîncărcarea bateriei poate ridica probleme, mai ales pentru cei care stau la bloc.
În funcţie de necesităţi, Renault ZOE poate fi unica maşină a unei familii, însă mai realistă este configuraţia cu ZOE maşină de oraş şi un model cu motor termic pentru deplasările lungi.