Regele leu-doarme și habar n-are că în jurul lui, s-au adunat oameni care au epuizat epitetele, onomatopeele și semnele de exclamație. Ating mânerul portierei și mașina prinde viață cu un joc de lumini al farurilor și stopurilor. Apăs butonul de pornire și leul începe să toarcă. Azi testăm cea mai puternică versiune diesel a lui Peugeot 508: 2.0 BlueHDi cu linia de echipare de top, GT, și transmisie automată cu opt trepte.
Oamenii lui Gilles Vidal, directorul diviziei de design de la Peugeot, au ales din nou creioanele corect. Au desenat 508-ul după chipul și asemănarea regelui-leu, așa cum era și conceptul shooting brake Instinct, prezentat la Geneva, în 2017. Lumini de zi cu tehnologie LED (standard în echiparea GT), ce imită colții felinei și stopuri cu aspect tridimensional, care urmează liniile unei gheare. Între ele, o siluetă musculoasă, îmbrăcată în vopseaua Noire Perla Nera (511 euro), o alură fioroasă și o statură intimidantă. Jantele Augusta de 19 inci (232 de euro) formează un echilibru ideal cu înălțimea redusă a coupe-ului cu patru uși, de numai 1.403 milimetri.
508-ul de test are motor diesel de 2.0 litri, cu 180 de cai putere și 400 Nm, cuplat la o transmisie automată cu opt rapoarte. Apăs accelerația și pleacă mârâind de pe loc, un pic leneș, parcă încă amețit de somn. Dar își prinde repede ritmul și îl ajut cu padelele de pe volan. Coupe-ul cu patru uși devine agil, ca un animal de pradă. Îl ajută și faptul că noua platformă EMP2 a venit la pachet cu avantajul unei greutăți cu 70 de kilograme mai mici decât generația anterioară.
În jungla urbană, în modul Comfort, consumul mediu arătat în bord de leul meu este de 8,5 l/100 km. Este un pi c deranjat zgomotul produs de vânt pe autostradă, dar este consolator consumul de 7 l/100 km. Iar pe drum național, felina toarce blând, aproape domesticită, la 6 l/100 km.
Odată ajuns pe serpentine, după ce am setat modul de rulare Sport și 508, cu suspensia acum mai rigidă, vânează următoarea curbă, anvelopele late se agață de asfalt de parcă ar fi niște gheare, iar animalul de pradă, care cântărește puțin peste o tonă și jumătate, se așează fără eforturi pe traiectoria aleasă, fără ezitare și fără ruliu.
Dincolo de geamurile fără rame, o caracteristică tipică modelelor coupe, interiorul de Peugeot este despre “îl iubești sau îl urăști”. Nu există cale de mijloc. Poziția joasă la volanul cu părțile superioară și inferioară aplatizate și cu diametru redus, instrumentarul de bord complet digital de 12,3 inci, plafonul panoramic (975 euro) și elementele de decor din lemn Zebrano, creează senzația că ești dresorul în cușca leilor.
Aleg afișajul Dials, cu două cadrane clasice din lista celor cinci teme (Minimum, Personal, Navigation, Driving și Dials), cu gândul să trec pe Navigation atunci când nu mai știu drumul, pentru a avea harta în fața mea, dincolo de volan.
Ecranul tactil de 10,1 inci din consola centrală reacționează intuitiv la comenzi atunci când vrei să schimbi postul de radio, setările aerului condiționat sau ambianțele. Sub ecran, stau aliniate butoanele argintii, în formă de gheare de felină. Ultimul din rând este cel care îți oferă două ambianțe diferite: Relax sau Boost. Cele două transformă cabina într-un salon de spa, cu programele lor de masaj (1.098 euro) și setări care schimbă atmosfera la bord.
Scaunele cu reglaje electrice sunt îmbrăcate în alcantara de culoare neagră, cu șezut reglabil.
Găsesc cu greu porturile USB ascunse într-o nișă în consola centrală. Pentru 93 de euro, 508 vine și cu încărcare prin inducție a telefonului mobil.
În spate, ești răsfățat cu generozitate cu tot confortul oferit de susppensia multi-link, care filtrează foarte bine denivelările, cu o cotieră cu suport de pahare, două porturi USB, ventilație și spațiu, pentru că ampatamentul de 2.793 de milimetri este suficient chiar și pentru o persoană car depășește înălțimea de 1.90 metri. Aceleași persoane s-ar putea însă, să ajungă cu vârful capului foarte aproape de linia descendentă a plafonului de coupe. De acolo, privesc cu ochi critic finisajele din fețele ușilor, care lasă loc de mai bine.
Generos este 508 și când vine vorba despre volumul portbagajului. Deschid hayonul electric cu o mișcare a piciorului pe sub mașină (387 euro) și primesc 487 litri (1.537 litri cu bancheta rabatată) pentru bagaje.
Acoperișul descendent și luneta înclinată obturează vizibilitatea la manevrele de parcare, dar camera cu vedere la 360 de grade este un ajutor de nădejde.
E greu să fii sedan într-o lume în care SUV-urile sunt favorite. E greu să fii francez pe o piață în care clienții vor mașini germane. Dar regele-leu înfruntă jungla industriei și marketing-ul pro modele cu gardă mare la sol cu personalitatea și look-ul său intimidante, greu de egalat în segment. Bine ai venit în junglă, Majestate!
Date tehnice
Model | Peugeot 508 2.0 BlueHDi GT |
Motor | Turbodiesel, L4 |
Cilindree | 1997 cm3 |
Transmisie | Automată, 8 trepte |
Tracțiune | Față |
Putere maximă (CP/rpm) | 180/3.750 |
Cuplu maxim | 400/2.000 |
Accelerație 0-100 km/h | 8,3 secunde |
Viteza maximă | 235 km/h |
Greutate | 1.535 kg |
Lungime | 4.750 mm |
Lățime | 1.859 mm |
Înălțime | 1.403 mm |
Ampatament | 2.793 mm |
Volum portbagaj | 487 de litri |
Preț de pornire (euro, TVA inclus) | 36.057 euro |