Cu noul Mokka, Opel vrea să demonstreze că nu face mașini plictisitoare.
Opel Mokka nu mai este ceea ce era odată. Acesta a pierdut tracțiunea integrală și se bazează exclusiv pe platforma CMP a PSA, acum parte a grupului Stellantis. S-ar putea spune că actualul Opel Mokka a porni oarecum de la zero cu ajutorul unui nou partener. Acest sistem modular oferă o flexibilitate maximă în dezvoltarea vehiculelor și permite utilizarea unui sistem de propulsie pur electric cu baterii, precum și a motoarelor cu combustie internă.
Opel Mokka 2021 este tot un crossover, la fel ca și ilustrul său strămoș, dar acest nou proiect a luat o direcție diferită. În primul rând, la capitolul estetică: avem o mașină cu un stil mult mai clar și mai modern, deși proporțiile și măsurile nu s-au schimbat prea mult. Cu toate acestea, Mokka este acum cu 12,5 cm mai scurt, oprindu-se la 4,15 metri, în timp ce lățimea este acum de 1,78 metri (+ 10 mm), înălțimea este de 1,52 metri, iar ampatamentul este de 2,56 metri (+ 2 mm).
Acest lucru se datorează combinației îndrăznețe de culori. În partea din față găsim adevăratul simbol al acestei revoluții, și anume noua grilă denumită ”Vizor”. De fapt, aceasta nu este o grilă, ci un singur panou lucios, grila fiind mutată complet în partea inferioară a barei. Farurile sunt foarte subțiri și continuă estetica orizontală menită să o fac mai vizibilă pe șosea, printre celelalte mașini. Acestea sunt furnizate în standard cu tehnologie LED. Pe lateral găsim câteva linii foarte clare, cu un acoperiș care alternează prin culoare de restul caroseriei. Partea din spate este caracterizată de forma rotunjită și de luneta care îi oferă mașinii o ușoară tentă de coupe.
Pentru testul nostru am primit versiunea mai sportivă GS Line, caracterizată de ornamente roșii care urmăresc marginea superioară a geamurilor laterale și care dau impresia unor montanți C plutitori pe caroserie.
Aspectul modern și îndrăzneț al lui Mokka se regăsește și în interiorul habitaclului. Un total de patru niveluri de echipare sunt disponibile: Edition, Elegance , GS Line și Ultimate, în ordinea dotărilor și finisajelor. Ceea ce vedeți în imaginile noastre este GS Line, care este cea mai sportivă versiune. Planșa de bord se caracterizează în primul rând prin noua filozofie Pure Panel, care constă în panoul de sticlă ce cuprinde în spatele său cele două ecrane ale sistemului de infotainment , astfel încât să creeze iluzia unui singur ecran mare și continuu.
Volanul este foarte clasic, atât de clasic încât ne-ar fi plăcut să contrasteze puțin cu restul habitaclului. Pe de altă parte, în ciuda funcțiilor tactile ale ecranului principal, există totuși câteva butoane fizice pentru a face mai accesibile cele mai importante funcții ale sistemului mașinii. Sistemul Stop/Start și avertizarea la părăsirea benzii de rulare se dezactivează cu ajutorul butoanelor de pe tunelul central, iar aerul condiționat automat monozonal are un panou cu comenzi rotative. Afișajul central răspunde rapid la atingeri, iar meniul este clar și ușor de navigat, chiar dacă este destul de nou pe Opel Mokka.
Pe de altă parte, în cazul versiunilor cu cutie automată, a dispărut maneta transmisei, aceasta fiind înlocuită cu un buton. Există trei moduri de condus: Sport, Eco și Normal. Dimensiunea portbagajului pornește de la un minim de 350 de litri și poate ajunge până la 1.105 litri cu scaunele din spate rabatate.
Gama de motoare Opel Mokka 2021 este destul de simplă. Regăsim două motoare pe benzină și unul diesel, și, evident, Mokka-e 100% electric. Există două unități turbo de 1.2 litri, benzină, cu o putere de 100 și respectiv 130 CP, acestea din urmă putând fi echipate și cu cutia de viteze automată cu 8 trepte. Merită spus că motorul turbo PureTech cu trei cilindri pe benzină (110 CP și 130 CP) a fost desemnat ”Motorul Internațional al Anului” în anul 2018.
Acest motor este prezent pe o serie de mașini care aparțin PSA și nu a dezamăgit nici pe noul Opel Mokka. Vibrează ușor la ralanti, dar nu este nimic foarte deranjant. Trage convingător de la 2.000 rpm încolo și abia dacă observi schimbările cutiei de viteze atunci când accelerezi. Cutia de viteze nu turează inutil motorul, nu smucește atunci când ai nevoie de o dinamică mai bună și nu se bâlbâie la viteze mici, atunci când ești în trafic, de exemplu.
Am testat versiunea mai puternică (130 CP), conectată la cutia de viteze automată. Cu această motorizare, Opel Mokka se simte agil și practic, cu o putere potrivită pentru acest tip de mașină. Mokka a ”slăbit” de-a lungul generațiilor. În funcție de versiune este cu până la 130 kg mai ușoară. Acest lucru are un efect pozitiv la condus, în special pe autostradă când mașina se simte ușoară și agilă. Această transformare se reflectează cu siguranță și în consumul de combustibil. Pe parcursul testului am avut un consum de aproximativ 8 litri la suta de km, regim mixt de condus.
Transmisia automată este controlată de un mic selector (pe cablu) amplasat pe consola centrală. Acesta face ca postul de lucru al șoferului să arate mai puțin aglomerat. Pe versiunea testată există și un selector de moduri de rulare, dar diferențele dintre ele nu sunt prea pronunțate. Cu toate acestea, veți cunoaște cu siguranță modul Sport deoarece sunetul motorului este intensificat.
Un punct forte al noului Opel Mokka este, în opinia noastră, vizibilitatea, permițând o percepție foarte precisă asupra drumului. Suspensiile sunt bine calibrate și s-au comportat bine chiar și atunci când ne-am confruntat cu o porțiune de denivelări, foarte frecvente în București. La viteze de autostradă Mokka devine ușor zgomotoasă asta din cauza oglinzilor exterioare și al stâlpilor față. Direcția nu este tocmai comunicativă, dar vă puteți baza pe ea și vă puteți bucura de o abordare ușoară a virajelor.
Opel Mokka s-a schimbat mult de la generața precedentă. Arată mult mai bine, are un super motor pe benzină 1.2 turbo și o cutie automată cu schimbare fină a treptelor de viteză, un consum de combustibil decent și nu costă cu mult mai mult decât rivalii din segment. Versiunea testă de noi, echipare superioară GS LINE, are un preț de 26.151 de euro.
Din punct de vedere al condusului, nu își depășește în niciun fel concurența, dar aceste mașini nu sunt construite pentru experiențe de condus senzaționale. Mokka poate acoperi majoritatea cerințelor unui șofer obișnuit. Lipsa tracțiunii 4×4 ar putea fi o dezamăgire pentru unii, dar pasionații de mașini electrice vor fi mulțumiți, pentru că Opel Mokka este disponibil și într-o versiune pur electrică.