Cel mai mic crossover din gama Opel poartă denumirea Crossland X şi la un preţ de bază care începe de la doar 13.570 de euro (TVA inclus) pot spune din start că este un model competitiv în clasa sa.
Noi am testat versiunea de top Opel Crossland X Ultimate, care în actuala campanie Opel este oferită la dealer cu un discount de 20% faţă de preţul de referinţă.
Pe scurt, la capitolul plusuri aş pune nivelul bun de dotări în varianta Ultimate, spaţiul şi finisajele interioare, şi – o surpriză plăcută! – comportamentul pe şosea alături de micul diesel de doar 102 CP. Suspensia moale, la fel şi direcţia, ar putea fi mai bune, pentru că nu te încurajează să adopţi un stil de condus mai dinamic. Altfel, pentru un parcurs normal, sunt numai bune. Totodată, vizibilitatea în partea din faţă este un punct slab, pentru că montantul A se transformă într-un triunghi plin la bază, fără vreun geam.
Foto: Dragoş Savu / Mediafax Foto
Micul diesel de 102 CP impresionează prin consum
Motorizările încep de la 81 CP şi poate Crossland X nu pare cel mai vioi model Opel, însă gama superioară de motorizări include propulsorul 1.2 Turbo de 130 CP, pe benzină, precum şi un diesel de 120 CP şi 1,2 litri. Probabil motorul de bază (1,2 litri şi 81 CP) este subdimensionat, iar pentru rezultate onorabile aş recomanda cel mai mic diesel din oferă (102CP) sau varianta de 110 CP a propulsorului pe benzină de 1,2 litri supraalimentat.
Pentru doar 102 CP, am fost plăcut suprins de micul diesel. Echipat cu el, Crossland X este sprinten şi motorul trage bine încă de sub sub 2.000 rotaţii pe minut. Nu îşi dezvăluie adevărata putere decât atunci când îl forţezi şi vezi că se plafonează undeva la jumătatea turometrului, deşi startul te făcea să fii mai încrezător. Cu toate acestea, mi se pare una dintre cele mai bune opţiuni pentru Crossland X, pentru că oferă un consum decent. În cele 10 zile petrecute alături crossoverul german, cu un parcurs strict urban şi câteva ieşiri scurte la drum întins, majoritatea drumurilor fiind făcute la ore de vârf, am obţinut un consum mediu de 7%. La o capacitate a rezervorului de combustibil de 45 de litri, rezultă o autonomie urbană de vreo 650 de kilometri, ceea ce mi se pare foarte bine. Ce am observat însă este că motorul diesel de 1,5 litri se încălzeşte destul de greu, mai ales în aglomeraţia de dimineaţă.
Foto: Dragoş Savu / Mediafax Foto
Rapoartele cutiei manuale cu 6 trepte sunt destul de scurte, deci vei folsi schimbătorul destul de des dacă vrei un nivel al zgomotului scăzut. Oricum, am apreciat prezenţa celei de-a şasea trepte pentru că la drum întins va calma turaţiile şi va reduce consumul. O opţiune este transmisia automată, însă ea este oferită doar cu 110 CP benzină şi 120 CP diesel.
Faruri full LED şi ampatament măricel
Designul este după gust. Liniile caroseriei afişează un model cuminte, însă farurile şi stopurile îl fac să pară un pic mai îndrăzneţ. Modelul nostru de test avea faruri full LED cu asistent de fază lungă, stopuri LED şi lumini de semnalizare care luau locul poziţiilor la activare. Ultimul rând de geamuri adaugă supleţe formei lui Crossland, dar ajută şi la parcarea cu spatele. Pe Ultimate am avut cameră, asistent de parcare şi senzori, însă cine nu are toate aceste ajutoare va aprecia mult acele geamuri.
Foto: Dragoş Savu / Mediafax Foto
Spaţiul interior aduce încă o bilă albă. La doar 4,2 metri lungime şi sub 2 metri lăţime, Crossland X vine cu un ampatament de 2604 mm, adică spaţiu bun pentru şofer şi pasagerul din faţă şi acceptabil pentru cei din spate. Forma plafonului înseamnă totuşi spaţiu suficient pentru capetele pasagerilor din spate. Portbagajul are 410 litri, poate avea podea dublă şi prin rabatarea banchetei se poate atinge un volum maxim de 1255 de litri. Bancheta din spate poate fi reglată şi direcţia faţă-spate, iar la rabatare şezutul coboară puţin ca alături de podeaua dublă să se obţină o suprafaţă aproape plană. Scaunele faţă ale modelului nostru erau certificate AGR (organism german care se ocupă de sănătatea spatelui), cu reglaj lombar şi pe înălţime electric. Totodată, marginea putea fi extinsă printr-o clapetă.
Foto: Dragoş Savu / Mediafax Foto
Modelul nostru, pe lângă faptul că era varianta de top, avea şi dotări suplimentare adăugate, astfel încât am găsit pe micul crossover cam tot ce îşi poate dori un şofer, mai ales când vorbim de un orizont de preţ de 20.000 de euro.
Sistem de infotainment capabil şi dotări bune de siguranţă
Varianta Crossland X Ultimate este dotată standard cu un sistem de infotainment Radio Navi IntelliLink 5.0, cu ecran tactil de 8 inchi, Apple CarPlay şi Android Auto, două porturi USB şi conexiune Bluetooth. Sistemul de operare are o interfaţă curată, este destul de intuitiv, iar ecranul este bine poziţionat. Crossland X Ultimate vine în standard şi cu sistem Head-Up Display, iar setările lui se fac uşor din câteva butoane aflate în stânga volanului, fără să mai intri în meniu.
Foto: Dragoş Savu / Mediafax Foto
La capitolul siguranţă, toate bună. Din standard este oferit pilot automat, sistem de avertizare la părăsirea benzi de rulare, asistent la pornirea în pantă şi sistem de monitorizare a presiunii în pneuri, pe lângă airbag-uri, ABS şi ESP. Pe lângă aceastea, se mai pot comanda indicator de oboseală pentru şofer, sistem de evitare a coliziunii frontale şi sistem de evitare şi reducere a impactului coliziunii, precum şi sistem de detecţia e pietonilor. Cu toate acestea, se atinge un nivel de siguranţă destul de ridicat.
Verdict
Opel Crossland este un crossover mic, dar spaţios, cu o gamă echilibrată de motoare. Nivelul dotărilor este bun încă din varianta de bază, opţiunile sunt consistente pentru clasa din care face parte, iar preţul este unul dintre principalele sale argumente în faţa clienţilor.
Foto: Dragoş Savu / Mediafax Foto