Potrivit noului nomenclator al Mercedes-Benz, GLE reprezintă SUV-ul de clasă mare al mărcii, corespunzător Clasei E. Actuala generaţie, lansată pe piaţă la finalul anului trecut, este de fapt primul Mercedes-Benz GLE cu adevărat nou, pentru că primul SUV care a purtat acest nume, cu o generaţie în urmă, a fost de fapt un facelift al celei de-a treia generaţii ML.
Dintre inovaţiile introduse de noul model se numără suspensia E-Active Body Control cu o tensiune de funcţionare de 48 de volţi – o premieră în industrie, în timp ce pachetul de sisteme de asistenţă trece la nivelul următor cu sistemul Active Stop and Go Assist. Desigur, în interior străluceşte sistemul de infotainment MBUX cu ecranele sale mult prea generos dimensionate.
De asemenea, noul GLE este mai capabil în off-road ca niciodată, graţie sistemului de tracţiune integrală 4Matic cu Torque on Demand (TonD), care poate varia distribuţia cuplului între cele două punţi pe o plajă cuprinsă între 0 şi 100%. Cu pachetul opţional off-road, această caracteristică a sistemului 4Matic este completată de un reductor care va spori capabilităţile în teren accidentat.
Pentru testul nostru, însă, Mercedes-Benz GLE a venit cu motorizarea 450 4Matic, într-o echipare sportivă, cu pachet AMG pentru interior şi exterior şi o suspensie demnă fermă, demnă de o sportivă autentică, aşa că am anulat ambiţiile off-road şi ne-am concentrat pe experienţa pe asfalt.
Foarte puţin prietenoasă cu denivelările prezente la tot pasul pe şoselele noastre, şi în special în Bucureşti, suspensia sport a lui GLE 450 4Matic reprezintă unul dintre punctele pe care nu le-am apreciat, afectând semnificativ confortul care este în mod tradiţional în cultura mărcii Mercedes. La fel de adevărat este că la această impresie nefavorabilă au contribuit şi roţile de 21 de inchi, cu un flanc al anvelopei aproape invizibil.
Pentru a face lucrurile şi mai neplăcute, experienţa în interior a fost compromisă şi de zgomotele parazite produse de diverse panouri din plastic la trecerea peste denivelări, zgomote care nu ar avea ce căuta într-un Mercedes şi în niciun caz în unul care costă aproape 100.000 de euro.
Pe autostradă, toate aceste neplăceri sunt date uitării, pasagerii putând aprecia insonorizarea excelentă a habitaclului, care permite conversaţii pe un ton scăzut chiar şi la viteze mari. Aerodinamica avansată (GLE are un coeficient aerodinamic de 0,29, cel mai bun din segment) face ca zgomotul la vânt să fie insesizabil, punându-şi în acelaşi timp amprenta pe consumul de combustibil.
Toate neplăcerile suspensiei rigide sunt date uitării atunci când GLE abordează un drum virajat. Cu direcţia incisivă şi o caroserie care nu se înclină sesizabil în viraje, noul GLE reprezintă partenerul perfect pentru pasionaţii de conducere sportivă.
Aici, cei 367 CP ai motorului turbo pe benzină de 3,0 litri îşi dovedesc pe deplin utilitatea, iar cifra de 5,7 secunde pentru acceleraţia de la 0 la 100 km/h rămâne o declaraţie în sine, chiar dacă nu poate înlocui experienţa la volan. Singurul lucru care-i lipseşte acestui motor este personalitatea fonică – sunetul pare o idee prea anemic pentru o inimă atât de generoasă.
Planşa de bord a noului GLE este dominată de ecranele uriaşe ale sistemului multimedia MBUX (Mercedes-Benz User Experience), cele mai mari montate de germani. Acestea au fiecare o diagonală de 12,3 inchi şi sunt oferite în standard, contribuind semnificativ la ambianţa din interiorul lui GLE.
Sistemul de infotainment a căpătat funcţionalităţi noi pe GLE, printre care suportul pentru modul de rulare off-road şi ecranele suplimentare dedicate acestui mod, noi posibilităţi de reglaj pentru funcţiile maşinii şi comenzi vocale mai avansate. Din păcate, limba română nu este încă vorbită de asistentul Mercedes, astfel că va trebui să daţi comenzile vocale în engleză sau altă limbă de circulaţie internaţională.
Preţ model testat – 95.997 de euro cu TVA
Motor electric – Putere – 22 CP
Cuplu – 250 Nm
Motor termic – Putere – 367 CP
Cuplu maxim – 500 Nm
Combustibil – Benzina
Viteza maximă km/h – 250
Acceleraţie 0-100 km/h – 5,7 s
Consum mixt (WLTP) – 8,3 – 9,4 l/100 km
Volum portbagaj litri – 825 – 2.055