Un personaj important al presei auto de la noi avea ca guilty pleasure mărturisit să livreze pizza pe scuter, chiar dacă nu a făcut aşa ceva vreodată. După ce am petrecut câteva zile la volanul Clasei V aproape că îl înţeleg şi pot spune că m-aş vedea fără probleme transportând oameni de afaceri de la aeroport la hotel sau pe unde mai au treabă având ca birou mobil această Clasa S supradimensionată.
Lansat în 2014 în urma unei adevărate revoluţii – la nivelul designului, confortului şi siguranţei, Mercedes-Benz Clasa V a primit în această primăvară o actualizare consistentă care-l face şi mai atractiv din perspectiva despre care vorbeam mai sus. La nivelul motorizărilor, avem o nouă unitate diesel de 2,0 litri cu patru cilindri care înlocuieşte bătrânul motor de 2,1 litri al familiei OM651. Acesta este disponibil în trei versiuni de putere – V 220 d cu 163 CP, V 250 d cu 190 CP şi V 300 d cu 239 CP, versiunea pe care am avut-o la dispoziţie şi noi.
Designul exterior a fost împrospătat pentru a fi în linie cu celelalte modele ale gamei de autoturisme ale Mercedes, Clasa V primind o parte frontală mai agresivă, subliniată de grila cu structură diamant, în timp ce jantele au primit patru modele noi. În interior au fost adoptate gurile de ventilaţie de tip turbină pe care le cunoaştem de la Clasa A, iar panoul de instrumente a fost redesenat. Pasagerii de pe rândul al doilea se pot acum răsfăţa în scaune încălzite şi ventilate, care dispun, de asemenea, de funcţie de masaj.
Poziţia la volan nu s-a schimbat, fiind foarte înaltă şi având ceva din stilul unui camion, cu pedale care se apasă vertical şi volan foarte înclinat. Desfăşurarea pe verticală a postului de conducere vine uneori în conflict cu performanţele dinamice pe care le oferă motorizarea de 239 CP. Cu un timp de 7,9 secunde pentru acceleraţia de la 0 la 100 km/h, Mercedes-Benz V 300 d se apropie de performanţele unui sedan premium şi, chiar dacă comportamentul rămâne uşor neîndemânatic în viraje, nu poţi ignora sentimentul pe care ţi-l oferă o depăşire efectuată în siguranţă.
Partenerul motorizării diesel de 2,0 litri este noua cutie de viteze automată cu 9 trepte a grupului Daimler, care reprezintă un binevenit pas înainte faţă de bătrânul 7G-Tronic al modelului anterior. Schimbarea treptelor se face lin şi fără ezitări, chiar şi retrogradarea este prompt iniţiată atunci când presiunea piciorului pe pedala de acceleraţie creşte ceva mai energic. Şoferul are la dispoziţie trei programe de conducere, pe care le poate alege prin intermediul selectorului Dynamic Select. Comfort este reglajul implicit, în timp ce stilul Sport permite schimbări mai agresive ale treptelor de viteză. Există, de asemenea, modul Manual, pentru cei care nu au încredere în inteligenţa cutiei 9G-Tronic, util din punctul meu de vedere la coborârea pantelor lungi pentru a bloca treapta de viteză şi a accentua astfel frâna de motor.
Cuplul mare al motorului (500 Nm în cazul nostru, cu un boost la 530 Nm în fazele de acceleraţie) face ca acceleraţiile puternice în viraje (în special în urcare) să necesite intervenţia discretă a sistemului ESP pentru a păstra traiectoria corectă. De altfel, Mercedes-Benz a pus un accent mai mare pe nivelul de siguranţă oferit pe Clasa V. Acesta oferă acum, pe lângă sistemul de stabilizare la vânt lateral şi Attention Assist, şi sistemul Active Brake Assist, care poate iniţia autonom nu doar o frânare ci şi o manevră de evitare în cazul în care şoferul nu reacţionează adecvat în cazul unui pericol potenţial.
Mercedes-Benz Clasa V a schimbat standardele segmentului în 2014, la lansare, iar actualizarea primită anul acesta îi va asigura încă mulţi ani de succes comercial. Pentru norocoşii care au în atribuţiile de serviciu conducerea unui VIP Shuttle cu stea pe grila radiatorului, dar şi păentru păasagerii lor, noul model reprezintă un binevenit pas înainte.
Mercedes-Benz V 300 d Avantgarde, ampatament Extra Long, preţ de bază 52.462 euro cu TVA
Preţul modelului testat – 79.494 de euro (TVA inclusă)
Combustibil – motorină
Capacitate cilindrică – 1.950 cm³
Putere nominală kw (CP) / rpm – 176 (239) / 4.200
Cuplu maxim, Nm / rpm – 500 / 1.600-2.400
Acceleraţie, 0-100 km / h – 7,9 secunde
Viteză maximă, km / h – 220
Consum combinat (WLTP) – 6,0 l/100 km
Transmisie – automată, 9 trepte
Greutate – 2.177 kg
Lungime – 5.370 mm
Lăţime – 1.928 mm
Înălţime – 1.880 mm
Ampatament – 3.430 mm