Test drive Mazda3 Edition 100 – Știu ce ai făcut în ultimii 100 de ani
Știu ce ai făcut în ultimii 100 de ani. Știu exact, chiar dacă secolul tău a început cu mult înainte să vin eu. Am văzut în Mazda3 Edition 100 an cu an, linie cu linie.
Mazda3 Edition 100, așa cum se numește la noi ediția aniversară, este una dintre mașinile cu care constructorul nipon își sărbătorește cei 100 de ani de existență. Și ce petrecere mai dă. Arată exact ce s-a întâmplat de când Mazda R360 a venit pe lume, în urmă cu 60 de ani, dar și ce a fost înaintea ei. Arată cum compania de la Hiroshima s-a ridicat din propria cenușă după 1945. Liniile s-au șerpuit între timp. Motoarele s-au rafinat. Tehnologiile s-au modernizat.
Mazda3 este cea mai frumoasă mașină a anului 2020. A câștigat World Car Design of the Year. Hatchback-ul meu (al meu pentru două zile) are linii curbe care sfidează convenționalul, are forme fluide de felină încordată, scoase în evidență de vopseaua Snowflake Pearl, în contrast cu jantele negre de 18 inci și cu grila uriașă cu finisaj negru.
Acest look este un omagiu adus lui R360, minusculul kei car cu acoperiș burgundy. Burgundy sunt și detaliile care fac acest model special. Capacele centrale ale roților anunță că este o ediție specială. Apare emblema aniversară, elegant și discret, și pe aripile din față.
Cabina, acolo unde maeștrii takumi s-au întrecut pe sine, reprezintă o nouă dimensiune a conceptului Jinba Ittai. E totul la locul lui acolo, simplu și simetric, aliniat și ergonomic, aproape nemțesc.
Pentru că sunt la volanul ediției aniversare, primesc tapițeria din piele roșie, dotare inclusă în pachetul Luxury. Ambele scaune au funcție de încălzire. Al meu vine în plus reglaje electrice și memorie. Este simplu să găsești poziția ideală la postul de conducere. Stai foarte jos la volan și ai impresia uneori că ai urcat (sau coborât?) într-un MX-5. Doar vorbim de Jinba Ittai, așa-i?
Profit de un head-up display cu proiecție laser pe parbriz, care îmi livrează informațiile necesare fără să fiu nevoită să-mi iau privirea de la drum. Un ecran tactil de 8,8 inci îmi răspunde simplu la comenzi.
Apare logo-ul aniversar gravat pe tetiere, iar covorașele burgundy mă fac să mă simt de parcă tocmai am pășit pe covorul roșu.
Mazda3 Edition 100 are Skyactiv-X, cel mai așteptat motor al ultimilor ani
Skyactiv-X, cel mai așteptat motor al ultimilor ani, își vede de treabă sub capota alungită a hatchback-ului nipon în ediție aniversară, retezată brusc de grila masivă și de farurile LED alungite și înguste. Este motorul care te invită să apeși accelerația, ca să te bucuri de cei 180 de cai pe care ți aliniază, dresați și blânzi, pe asfalt.
Dar stai! E un miraj. E o Fata Morgana. Oricât de bine s-ar auzi la turații înalte, Skyactiv-X nu este despre goana pe șosele, ci despre consum. Așa că trebuie să înveți să-ți ții în frâu tentația dacă vrei ca acest motor să consume atât cât au plănuit inginerii de la Mazda. Dacă l-ai îmblânzit, dacă te-ai îmblânzit, vei avea în bord cifre impresionante.
Tot acolo primești recomandări pentru treapta care trebuie selectată pentru un consum cât mai bun. Schimbi cele șase treptel manual cu schimbătorul scurt, tipic modelelor Mazda, care redefinește ideea transmisiei manuale.
Dacă vei continua să schimbi sus în ture, ca la aspiratul de 2.0 litri, n-o să-ți placă și o să te simți păcălit. Așa că eu aleg să o las pe Mazda3 cu motor Skyactiv-X să-și aleagă ritmul și dau tare sistemul audio premium Bose cu 12 incinte.
Este cea mai frumoasă, dar nici pe departe cea mai încăpătoare, deși măsoară 4,46 metri în lungime. În Mazda3 hatchback, trei adulți vor avea de suferit la drum lung. Cât despre spațiul rezervat bagajelor, vor fi nevoiți să te mulțumești cu un portbagaj de 358 de litri.
Nu ai vizibilitatea ideală de la volan, pentru că luneta este extrem de îngustă și nici geamurile din spate nu sunt mai generoase. Totul în numele designului, pentru că premiul World Car Design nu a picat din senin! Dar senzorii și camera de marșarier, plus cea de 360 de grade fac viața ușoară în spațiile înguste ale Bucureștiului sufocat de mașini.
Mazda3 Edition 100, cu dotările preluate cu eleganță din segmentul premium, costă 29.280 de euro. Merită banii? Depinde cât de mult consideri tu că meriți. Pentru Mazda3 în versiune entry-level, discuțiile pornesc de la 20.390 de euro.
Verdict
Mazda3 Edition 100 arată exact ce a făcut Mazda în ultimii 100 de ani. Designerii au ales creioanele acelea bune pentru a o desena, atât la interior, cât și la exterior. Au pus punct după punct până au ieșit liniile care i-au adus titlul de cea mai frumoasă mașină a anului în lume. Contraste izbitoare, un mix de boem și inginerie, alcătuiesc o ediție aniversară care, în mai puțin de 100 de ani, va fi mașină de colecție.