Mazda MX-5 împlineşte anul acesta 30 de ani, aşa că japonezii au lansat o ediţie aniversară. Este o etapă importantă în viaţa celui mai recunoscut model al său, iar cu ocazia asta Mazda i-a oferit o culoare specială, i-a montat câteva accesorii noi, a limitat exemplarele construite la 3000 şi ne-a oferit MX-5 30th Anniversary Edition.
MX-5 a beneficiat de o atenţie specilă de fiecare dată când a aniversat cifre rotunde. La a zecea ediţie aniversară, în 1999, numărul de unităţi a fost limitat la 7500; la a douăzecea aniversare, în 2009, au fost fabricate 2000 de bucăţi vândute doar pe piaţa internă din Japonia; şi apoi în 2014 a mai existat o ediţie de 25 de ani cu doar 1000 de unităţi produse. Iată că suntem în 2019 şi am ajuns să conducem maşinia ediţia de 30 de ani, o maşină care poartă numărul 1682 din 3000 produse.
Maşina respectă specificaţia hardtop, la care se adaugă vopseaua Racing Orange, jante din aliaj de 17 inci gravate, capace de oglinzi negre, o placuţă cu numărul exemplarului poziţionat doar pe partea şoferului şi scaune Recaro încălzite cu difuzoare Bose, scaune acoperite cu o combinaţie de piele neagră şi Alcantara, cu cusături contrastante în culoarea caroseriei.
Există şi mai multe cusături portocalii pe volan, bord, schimbător şi pe panourile uşii acoperite de asemenea cu Alcantara şi nişte accesorii care imită bine carbonul. Japonezii au mai pus ceva portocaliu şi în interiorul orificiilor de aerisire pentru a se asorta cu restul maşinii. Frânele frontale sunt Brembo, iar cele din spate poarta marca Nissin, etrierele fiind toate portocalii. În maşină mai există şi nişte covoraşe cu logo-ul aniversar.
Şoferul mai dispune de Apple CarPlay şi Android Auto, port AUX şi două porturi USB, Sistem audio Bose cu nouă difuzoare, aer condiţionat, scaune încălzite, volan multifuncţional, pilot automat cu limitator viteză, sistem de navigaţie, senzori de lumină şi ploaie.
Ediţia aniversară are un motor de 2.0 litri pe benzină care produce 184 de CP şi o cutie manuală cu şase trepte. Acesta nu este nou în gamă, dar chiar şi aşa m-am bucurat de reîntâlnirea cu el. Este o reală plăcere să asculţi motorul cum urcă în ture, iar levierul schimbătorului este scurt şi ferm, trecerile prin treptele de viteză reprezintă o experienţă care te face să apreziezi o maşină cu cutie manuală. Cele două se completează bine din punct de vedere al consumului. Indicatorul de bord a înregistrat un consum mix de 7,2 litri la suta de km.
Pe şosea, Mazda MX-5 se simte ca peştele în apă. Direcţia este exemplară, poziţia în scaune este foarte joasă, specifică maşinilor sport, aşa că maşina va sta lipită de asflat, lucru care te încurajează să iei virajele mai în forţă. Ruliul este inexistent, însă asta nu înseamnă că suspensiile sunt foarte rigide, aş spune că sunt mai degrabă normale, trecerile peste gropi si denivelări fiind foarte suple.
Mazda MX-5 este o maşină cu care să te plimbi şi atât. În portbagaj nu încape decât un coş pentru picnic (130 de litri), mai există două suporturi de pahare şi un mic torpedou în zona cotierei, în rest spaţiul din maşină este extrem de limitat. Acoperişul hardtop are avantajul să izolează mai bine din punct de vedere fonic şi îi permite maşinii să aibă un aspect mai compact.
Ediţia aniversară Mazda MX-5 păstrează reţeta care i-a adus titlul de cel mai bine vândut roadster din lume, la care se adaugă detalii de design care o fac să arată demnă de o ediţie limitată. Modificările se concentrează asupra unor detalii care sporesc plăcerea de a conduce.
Date tehnice MX-5 30th Anniversary Edition
Preţ: 33.190 Euro
Motor – 1.998 cc
Combustibil – benzină
Puterea maximă – 135 kW / 184 CP
Cuplul maxim – 205 Nm
Transmisie – cutie de viteze manuală, 6 trepte
Tracţiune – Spate
Aceleraţie 0-100 km/h – 6,5 secunde
Viteză maximă – 219 km/h
Rezervor – 45 de litri
Lungime – 3.915 mm
Lăţime – 1.735 mm
Înălţime – 1.225 mm
Ampatament – 2.310 mm
Portbagaj – 130 litri