Mazda nu avea cum să lipsească de la petrecerea organizată de modelele electrice cu gardă mare la sol. Și și-a trimis la distracție un reprezentant de seamă. Este vorba despre MX-30, mașina cu look și influențe clasice, care este atât de… mazda!
GALERIE FOTO – Mihai Pop
Mazda MX-5 nu are nicio legătură cu CX-5. Mazda CX-3 nu are nicio legătură cu Mazda CX-30. Mazda CX-30 nu are nicio legătură cu MX-30. Gata, stop. Oricât de distractiv e jocul, are bază reală doar până la un punct. Pentru că MX-30 are aceeași platformă ca CX-30. Are aceleași proporții, dar este cu 15 milimetri mai înaltă, pentru că japonezii au fost nevoiți să-i facă loc bateriei, amplasate între punți.
MX-30 seamănă cu orice Mazda pe care o stim. Totuși e ceva diferit, ceva ce îi construiește discret o identitate specială. Cu un desen hotărât, fără urmă de ezitare, MX-30 vorbește despre minimalism, inovație și tradiție. Inscripția “Electric” de pe montantul spate, grila care ocupă o suprafață redusă și absența unei evacuări anunță că este vorba despre o mașină cu emisii zero.
Atrag atenția din profil linia descendentă a acoperișului, desenul alungit al capotei, dar mai ales portierele freestyle, care se deschid în sens invers și amintesc de RX-8, ultimul model Mazda cu motor rotativ, o unitate la care fanii încă visează. Iar Mazda se ține de promisiune, pentru că MX-30 va primi un motor rotativ ca range extender.
Europenii de rând parcurg în medie aproximativ 48 de kilometri pe zi. Deci cei 265 de kilometri în oraș sau 200 mixt, asigurați de bateria litiu-ion cu o capacitate de 35,5 kWh, ar trebui să le ajungă o săptămână. Este logica niponilor care au mers pe minimalism și în ceea ce privește autonomia. Aceștia au ajuns la concluzia că o baterie mai mică este mai prietenoasă cu mediul din toate punctele de vedere. Sunt calculele făcute și de MINI pentru al său SE, de Honda pentru al său e și chiar de Dacia pentru al său Spring. Dacă pornești căldura, s-ar putea să ți se declanșeze ceea ce englezii numesc “range anxiety” (teama de autonomia mică). O simplă apăsare de buton și dispar automat aproximativ 20 de kilometri din cei promiși.
De 12 ore are nevoie MX-30 să se încarce complet dacă o cuplezi la priza de acasă. În aproximativ 40 de minute, încarci bateria până la 80%, la o stație de încărcare de curent continuu de 50 kW.
În cabină, totul este foarte… mazda. Da, cu “m” mic, pentru că îl folosim ca adjectiv. Ecranul din bord cu diagonala de 8,8 inci nu primește comenzi tactile, dar o face cel din consola centrală, de 7 inci, prin intermediul căruia poți controla climatizarea. Este o premieră pentru Mazda. Ca să primească reproșuri, japonezii nu se dezmint și pun acolo și butoane, o soluție care poate fi salvatoare în mers.
Instrumentarul de bord de 7 inci e la fel ca acela al lui CX-30, dar, în locul turometrului, ai ceasul care arată câtă putere livrează motorul electric. Apare și o săgeată care îți arată pe ce parte este portul de încărcare.
Mazda nu se dezminte nici când vine vorba despre natura eco a noii sale electrice. Și o face în așa fel încât parcă te simți vinovat că nu ești… vegan. Așa că avem de-a face cu suprafețe îmbrăcate în materiale realizate din plastic reciclat, care se simt ca o stofă fină la atingere, și inserții din plută. Deși pluta a devenit un material foarte popular pentru producătorii de mașini electrice, în cazul japonezilor chiar există un motiv pentru folosirea sa. Este din nou o aluzie la trecutul companiei care, în vremea în care se numea Toyo Kork Kogyo, produce, în anii ’20, nu mașini, ci plută. Abia în anii ’30, compania s-a reprofilat.
E totul moale și plăcut la atingere acolo, inserat cu atenție, urmând un fir logic. Cotiera glisantă, butoanele și comutatoarele așezate la locul lor, acolo unde te aștepți să fie, confirmă ceea ce știam. Toate s-au așezat bine la bord. Mai puțin priza de 12V și portul USB, ascunse sub consola plutitoare. Din scaunul șoferului, pare imposibil să ajungi acolo fără să te contorsionezi în poziții ciudate.
Nu e mult spațiu pe locurile din spate, deși MX-30 are același ampatament ca CX-30. Dar accesul e facil, pentru că Mazda a scos din schemă montantul central, iar portierele se deschid larg. Japonezii le mai dau o mână de ajutor celor care iau loc pe banchetă. Apar două butoane pe spătarul scaunului șoferului, care modifică poziția acestuia. E întuneric în spate, pentru că nu ajunge prea multă lumină prin geamurile mici, iar cei care suferă de claustrofobie, ar putea începe să hiperventileze. Este, până la urmă, un SUV coupe.
Volumul portbagajului este de 366 litri, mai puțin dacă vei comanda sistemul BOSE. Suficient pentru o vacanță în doi. Ajungi la 1171 de litri când rabatezi spătarul banchetei.
Motorul e-Skyactiv pune la dispoziție 143 de cai putere și un cuplu de 265 Nm. Pe hârtie, nimic impresionant. Dar la volan, poți să juri că sunt mai mulți, în ciuda faptului că mașina cântărește peste 1,6 tone! Dăm vina aici pe baterie pentru masa mare. Numai aceasta îi adaugă 310 kilograme. Pentru că ai cuplu instant la pornirea de pe loc, nu ai nicio secundă senzația de greutate în mișcare. Din contră, mașina se simte foarte agilă.
Japonezii îi trec în cont o accelerație de la 0 la 100 km/h în 9,7 secunde. Mai că-ți vine greu să-i crezi. Acul vitezometrului se oprește la valoarea de 140 km/h. Pe autostradă, MX-30 nu mai pare la fel de dispusă să dea proba de viteză. Și e mai bine așa, ca să menajezi consumul de energie.
Sună artificial – cum altfel, când vorbim despre o electrică? – sunetul de motor redat în boxe. Artificial, dar deloc deranjant.
Ai padele pe volan, dar nu sunt pentru schimbarea treptelor, ca la o mașină cu propulsie convențională, ci pentru selectarea nivelului de recuperare a energiei. Poți alege astfel unul dintre cele cinci disponibile. În cazul nivelului maxim de recuperare, ai foarte puțin nevoie de pedala de frână.
Mașina trece elegant peste denivelări, suspensia fermă tresare, dar fără să transmită zgomote deranjante în cabină. Nu este la fel de distractivă ca MX-5, dar este foarte… mazda. Din nou, adjectiv.
MX-30 și-a trecut cu brio examenele. La Testul Elanului a demonstrat că, la manevre bruște de schimbare a direcției pentru evitarea unui obstacol, nu plătește tribut greutății. În plus, a luat și cinci stele la testul de impact Euro NCAP, cu punctaje impresionante.
Prima Mazda electrică are un preț de pornire de 33.490 de euro. Programul Rabla Plus îi aduce o reducere de aproape 10.000 de euro (45.000 lei), astfel că noul crossover nipon își mai trece o bilă albă în cont. Mazda oferă o garanție de 8 ani pentru baterie sau în limita a 160.000 de kilometri.
Japonezii au o strategie care pare inexplicabilă. Dar are sens până la urmă. Nu vor comercializa niciodată MX-30 cu o baterie mai mare. Dar, deși o au deja pe CX-30, vor lansa o versiune cu range extender a modelului electric. Este versiunea care readuce în gama Mazda motorul rotativ.
Mazda MX-30 este foarte… mazda. Da, da, adjectiv. Și acest model impresionează prin ergonomie și dinamică. Dar autonomia mică este punctul slab într-un segment care a pornit în goana pentru cât mai mulți kilometri parcurși între două stații de încărcare.
Date tehnice:
Model | Mazda MX-30 |
Motor | electric |
Cutie de viteze | o treaptă |
Tracțiune | Față |
Putere maximă | 143 CP |
Cuplu maxim | 265 Nm |
Accelerație 0-100 km/h | 9,7 secunde |
Viteza maximă | 140 km/h |
Capacitate baterie | 35,5 kWh |
Autonomie | 200 km mixt/262 km urban |
Greutate | 1.645 kg |
Greutate baterie | 310 kg |
Lungime | 4.395 mm |
Lățime | 1.795 mm |
Înălțime | 1.555 mm |
Ampatament | 2.655 mm |
Gardă la sol | 130 mm |
Volum portbagaj | 366 de litri (341 cu sistem Bose) |
Preț de pornire (euro, TVA inclus) | 33.490 euro |