Test drive MAZDA CX-5 – Lecţie de design oferită de japonezi – GALERIE FOTO
Mazda CX-5 este unul dintre cele mai frumoase SUV-uri de dimensiuni medii din piaţă. Designul KODO este prezent în gama constructorului nipon sub diferite dimensiuni, dar niciodată liniile sale nu au arătat atât de bine. În acest caz, bigger is better.
Foto: Dragoş Savu / Mediafax Foto
Privit din faţă, modelul CX-5 este impunător şi agresiv. Grila imensă are un model special, iar marginea ei cromată acoperă doar partea inferioară, de unde se prelungeşte sub faruri. Blocurile optice neobişnuit de înguste şi proiectoarele de ceaţă minuscule – toate contribuie la imaginea rasată a celui mai mare SUV Mazda. Liniile caroseriei se opresc brusc în faţă, parcă tăiate cu cuţitul, iar efectul vizual rezultat este minunat.
O contribuţie majoră la aspectul exterior inconfundabil o are culoare roşu Soul Crystal – după părerea mea, cea mai potrivită pentru modelele Mazda.
Partea inferioară a caroseriei este protejată de plastice negre, iar stopurile de mici dimensiuni şi cele două guri de evacuare încheie designul lui CX-5 în stilul agresiv pornit încă din faţă.
Dimensiunii medii, spaţiu interior mare
La cei 4.550 milimetri lungime şi 1.840 mm lăţime, Mazda CX-5 este suficient de mare să transporte 5 persoane în condiţii bune. Ampatamentul de 2.700 mm este generos, iar forma plafonului asigură suficient spaţiu în zona capului şi pentru pasagerii din spate. Hayonul electric are ataşată o poliţă textilă care se retrage automat la deschidere, iar portbagajul are un volum mare, de 506 litri. Muchia de încărcare este este aproape inexistentă. În cazul modelelor de top, clienţii pot avea finisaje premium precum tapiţerie de piele şi inserţii discrete de lemn, dar ele nu diluează imaginea sportivă promovată de exterior. Totodată, gurile de aerisire au inserţii de aluminiu.
Foto: Dragoş Savu / Mediafax Foto
Spaţiul pentru şofer şi pasageri este bun, iar în echiparea Revolution Top persoanele care stau în faţă primesc scaune reglabile electric, cu memorii.
Poziţia la volan este destul de ridicată. Susţinerea laterală a scaunelor putea fi mai bună, însă pentru un parcurs confortabil sunt foarte bune. Volanul este destul de subţire, însă acesta este un element care ţine de gusturile fiecăruia.
Interior reuşit, sistem de infotainment cu conectivitate Android Auto şi Apple CarPlay
CX-5 are un interior asemănător cu cel oferit de celelalte modele Mazda, însă datorită clasei superioare, totul este la scară mai mare. Consola centrală este lată, iar butoanele mult mai aerisite şi mai uşor de operat. Display-ul central poziţionat în vârful planşei de bord rulează sistemul de infotainment MZD Connect cu Apple CarPlay şi Android Auto.
Foto: Dragoş Savu / Mediafax Foto
Până şi grafica acestuia este în ton cu imaginea Mazda – layout minimalist oferit preponderent în nuanţe de roşu, negru alb şi gri. Sistemul Head-Up Display este util, iar informaţiile necesare sunt proiectate pe parbriz, însă nu se poate regla decât înălţimea scrisului. Sistemul de infotainment poate fi operat tactil – în staţionare, sau prin controllerul amplasat central – în deplasare. În funcţie de nivelul echipare, există şi dotări premium, precum un sistem de difuzoare Bose.
Foto: Dragoş Savu / Mediafax Foto
Având în vedere că planşa de bord conţine doar comenzile de climatizare şi fanta pentru CD (încadrată discret deasupra gurilor de ventilaţie), ergonomia este bună. Consola centrală este şi ea aerisită, iar în contieră găsim două mufe USB şi o priză de 12 volţi. Frâna de mână este electrică, iar alături se află şi butonul funcţiei AutoHold, foarte utilă în oraş.
Motor de 2,5 litri, fără supraalimentare, dar cu 194 CP
Propulsorul de top oferit pe CX-5 este un motor pe benzină, aspirat, de 2,5 litri cu tehnologia SkyActiv, care produce 194 CP. Cuplat la o transmisie automată cu 6 trepte, acest motor este mai mult decât suficient pentru Mazda CX-5. Chiar dacă cuplul maxim oferit este de 258 Nm, propulsorul este capabil să ofere rezerve de putere pentru depăşiri rapide, dar şi un parcurs sportiv, la nevoie.
Foto: Dragoş Savu / Mediafax Foto
La turaţii ridicate devine zgomotos, însă nu deranjant. Cei care vor să stoarcă fiecare dram de putere din motorul de 2,5 litri pot activa modul Sport dintr-un buton amplasat la vedere, lângă levierul cutiei. Indiferent de modul de condus, zgomotul motorului este plăcut auzului. Performanţele dinamice sunt bune, însă nu de top: 9,2 secunde până la 100 km/oră şi o viteză maximă de 195 km/oră. Însă trebuie luat în calcul greutate de aproape 1,6 tone, dar şi faptul că vorbim de un motor aspirat, fără supraalimentare. Chiar şi aşa, acest motor oferă o senzaţie asemănătoare cu propulsor Mazda pe benzină de 2 litri şi 120 de cai-putere. Nu este cel mai nou sau cel mai rapid, însă experienţa la volan este grozavă.
Consumul mediu a fost de aproximativ 8,5 litri/100 de kilometri, iar parcursul a fost 30% urban, 70% extraurban. Dacă punem la socoteală motorul mare, aspirat, transmisia automata şi tracţiunea AWD, rezultatul este chiar bun.
Foto: Dragoş Savu / Mediafax Foto
Chiar dacă exteriorul este agresiv, suspensia este reglată pentru un parcurs confortabil. Trecerile peste denivelări sunt bine absorbite şi vibraţiile transferate mai greu în habitaclu. Direcţia este prea asistată, însă unii şoferi apreciază acest lucru.
Pachet bun de sisteme de siguranţă
Vizibilitatea este bună datorită poziţiei înalte la volan, iar sistemul de senzori şi camere 360 de grade, precum şi camera de marşariei contribuie manevrabilitate sporită în spaţiile înguste.
Foto: Dragoş Savu / Mediafax Foto
Pachetul de siguranţă activă oferă sistem de avertizare la coliziunile frontale – proiectat prin sistemul Head-Up Display, sistem de monitorizare a unghiului mort, dar şi sistem de avertizare la părăsirea benzii de rulare cu corectare de direcţie. Alături de pilotul automat adaptiv, aceste sisteme fac deplasarea pe autostradă cu Mazda CX-5 o îndeletnicire foarte plăcută.
Verdict
Mazda CX-5 are un design unic, dotări consistente – în special în echipările superioare, şi spaţiu suficient pentru o familie cu copii. Motorizările sunt echilibrate şi este disponibil şi sistem de tracţiune integrală. Preţul de bază nu este mic, însă justificat.