Test drive Mazda CX-30: Skyactiv-X în cea mai bună formă
Mazda CX-30 este al treilea SUV din gama japonezilor, reușind un compromis bun între sportivitatea lui CX-3 și spiritul practic al fratelui mai mare CX-5. Pentru primul test drive cu Mazda Cx-30 în România am avut la dispoziție motorizarea revoluționară Skyactiv-X, de această dată în forma finală, care ajunge la clienți.
Este aceeași motorizare pe care am cunoscut-o în premieră la lansarea internațională a lui CX-30, pe atunci fiind încă în faza de dezvoltare, insuficient cizelată. Am revăzut-o din nou, maturizată, pe Mazda 3, dar combinația cu transmisie manuală încă mai avea nevoie de șlefuire, după cum ne-am convins pe timpul testului. Și iat-o, din nou, sub capota lui CX-30, alături de o cutie de viteze automată pregătită să netezească colțurile neșlefuite ale noii motorizări.
Numai că, de această dată, nu a fost cazul. Mazda a reușit să liniarizeze răspunsul motorului Skyactiv-X, care trage constant din zona inferioară de turații și urcă în ture cu un apetit fantastic. Meritul cutiei de viteze automate este că trecerea de la ciclul de funcționare Otto la cel de aprindere prin compresie (Spark Controlled Compression Ignition îl numește Mazda) se face fără nicio schimbare sesizabilă în comportamentul motorului. În cazul cutiei manuale, la Mazda 3, trecerea era marcată de o ușoară neliniaritate, ușor de sesizat când se trece de la rularea cu viteză constantă la accelerațiile viguroase.
În ciuda masei de aproape 1,5 tone, Mazda CX-30 se simte aproape mai vivace decât Mazda 3 motorizată de aceeași unitate Skyactiv-X. Accelerațiile și reprizele sunt rapide, iar cutia de viteze automată reacționează prompt la apăsarea pedalei de accelerație, retrogradând fără ezitări atunci când i se cere. Sigur, ne amintim cu nostalgie plăcerea schimbării treptelor în cazul cutiei manuale testate anterior, grație timoneriei foarte reușite a modelelor Mazda. Totuși, trebuie să recunoaștem că Mazda CX-30 este la fel de plăcută și cu transmisie automată, o veste bună pentru cei care nu țin neapărată să schimbe manual treptele.
Dincolo de particularitățile motorizării Skyactiv-X, Mazda CX-30 rămâne o plăcere pentru cel de la volan. Ergonomia atent studiată se potrivește perfect caracterului atletic ale SUV-ului japonez. Direcția, perfect echilibrată, este impresionantă, dar nu la fel de impresionantă ca felul în care Mazda CX-30 reacționează la comenzile celui de la volan. Trenul de rulare ferm asigură o ținută de drum exemplară, ceea ce-i permite lui CX-30 să abordeze viraje strânse cu aplombul unui hatchback compact.
Test drive Mazda CX-30: Verdict
Ne păstrăm opinia că Mazda CX-30 rămâne cel mai reușit model din gama japonezilor, cu un compromis perfect dozat între spiritul practic al unui SUV și caracterul dinamic al unui hatchback compact. Motorizarea Skyactiv-X de 180 CP se dovedește a fi mult mai plăcută în compania cutiei de viteze automate și asigură performanțe dinamice foarte bune. Caracterul sportiv al lui CX-30 este completat de trenul de rulare perfect dozat, cu o suspensie fermă și o direcție incisivă.
Date tehnice Mazda CX-30 Skyactiv-X AWD AT GT Plus
Preț – 31.900 euro cu TVA inclusă
Carburant – Benzină
Capacitate cilindrică – 1.998 cm³
Cutie automată – 6 rapoarte
Putere maximă/Turație – 180 CP/6000 rpm
Cuplu maxim/Turație – 224 Nm/3000 rpm
Viteza maximă – 204 km / h
Accelerare 0-100 km / h – 8,9 secunde
Consum mixt (WLTP) – 6,5 l/100 km
Lungime – 4.395 mm
Lăţime – 1.795 mm
Înălţime – 1.435 mm
Greutate – 1.466 kg
Volumul portbagajului: 430 – 1.406 litri