Test drive Mazda CX-3 Takumi G120 – Ofensiva japoneză în segmentul SUV-urilor de oraş – GALERIE FOTO

Publicat: 03 12. 2018, 12:26

Un mare avantaj al modelului Mazda CX-3 este că arată mai scump decât este în realitate. Designul KODO este modern şi are tentă sportivă, finisajele sunt de bună calitate, iar dacă ne uităm la performanţe putem spune că micul SUV japonez stă foarte bine. CX-3 pierde însă puncte la capitolul spaţiu interior.

Mazda CX-3 este unul dintre cele mai reuşite SUV-uri mici din piaţă. Nu-l numesc crossover, pentru că prezenţa tracţiunii integrale, chiar şi contra cost, arată că, în ciuda dimensiunilor, şi Mazda îl consideră un SUV. Garda la sol de puţin peste 15 centimetri nu-l recomandă neapărat incursiunilor pe teren accidentat, însă pentru zonele cu denivelări pronunţate este suficientă, iar protecţiile de plastic pentru aripi şi praguri pot fi utile şi în oraş.

Constructorul japonez punctează foarte bine prin designul KODO, indiferent de model, iar CX-3 nu face excepţie.

Foto: Marian Ilie//Mediafax Foto

Motorizarea de bază este un propulsor de benzină de 2 litri SkyActiv care produce 120 de cai putere. Într-o perioadă în care majoritatea constructorilor apelează la downsizing, iar prezenţa turbinelor pe motoarele pe benzină de mic litraj a devenit ceva obişnuit, să ai în ofertă acest motor este un gest de curaj, dar nu şi de inconştienţă, pentru că este unul dintre cele mai reuşite motoare pe benzină din piaţă. Cilindreea mare asigură o funcţionare rotundă şi plăcută pentru şofer, cuplul de 206 Nm îşi face simţită prezenta rapid, iar raportul ridicat al compresiei (14:1) este unul dintre cele mai bune din rândul motoarelor pe benzină. Doar 9 secunde sunt suficiente pentru sprintul 0-100 km/oră, în timp ce viteza maximă este de 192 km/oră. Totuşi, fiind un motor pe benzină de 2 litri, consumul nu va fi prea redus. La un parcurs strict urban, cu aerul condiţionat pornit şi aglomeraţie relativ ridicată, consumul mediu a fost de aproximativ 11 litri/100 kilometri. Trebuie menţionat că motorul respect norma de poluare Euro 6d TEMP.

Mazda CX-3 mai este oferit alături de o variantă pe benzină mai puternică, de 150CP, precum şi de un diesel de 115 cai-putere, însă motorul de 120 de cai-putere mi se pare o opţiune echilibrată pentru cei care nu doresc tracţiune integrală. Versiunea mai puternică pe benzină este oferită integral cu tracţiunea 4×4.

Foto: Marian Ilie//Mediafax Foto

Toate propulsoarele sunt oferite standard cu transmisie manuală cu 6 trepte, dar există şi o transmisie automată cu 6 trepte. În varianta de bază, Mazda CX-3 vine cu tracţiune faţă. Contra cost, se poate opta pentru tracţiune integrală, dar nu şi în cazul motorizării de bază.

Schimbătorul are dimensiuni reduse şi o cursa scurtă, în timp ce etajarea treptelor este lungă, deci utilizarea în oraş a cutiei manuale este destul de plăcută.

Materialele folosite la interior sunt de bună calitate, iar finisajele sunt peste medie. Există şi plastic tare pe bord şi pe feţele uşilor, însă şi zone capitonate şi mai plăcute la atingere. Planşa de bord este simplă, poate prea simplă pentru unii şoferi. Sub ecranul de 7 inchi (tactil când stai pe loc, controlabil prin joystick în timpul deplasării), găsim gurile de aerisire atipice – trei rotunde şi una dreptunghică, comenzile de climatizare şi zona de conectivitate cu slot de card SD, două mufe USB şi priză de 12 volţi. Dezavantajul acestei zona de la baza planşei de bord este lipsa iluminării, deci noaptea va trebui să aprinzi plafoniera. Butoanele de pe consolă sunt bine poziţionate şi pot fi apăsate cu mâna pe cotieră, iar potenţiometrul de volum amplasat orizontal este foarte util. Sistemul de infotainment este intuitiv pentru că nu este prea stufos, iar cromatica este foarte atrăgătoare.

Foto: Marian Ilie//Mediafax Foto

Spaţiul interior este călcâiul lui Ahile pentru Mazda CX-3. Modelul împarte plaforma cu modelul Mazda 2, în timp ce diferenţa faţă de Mazda 3 este sesizabilă. Cu o lungime de 4,25 metri şi o lăţime de 1,76 metri, Mazda CX-3 este undeva sub media hatback-urilor actuale, însă în linie cu alte SUV-uri mici din piaţă.

Spaţiul din portbagaj este de 350 de litri, pe 2 nivele, iar ampatamentul de 2570 mm înseamnă că şoferul şi pasagerul din faţă au suficient loc, însă pasagerii din spate vor fi mai înghesuiţi. Spaţiul din zona capului este bun, însă cei de peste 1,80 metri au mari şanse să atingă spătarul cu genunchii. Volumul portbagajului poate fi suplimentat pe plafon.

Japonezii au folosit la maximum spaţiul interior din Mazda CX-3, un exemplu în acest sens fiind spaţiul de depozitare din cotieră. Suporturile de băuturi din consola centrală sunt pliabile, iar cotiera vine cu un despărţitor retractabil care la apăsarea unui buton ridică nişte clapete de plastic pentru suport. Al doilea suport este asemănător, tot acţionat de un buton. Altfel, spaţiile respective pot adăposti un telefon sau diferite mărunţişuri.

Foto: Marian Ilie//Mediafax Foto

În echiparea de test Takumi (intermediară), jantele pe 16 inchi devin de 18 inchi, scaunele faţă sunt încălzite, iar senzorii de ploaie şi lumină se regăsesc printre dotări. Pe listă mai găsim 6 airbag-uri, aer condiţionat automat, sistem de infotainment cu ecran tactil de 7 inchi, controlabil şi prin joystick, pilot automat, sistem Smart City Brake şi altele.

Verdict

Mazda CX-3 este un SUV mic foarte atrăgător, mai mult sportiv decât elegant, cu un motor de bază foarte reuşit.

Fişa tehnică Mazda CX-3 G120 Takumi

Motor L4

Cilindree 1998 cmc

Putere maximă 120 CP

Cuplu maxim 204 Nm

Viteză maximă 192 km/h

Acceleraţie 0-100 km/h 9.0 secunde

Cutie de viteze manuala 6 trepte

Transmisie fata

Dimensiuni

Lungime 4275 mm

Lăţime 1765 mm

Înălţime 1535 mm

Ampartament 2570 mm

Greutate 1230 kg

Volum rezervor 48 litri

Volum portbagaj 350 litri