Test drive KIA Stinger 2.2 CRDI AT 4WD – Ofensiva coreeană
Kia Stinger este de departe cea mai bună maşină produsă vreodată de către coreeni. Au exista de-a lungul timpul diverse modele de dimensiuni mari cu care asiaticii au încercat să spargă bariera de clasă medie, însă niciuna n-a fost atât de axată de sportivitate şi atât de bine dotată precum Stinger.
Spate agresiv, evacuare cu două guri. Modelul 3.3 GDI are patru.
Designul agresiv – opera unui german, presărat cu prize de aer şi elemente cromate, întoarce capete, mai ales că este un model rar întâlnit pe drumurile din România. Farurile full LED, grila impunătoare şi prizele de aer oferă multe indicii asupra caracterului sportiv, iar forma caroseriei care se lăţeşte în a doua jumătate a maşinii, roţile pe 18 inchi şi evacuarea cu două ţevi de mari dimensiuni elimină orice dubiu. Iar aceasta este doar versiunea 2.2 CRDI, de 200 de cai-putere.
Cel mai „lent” Stinger atinge 100 km/oră în 7,6 secunde şi are o viteză maximă de 230 km/oră. În schimb, varianta de top este propulsată de un monstruos agregat de 3,3 litri care produce 370 de cai-putere şi un cuplu maxim de 510 Nm: rezultă o limuzină care cântăreşte aproape două tone, atinge 270 km/oră şi face sprintul 0-100 în 4,9 secunde. Iar toate aceste performanţe vin la pachet cu un portbagaj de 406 litri, accesat printr-un hayon imens controlat electric.
Chiar şi în varianta cea mai docilă (2.2 CRDi), exteriorul nu este docil. Spre deosebire de varianta de top, oferă jante pe 18, nu pe 19, iar evacuarea are doar două guri, nu patru, însă lista modificărilor vizibile se termină aici.
Jante de 18 inchi, dar pot fi şi mai mari.
Cum deschizi uşa, ai parte de tratamentul modelelor premium. Scaunul se retrage, volanul se ridică, pentru un acces mai uşor.
Interiorul este ultra-tehnologizat, dar totuşi aerisit. Aglomeraţia de tehnologii şi sisteme de asistenţă este impresionantă: sistem Head-Up Display cu setări de culoare, reglaje electrice cu memorie pentru scaunele acoperite cu piele perforată – ventilate şi încălzite, 5 moduri de condus şi nenumărate sisteme de siguranţă la volan. Cockpit-ul oferă o poziţie joasă la volan, cu vizibilitate bună. Sistemul infotaiment cu ecran tactil de 8 inchi este amplasat sus, aşa cum trebuie, şi este destul de intuitiv în operare. Pentru cele mai utilizate funcţii, Stinger are scurtături în bord, iar aici nu ne referim doar la meniul principal, ci şi schimbarea melodiei sau a postului de radio.
Climatizare este clasică, operată prin butoane fizice. Mufe USB în bord, alături de zona de incărcare prin inducţie. Suporturile de pahare sunt mascate de o clapă, lângă maneta schimbătorului, o practică întâlnită în segmentul premium. Ergonomia planşei de bord este bună, iar toate comenzile fizice sunt integrate bine, fiind şi uşor de accesat. Un interior reuşit, cu materiale bune şi finisaje peste medie. Spaţiul interior este suficient pentru 5 persoane, iar pasagerii din spate beneficiază de duze de aerisire şi prize tip brichetă.
Un cockpit modern şi bine asamblat. Sistemul Head-up Display oferă diferite culori pentru afişaj.
Pe autostradă, pilotul automat adaptiv se reglează uşor, iar asistentul de menţinere a benzii face corecţiile într-un mod neaşteptat de fin. Antifonarea este bună şi Stinger oferă un parcurs comfortabil.
Sedanul sportiv al celor de la Kia, chiar şi în versiunea cea mai puţin puternică (200 CP), mizează pe sportivitate. Se simte asta lucru din setarea suspensiei, răspunsul motorului şi direcţie. Indiferent că mergi în modul Eco, Kia Stinger nu te va lăsa să uiţi ce gene are. Desigur, abia când treci în modul Sport sau Sport + realizezi că modul Comfort nu este un simplu text afişat pe ecran, ci chiar produce o schimbare sesizabilă. Răspunsul motorul poate fi brutal, iar zgomotul pe măsură. Totuşi, la aspectul arborat, nimeni nu se aştepta la altceva. Transmisia automată cu 8 trepte schimbă calm la nevoie, fără să afişeze în display-ul color dintre cadrane treapta de viteză. În acelaşi timp, la punctul de kick-down trimite puterea agresiv către roţi, fără mare întârziere.
Există şi padele la volan, metalice şi bine poziţionate. Manevrabilitatea este bună, iar direcţia asistată este bine reglată. O altă trimitere la faimoasele sedanuri sportive nemţeşti: în timp ce modelul testat venea cu tracţiune integrală, cealaltă opţiune oferită de Kia pentru Stinger este tracţiunea spate.
Ecran de 8 inchi amplasat sus, uşor de urmărit. Meniul este intuitiv.
Verdict
Prin Kia Stinger, coreeni îmbină sportivitatea cu comfortul într-un mix reuşit. Dotările tehnice sunt la zi, designul este excelent, motoarele suficient de puternice, iar experienţa la volan este grozavă.