Când toată industria auto vorbește numai despre SUV-uri, mașini electrice, SUV-uri electrice și altele de acest fel, italienii de la Fiat sunt preocupați să mai facă și mașini „de suflet”. Fiat 500 este una dintre ele. Acest model are o personalitate distinctivă care pare să transmită un mesaj foarte clar: Nu-mi pasă ce cred oamenii despre mine!
Am testat o versiune mai specială, un 500 în nivelul de echipare Sport. Asta înseamnă că mașina avea o culoare mai puțin întâlnită (vopsea Matt Green) care nu are nimic în comun imaginea de mașină „de gagici” cu care ne-a Fiat 500. La asta se mai adaugă și jantele din aliaj de 16 inci, geamurile fumurii, barele de protecție în culoarea caroseriei precum și țeava de eșapament cu ieșirea cromată. Însă sub capotă nu se găsește nimic „sport”, ci un motor în doi cilindri pe benzină, de 0,9 litri, care producea 85 de CP, și o cutie de viteze manuală cu 5 rapoarte.
Interiorul maşinii testate m-a întâmpinat cu o atmosferă veselă, cu tapiţerie neagra, combinată cu zone din material alb care se regăsesc și pe uși, precum și un bord verde mat şi plastice negre pentru restul elementelor.
Din punct de vedere al amenajării spaţiului interior, Fiat 500 este o maşină chiar surprinzătoare. Încă de când te pui la volan, remarci faptul că nu stai înghesuit. Scaunul este ciudat de încăpător, iar genunchii nu sunt torturaţi de coloana volanului sau de marginea consolei centrale. Este adevărat, volanul se reglează foarte puţin, însă, pentru o maşină de oraş, Fiat 500 oferă un post de conducere foarte aerisit.
Spații de depozitare există destul de puține. În uși se pot pune diverse obiecte mici, există suporturi de pahare pe canalul central, iar în torpedou se pot pune și acolo câteva obiecte, însă cu grijă pentru că ele pot aluneca, gradul de înclinare al marginii fiind destul de mic.
Despre consola centrală pot spune că are un look retro. În partea superioară, display-ul central desparte gurile de climatizare, iar sub această zonă se află trei butoane mari: cel de activare a modului ECO, cel de avarii şi cel pentru proiectoarele de ceaţă. Însă, mai mult decât partea estetică, surprinde ergonomia destul de intuitivă, atât pentru butoanele radioului, cât şi pentru climatizarea automată, butoanele fiind mari și clare.
Sistemul de infotainment are un display de 7 inci prin care se poate face smartphone mirroring atât cu Apple Carplay, cât și cu Android Auto. Smartphone-ul poate fi conectat la sistemul mașinii și prin bluetooth și USB. Grafica nu impresionează, însă opțiunile sunt intuitive și ușor de accesat.
După ce te acomodezi puţin, remarci că tabloul de bord, redus la un singur cadran, are o logică simplă: pe exterior vitezometrul, un pas mai interior turometrul, iar central se află indicaţiile computerului de bord, lizibile şi utile. Opțiunile computerului de bord pot fi accesate prin intermediul butoanelor de pe volan.
Cel mai mult te avantajează poziţionarea schimbătorului, pe consola centrală, foarte aproape de volan şi foarte uşor de manevrat. Doar cu butoanele pentru geamuri am avut ceva mai mult de furcă. Obişnuinţa mă făcea tot timpul să le caut pe portieră.
Pe bancheta din spate se poate sta cel mult decent. Dacă scaunele faţă sunt date total în spate, nu rămâne loc suficient pentru genunchii unui adult. Însă, dacă scaunele față sunt reglate normal, două persoane adulte pot călători fără griji pe distanțe scurte pe bancheta din spate.
Fiat 500 este o maşină unde patru persoane pot încăpea la limită, totuşi, când vine vorba de portbagaj, cei patru trebuie să renunţe la multe bagaje, deoarece au la dispoziţie doar 185 litri şi o margine de încărcare foarte ridicată.
Când vorbim despre motorul în doi cilindri nu putem spune că sound-ul său este un atu. Dar poate fi un motiv în plus pentru a aprecia acurateţea destul de bună a instalaţiei audio. Rămâne de apreciat doar faptul că are un sunet mai acceptabil decât al dieselului.
Ce înseamnă 85 de CP pe o mașină în 2019? Fiat 500 nu este o maşină nervoasă, ci una care se descurcă decent în oraş, dar și pe trasee extraurbane. Timoneria cutiei cu cinci trepte îţi permite să jonglezi mai dinamic schimbătorul, cu o precizie mulţumitoare.
Fiat 500 cu 85 CP are și un buton ECO. Se pot selecta două moduri de conducere: Normal și ECO. În primul mod, funcția ECO este oprită și motorul furnizează cuplul maxim disponibil 145 Nm. În modul ECO, livrarea cuplului este întreruptă la 100 Nm pentru a reduce consumul și a promova un stil de conducere mai potrivit pentru traficul urban.
Pe șosea mașina se simte mai mult manevrabilă decât performantă, nefiind dedicată tinerilor furioşi sau amatorilor de liniuţe la semafor. Mai bine adopţi o atitudine calmă şi un stil de condus mai liniştit când conduceți 500. Suspesia are un comportament normal. Nu se poate spune că este foarte moale, dar nici că vei simți toate gropile și denivelările din asfalt.
Un domeniu unde Fiat 500 este campion ar fi parcările. Dimensiunea redusă a mașinii îi permită șoferului să facă parcări atât cu spatele, cât și cu fața, în locuri unde celălalte mașini nici nu visează.
Despre consum pot spune că nu te dă pe spate la capitolul economie. Deşi, teoretic, consumul urban anunțat este de 4,7 litri la suta de km, în traficul real printr-un Bucureşti aglomerat, nu am reuşit să cobor sub 8 litri/100 km. Pe autostradă și în afara orașului lucurile s-au schimbat puțin, cifrele arătând un consum de 6,2 litri la suta de km. Deci un consum mediu realist se situează undeva pe la 7 litri/100 km.
Fiat 500 este o mașină plină de farmec dacă ai rabdare să o înțelegi și dacă îți plac formele ieșite din tipare, însă ea nu trebuie confundată cu o maşină economică, nici dacă vorbim despre consum, nici dacă vorbim despre prețul de achiziție (mașina de test are un preț 14.000 de euro + TVA). Este o mașină dedicată persoanelor care vor individualism, cu o anumită doză de excentricitate și dorința de ieși în evidență.
Date tehnice Fiat 500 S
Tip Carburant – Benzină
Capacitate cilindrică – 875 cmc
Putere maxima – 85 CP
Viteza maxima km/h – 173
Acceleratie 0-100 km/h – 11 secunde
Cutie viteze – manuală 5+1
Tractiune – față
Lungime – 3571 mm
Latime – 1627 mm
Înălțime – 1488 mm
Ampatament – 2300 mm
Greutate – 980 kg
Volum rezervor – 35 litri
Volum portbagaj – 185 litri
Preț – 14.011 de euro + TVA