Alură de break, dotări de SUV și spațiu de monovolum, cam așa s-ar putea rezuma în câteva cuvinte noul model cu 7 locuri Dacia Jogger 2022.
Moștenitor al modelului Lodgy, acesta preia spiritul unei mașini de familie cu o mare nevoie de spațiu, crescând nu doar în dimensiuni, ci și în ceea ce privește calitatea percepută, tehnologia și dinamica de condus.
Bazându-ne pe popularitatea mașinilor produse de Dacia, în special Duster, am așteptat cu nerăbdare să testăm noul Jogger. La jumătatea lunii ianuarie cei de la Dacia ne-au dat ocazia să-l conducem, iar acestea sunt primele noastre impresii.
Stilul modelului Dacia Jogger este destul de controversat. Unii îl văd ca pe un break înălțat, alții ca pe un MPV (monovolum) mai elegant, iar alții spun că ar fi SUV, noi însă spunem doar că Jogger arată bine.
Dezvoltat pe platforma CMF-B, aceeași cu cea a noilor Sandero și Renault Clio, Jogger are o lungime de 4,55 metri și un ampatament de 2,9 metri. Înălțimea este de 1,63 metri, în timp ce lățimea, inclusiv oglinzile, este de 2,05 metri. Stilul exterior este tipic Dacia, iar acest lucru se poate spune deja privind partea frontală, cu grila orizontală pe care se află stema mărcii (care va fi înlocuită până la sfârșitul anului de noul logo prezentat în 2021).
Stilul exterior preia multe dintre elementele deja văzute pe Sandero Stepway. Blocurile optice, atât cele din față, cât și cele din spate, au un design în formă de Y și pot beneficia de lumini cu LED atât pentru faza de zi, cât și pentru cea de întâlnire. Partea laterală se remarcă prin barele de acoperiș modulare, care suportă o capacitate de încărcare de până la 80 kg. Aceste bare laterale inteligente pot fi îndepărtate și rotite la 90 de grade, astfel încât să poată fi folosite ca suport pentru schiuri sau biciclete.
Pasajele roților, care contrastează cu culoarea caroseriei, îi oferă lui Jogger o anumită senzație de dinamism. Un sentiment la care contribuie și micul spoiler de deasupra lunetei.
Modelul românesc este disponibil atât în configurații cu cinci, cât și cu șapte locuri, cel de-al treilea rând al acestuia din urmă fiind complet detașabil, în funcție de necesități. Cu toate cele șapte locuri capacitatea de încărcare pornește de la 212 litri și ajunge la 699 de litri cu scaunele rabatate. Modelul cu 5 locuri are avantajul unui spațiu mai mare, ajungând la 829 de litri.
Cu toate acestea, ambele versiuni oferă același spațiu fără al treilea rând și cu scaunele din spate rabatate, ajungând la remarcabila capacitate de puțin peste 2.000 de litri. Aceasta este, fără îndoială, una dintre caracteristicile care îi va atrage cel mai mult pe potențialii clienți.
Vorbind de o mașină cu șapte locuri, întrebarea care apare este cum te simți dacă călătorești pe bancheta din spate? Ca și pasager, spațiul pe oricare din cele 7 locuri, inclusiv de pe rândul al treilea, este foarte bun. O persoană de 1,83 metri, de exemplu, nu va sta înghesuită, spațiul la cap și picioare fiind suficient de mare. Singurul dezavantaj este că accesul la al treilea rând de scaune nu este tocmai ușor.
Dacia revendică o capacitate totală de 24 de litri de compartimente și spații de depozitare. Există șase suporturi pentru sticle: două pe tunelul central, două pe portiere și alte două pe micile măsuțe din spătarul scaunului pentru pasagerii din spate.
Încă de la nivelul materialelor observăm cum mașina urmează stilul bine-cunoscut Dacia. Există materiale plastice și țesături cu aspect foarte solid. Acestea se găsesc atât pe portiere și tapițerie, cât și pe tabloul de bord. Planșa de bord a fost proiectată astfel încât să transmită cât mai mult posibil senzația de spațiu.
De pe Jogger nu lipsește tehnologia, începând cu sistemul de infotainment care vine în trei niveluri: Media Control, Media Display și Media Nav. Primul, entry level, constă într-un singur ecran central asistat de un suport pentru smartphone care, cu o aplicație dedicată, se transformă în display pentru sistemul de infotainment; Media Display care oferă un ecran de 8 inci cu conexiune la Apple CarPlay și Android Auto prin cablu; iar Media Nav vine cu conexiune wireless, plus două prize USB suplimentare și șase difuzoare.
Foarte clasice, pentru cei care cunosc deja mașinile de la Dacia, sunt volanul, reglabil atât în înălțime, cât și în adâncime, și maneta schimbătorului de viteze. Butoanele sunt aranjate într-un mod intuitiv, scaunele sunt ușor întreținut și complet reglabile, precum și încălzite (opțional).
Dacia Jogger dispune, deocamdată, de două motorizări, dar acestea sunt bine gândite pentru piața românească și nu numai. Există un benzinar cu trei cilindri de 999 cmc, turbo, capabil să dezvolte 110 CP și un cuplu de 200 Nm disponibil la 2.900 rpm.
Mai există o unitate pe benzină, tot turbo, (999 cmc) + GPL numită ECO-G care va fi la mare căutare în așteptarea versiunii hibride prevăzute să apară anul viitor. Aceasta produce 100 CP, cu un cuplu de 170 Nm.
Ambele versiuni sunt oferite doar cu o cutie de viteze manuală cu 6 trepte. Primele patru trepte de viteză au un raport destul de scurt pentru condusul în oraș, în timp ce treptele a cincea și a șasea sunt perfecte pentru autostradă.
Rezervoarele de benzină și GPL înseamnă că Jogger poate atinge o autonomie totală de până la 1.000 de kilometri fără a trece pe la benzinărie. Nu am putut verifica aceste valori, traseul nostru din timpul testului fiind de aproximativ 200 de kilometri. Consumul de combustibil înregistrat în timpul testului a fost de aproximativ 8,0 litri la 100 kilometri pentru GPL și 6,4 litri pentru benzină.
Încă de la primii kilometri parcurși la bordul Daciei Jogger am putut aprecia ușurința remarcabilă a deplasării, combinată cu un confort considerabil atât pentru șofer, cât și pentru pasageri. Atât motorul pe benzină, cât și cel pe GPL s-au comportat bine, fără a prezenta dificultăți chiar și la urcări abrupte. Bineînțeles, nu am avut încă ocazia să o testăm complet încărcată.
În ciuda faptului că are doar tracțiune față, se comportă bine și în condiții de off-road ușor. Garda la sol generoasă (aproximativ 20 cm) și o suspensie moale permit mașinii să se descurce fără probleme și cu un confort decent pe teren accidentat. Acest lucru îi va atrage cu siguranță pe cei care doresc să-l folosească pentru a transporta încărcături pe drumuri neasfaltate.
Vizibilitatea este excelentă, iar cutia de viteze manuală și tracțiunea se comportă și ele foarte bine, deși ne-am fi dorit o tracțiune integrală, având în vedere natura multifuncțioală a vehiculului. Dacia Jogger are o dinamică de condus bine echilibrată. Senzația de ruliu nu apare nici în virajele strânse, nici la schimbările rapide de direcție.
Sistemele de siguranță cuprind cruise control (neadaptiv), frânare de urgență, asistență la plecarea din pantă, monitorizare a unghiului mort, senzori față și spate și o cameră de parcare spate.
Dacia a reușit cu adevărat să creeze un vehicul care arată interesant, foarte spațios și cu dotări cel puțin la nivelul lui Duster, fără a exagera cu prețul. În 2023 va sosi o versiune hibridă, care va folosi același sistem de propulsie ca și Clio e-tech și care va fi singura cu cutie de viteze automată.
Cel mai accesibil Jogger este cel din versiunea de echipare Essential: Motorizarea ECO-G 100 2WD – MT6. Acesta are un preț de 13.990 de EURO (5 locuri) și 14.690 de EURO (7 locuri). Cel mai scump Jogger este cel în echiparea Extreme – motor TCe 110 2WD – MT6. Acesta are un preț de 17.300 de EURO (5 locuri) și 18.000 de EURO (7 locuri).