Electromobilitatea este viitorul în industria producătoare de automobile, iar Ford s-a aliniat, firesc, la acest trend global. Producătorul de peste Ocean a făcut o primă încercare de a ataca piața vehiculelor cu emisii zero în 2011 cu modelul Focus Electric.
Acesta era un model dezvoltat pe versiunea convențională cu motor termic. De aceea, inginerii au fost nevoiți să înghesuie unitatea electrică și bateria într-o mașină care nu era nici pe departe pregătită să găzduiască un tren de rulare electric. Iar asta s-a văzut în cifrele de vânzări.
În cei șapte ani de viață, Focus Electric s-a comercializat în aproximativ 9.000 de exemplare, mult sub așteptările mai-marilor companiei. Drept urmare, aceștia au luat decizia de a opri producția în 2018. Cu toate acestea, la finele anului trecut, americanii anunțau că iau în calcul reluarea producției. Între timp, însă, au mai băgat o fisă, cum se spune, iar de data aceasta par să fi dat lovitura.
În ultimii ani SUV-urile compacte și crossover-urile au devenit piatra de temelie a profitului pentru mulți dintre producători. Ford s-a orientat rapid și, la doi ani după ce a eliminat din portofoliu Focusul electric, avea să lanseze primul SUV 100% electric din istoria mărcii.
Este o mașină construită de la zero, care a primit un nume foarte „cool” și care are niște calități excepționale. El este noul Ford Mustang Mach-E „full electric”, iar noi l-am pus la treabă să vedem de ce este în stare.
Noul Ford Mustang Mach-E a fost dezvoltat pe o platformă complet nouă și este oferită fie cu o baterie standard de 68 kWh, fie cu una de 88 kWh pentru o autonomie extinsă de până la 540 de kilometri. Ford oferă în momentul de față cinci versiuni pe care le poți combina cu cele două variante de baterii, în funcție de performanțele dorite.
Variantele standard ale crossover-ului american sunt cu punte motrică spate și folosesc un singur motor electric. Versiunea alimentată de bateria de capacitate mică produce 269 CP și 430 Nm de cuplu și promite o autonomie de până la 440 de kilometri. Dacă optezi pentru bateria mai mare, bagajul de putere crește până la 294 CP, iar în acest caz vei putea parcurge 610 kilometri între două încărcări.
Dacă optezi pentru noul Ford Mustang Mach-E cu tracțiune integrală și două motoare electrice vei avea la dispoziție tot două opțiuni. Prima dintre ele în configurația cu acumulator de 68 kWh va oferi 269 CP și promite o autonomie de 400 de kilometri.Dacă alegi bateria de 88 kWh, puterea va crește la 351 de „cai” și 580 Nm, iar distanța parcursă cu un „plin” va fi de 540 de kilometri. Aceasta din urmă a fost, de altfel, versiunea testată de noi.
Toate aceste variante de Mustang Mach-E pot atinge o viteză maximă limitată electronic de 180 km/h. Pentru realizarea sprintului de la 0 la 100 km/h sunt necesare între 5,1 și 6,2 secunde.
Vârful de gamă, Mach-E GT, dispune tot de două motoare electrice, dar puterea combinată în acest caz este de 487 CP și 860 Nm. Această versiune este oferită exclusiv cu bateria de 88 kWh, iar în această configurație autonomia anunțată este de cel mult 490 de kilometri.
În aceste condiții, mașina este capabilă să demareze de la 0 la 100 km/h în 3,7 secunde, în timp ce viteza de vârf este și în acest caz limitată electronic, la 200 km/h.
Ca gabarit, Mustang Mach-E este puțin mai lung și mai înalt decât un Tesla Model 3. El măsoară 4.713 mm în lungime și 1.625 mm în înălțime. În schimb, la o lățime de 1.881 mm, noul Mach-E este puțin mai îngust decât mașina lui Elon Musk, ceea ce ar putea reprezenta un avantaj pe drumurile urbane mai înguste.
Asemenea celor care au avut ceva de comentat pe seama numelui mașinii, există destui cârcotași care au privit cu un ochi critic și designul acesteia. Și asta pentru că, ce-i drept, privită cam din orice poziție, numai a Mustang nu arată.
Doar dacă vei privi cu atenție mașina vei putea spune fără teama de a greși „uite, are ceva din Mustang-ul pe care îl știm cu toții!”. Și aici mă refer în primul rând la partea frontală a mașinii, care inspiră robustețe. Capota lungă specifică legendarului coupe și grila uriașă care găzduiește logo-ul Mustang ne trimit cu gândul la faimosul model din Detroit.
Privit din lateral, acoperișului lui Mustang Mach-E pare că este plonjat către spate în stilul SUV-urilor coupe. Este vorba, de fapt, doar de o iluzie optică pentru că partea superioară a plafonului a fost mascată cumva printr-un finisaj de negru lucios. Americanii au realizat acest artificiu de design pentru a le oferi pasagerilor din spate un spațiu generos la cap, fără a afecta liniile fluide ale caroseriei. „Cool”, nu?
Mergând mai departe, Mustang Mach-E amintește parcă cel mai mult de modelul coupe prin stopurile cu trei lamele verticale. Singura deosebire este că, în cazul SUV-ului electric, există câte o mini baghetă luminoasă care se prelungește fiecare către logo-ul Mustang amplasat în mijlocul hayon-ului.
Apropo de siglă. Deși avem de-a face cu un Ford 100%, nu o să găsești „ovalul albastru” decât într-un singur loc, și acela dosit. În schimb, mașina abundă în logo-ul cu mustangul în galop, atât la exterior, cât și la interior. Pe grilă, pe jante, pe praguri, pe volan, pe hayon și până și pe locul de încărcare wireless al telefonului mobil. Ba chiar și cheia inteligentă prezintă superbul logo.
Trebuie să fac o scurtă paranteză aici și să spun că logo-ul a fost „digitalizat” și prezintă acum niște linii orizontale finuțe care îi dă o notă elegantă., un detaliu menit să invoce faptul că acum avem de-a face cu un mustang digital.
Un alt detaliu estetic care mi-a plăcut foarte mult îl reprezintă aripioarele portierelor din față. Acestea au luat locul clasicelor mânere și se regăsesc doar pe ușile din față. Și mai interesant este modul de deschidere al portierelor. Prin apăsarea unui buton discret situat deasupra acestor aripioare, acestea se deschid câțiva milimetri, fiind asistate electric.
Comparativ cu alți producători de automobile electrice, Ford a avut în mână o carte extrem de valoroasă. Și aici mă refer (din nou) la faptul că Mustang Mach-E este o mașină care a fost construită de la zero. Iar asta a reprezentat, evident, un uriaș avantaj în fața concurenței.
Firesc, te vei întreba de ce? Ei bine, în acest fel, designerii au putut implementa elemente de design, materiale și tehnologii noi, ceea ce face ca SUV-ul electric american să fie nu doar o mașină frumoasă, ci și unică în felul ei.
Orice discuție pe marginea habitaclului începe obligatoriu cu uriașul display tactil de 15,5 inch al sistemului multimedia SYNC4. Poziționarea verticală pe planșa de bord a acestuia amintește de modelele Tesla. Însă, oricât de arătos și de „user friendly” ar fi, parcă este, totuși, prea mare pentru un automobil, fie acesta și SUV. Dar, asta ține de gusturi până la urmă și unora s-ar putea să le placă.
Altfel, ecranul gigantic dispune de un meniu foarte stufos, care îți oferă acces la mai multe funcții decât ți-ai putea închipui. Display-ul pare împărțit pe două zone. Cea din partea superioară este destinată meniului curent (radio, GPA, etc.), în timp ce partea inferioară este dedicată unor „shortcut”-uri pentru submeniuri și comenzilor pentru sistemul de climatizare.
O altă găselniță interesantă a inginerilor de la Ford o reprezintă butonul de mari dimensiuni pentru controlul volumului. Acesta și-a făcut apariția pe Mustang Mach-E la cererea clienților, iar soluția găsită de americani mi se pare foarte ingenioasă.Deși parte încastrat, acesta a fost, de fapt, lipit pe sticla ecranului pentru a putea transmite comanda către sistemul multimedia
O mențiune specială merită butonul de control al volumului. Deși pare încastrat cumva în ecran, acesta este, de fapt, lipit deasupra, folosind un material special care face contact permanent cu ecranul pentru a putea trimite comenzile tale către sistem. Din cele spuse de Ford, folosirea unui buton fizic pentru controlul volumului a fost o cerere făcută special de clienți în faza de dezvoltare a mașinii.
Clasicele ceasuri de bord cu care ne-a obișnuit producătorul american au fost înlocuite cu un instrumentar digital. Acesta are o suprafață de 10 inch și este poziționat pe bord, în spatele volanului. În fața acestui display se mai află altul, mult mai mic, care integrează două camere cu infraroșu.
Rolul acestora este acela de a monitoriza în permanență gradul de concentrare și de atenție al celui aflat la volan. Pe viitor, acestea vor face parte din sistemul de condus semi-autonom, care nu va mai necesita ca șoferul să țină mâinile pe volan.
Cele două camere în infraroșu vor scana non-stop figura conducătorului auto, iar dacă acesta va fi distras, vor interveni în condiții depline de siguranță. Noul sistem nu este încă disponibil.
Interiorul noului Mach-E nu prea mai are multe în comun cu Mustang-ul pe care îl știm cu toții. Însă, nu pot să nu remarc calitatea materialelor și a finisajelor.
Planșa de bord este acoperită pe jumătate cu un material textil extrem de plăcut la atingere, care acoperă și uriașele boxe de pe uși ale sistemului audio Bang&Olufsen. Nu am înțeles dacă aceasta a și fost intenția americanilor, însă pe mine această configurație a planșei de bord m-a dus cu gândul la acel soundbar pe care mulți dintre noi îl folosim acasă.
Megând mai departe, mi-a plăcut cotiera plutitoare glisantă, care este acoperită în aceeași piele fină neagră cu cusături contrastante roșii. Aceasta oferă un spațiu de depozitare foarte generos atât pentru obiecte mici, cât și pentru cele mai voluminoase. În plus, tunelul median îți oferă și două suporturi pentru pahare sau sticle, dar și un spațiu cu încărcare wireless pentru telefoanele mobile.
Ce nu mi-a plăcut, mai ales că vorbim despre o mașină eletrică construită de la zero, au fost manetele învechite de la volan. Acestea sunt aceleași de pe majoritatea modelelor convenționale și, cred că ar fi putut fi înlocuite cu unele cu un design mai futurist. De altfel, manetele, comenzile de pe volan și selectorul rotativ al transmisiei automate sunt singurele detalii care îți transmit că te afli într-un Ford.
Ford Mustang Mach-E este mașina ideală pentru cei care vor nu doar performanțe, sportivitate și confort, ci și spațiu. Și dacă se vor mai și lauzi că SUV-ul lor cu emisii zero este un Mustang, atunci chiar vor atrage toate privirile asupra mașinii lor. Și, au dreptate, nu-i așa?
Inginerii Ford au montat bateria sub podea, ceea ce le-a permis să maximizeze spațiul la interior și în portbagaj. Și pentru că vorbim despre un automobil electric, Mustang Mach-E oferă și el două portbagaje.
Tradiționalul portbagaj de la spate nu este la fel de mare ca al unora dintre rivalii direcți din segment. Acesta oferă un volum de 402 litri care, prin rabatarea scaunelor posterioare, crește până la 1.420 de litri.
La partea din față și-a făcut loc un „frunk”, adică un spațiu de depozitare de 81 de litri cu capac. Acesta este ideal pentru depozitarea cablurilor de încărcare sau a kit-ului de pană.
Spațiile de depozitare din cabină sunt suficiente și încăpătoare, atât pentru pasagerii din față, cât și pentru cei din spate. În schimb, buzunarele de pe portiere nu sunt așa generoase cum m-aș fi așteptat.
Acesta pare să fie un compromis făcut de designerii Ford. În acest mod, ei au făcut loc difuzoarelor de mari dimensiuni ale sistemului audio. Pentru cineva care pune preț mai mare pe calitatea sunetului, acest mic inconvenient va trece neobservat.
Spațiul destinat șoferului și pasagerilor în noul Mach-E este excelent. Astfel, SUV-ul electric poate transporta până la cinci adulți într-un nivel de confort mai mult decât decent.
Ampatamentul lung se traduce printr-un spațiu pentru picioare excelent în spate, chiar și pentru pasagerii mai înalți. De asemenea, aceștia au suficient spațiu și la genunchi, astfel că o călătorie mai lungă nu va fi deloc obositoare din acest punct de vedere.
Accesul în habitaclu este înlesnit de deschiderea mare a portierelor. În plus, Ford a introdus pe Mustang Mach-E o inovație tehnologică. Este vorba despre accesul în mașină cu ajutorul telefonului mobil. Astfel, prin intermediul funcției Bluetooth, mașina va „simți” smartphone-ul proprietarului când acesta se apropie și va debloca automat ușile.
În același timp, cei de la Ford mai propun o soluție „hi-tech” pe care nu am mai întâlnit-o la alte mașini. Posesorii de Mustang Mach-E vor putea pătrunde în interiorul SUV-ului electric fără să aibă nevoie de cheie ori de telefonul mobil.
Acest lucru este posibil prin introducerea unui cod de acces. Setat în prealabil, acesta poate fi accesat de la zona tactilă dedicată luminată în roșu, situată pe montantul B. După ce ai introdus codul de acces, mașina poate debloca, după caz, doar portiera șoferului, portbagajul sau toate ușile, în funcție de combinația de cifre folosită.
Apoi, ca să pornească mașina, șoferul trebui este să introducă un alt cod pe ecranul tactil al sistemului de infotainment SYNC4. Această funcție poate fi activată sau dezactivată din sistemul multimedia. Totodată, ea ajută atunci când telefonul mobil rămâne fără baterie sau când singura cheie fizică cu care este livrată mașina nu o ai la îndemână.
Atunci când vrem să aflăm consumul real al unei mașini electrice trebuie să ținem seamă de mai mulți factori. Este vorba despre consumatorii mașinii, stilul de condus și temperatura de afară. Aceasta din urmă are cel mai mare impact asupra autonomiei, care este oferită de bateria stocată în podeaua mașinii.
Modelul testat a fost cel cu două motoare electrice. Acestea livrează împreună 351 CP și 580 Nm și sunt alimentate de o baterie de 88 kWh. Conform testelor WLTP, autonomia în acest caz ar trebui să fie, conform datelor oficiale, 540 de kilometri.
În urma acestui test, autonomia indicată de computerul de bord a fost de aproape 480 de kilometri. O valoare nu foarte apropiată de cea anunțată de producător. Însă, spunem noi, una decentă. Este important de știut că, în cazul „electricelor”, autonomia maximă este atinsă în regim urban, nu în extraurban.
Prima parte a testului nostru s-a desfășurat în traficul aglomerat din București. Am rulat cea mai mare parte a timpului în modul Untamed, cel mai iute dintre cele trei disponibile. În aceste condiții, valoarea consumului energetic a fost de circa 22 kWh. Și asta în condițiile în care sistemul de climatizare a mers în continuu, iar funcția de încălzire a scaunelor a fost și ea activă în mare parte din test.
În cea de-a doua parte a testului am scos Mustang-ul electric la o plimbare pe DN1, până la Snagov și înapoi. La o viteză medie de 71 km/h, mașina a avut un consum de 17,7 kWh la „sută”. Altfel spus, autonomia a urcat până în jurul valorii de 383 kilometri.
În timpul testului nostru nu am fost nevoit să trec pe la o stație de încărcare cu noul Mustang Mach-E. Dar, conform informațiilor oficiale, mașina se poate încărca la o priză de tip „wallbox” cu o putere de 11 kWh.
Timpul alocat procesului de reîncărcare este de aproximativ 7 ore și 10 minute în cazul versiunii echipate cu bateria mare de 88 kWh. În cazul în care o alegi pe cea de 68 kWh, încărcarea completă se va realiza în 5 ore și 40 de minute.
La stațiile de alimentare foarte rapide, acumulatorul mic se poate încărca la o putere de 115 kWh. Repriza de încărcare 10%-80% se realizează în 38 de minute. Pentru „supercharge”, mașina este prevăzută cu două tipuri de încărcătoare, în funcție de capacitatea bateriei.
Bateria de 88 kWh se poate alimenta la prize de 150 kWh. Durata unei reîncărcări de la 10% la 80% din capacitate se obține în 45 de minute.
Alături de modul Untamed, noul Ford Mustang Mach-E mai oferă alte două moduri de rulare: Whisper și Active. Nici unul dintre acestea nu modifică în vreun fel manevrabilitatea sau puterea, ci reglează electronic accelerația, frânarea și direcția mașinii.
Odată activat modul Untamed, te vei bucura din plin de inconfundabilul sunet de V8. Ce-i drept, este vorba despre un sunet digitalizat. Dar, și în atare condiții, pare foarte real și te face să nu uiți că te afli la comenzile unui Mustang. În plus, în acest mod, instrumentarul de bord își schimbă culoarea și modul de afișare a informațiilor.
Dacă vrei să ai parte de o rulare uniformă și mai aproape de ceea ce înseamnă traficul urban, ideal este modul Whisper. Acesta oferă o direcție ușoară, livrează resursele cu mai mult calm și conservă cel mai bine energia. În sfârșit, modul Active oferă un echilibru în livrarea resurselor sistemului electric de propulsie și eficiența acestuia.
Experiența la volanul lui Mustang Mach-E electric este completată de opțiunea „one pedal drive”. Este vorba despre un mod de condus cu o singură pedală specific automobilelor electrice.
Odată activată funcția, vei putea conduce folosind doar pedala de accelerație. Practic, accelerația „devine” și frână. Prin apăsarea pedalei, mașina accelerează, în timp ce prin simpla ridicare a piciorului de pe pedală mașina va încetini treptat până când se va opri complet.
Fiind vorba despre un automobil electric, evident, toate resursele sunt disponibile instantaneu și în orice moment. De aceea, manevrele de depășire sunt extrem de facile. În plus, Mustang Mach-E este capabil să accelereze uniform până la viteze de 100 km/h.
În ciuda gabaritului de peste 2,2 tone, Mustang Mach-E este extrem de agil, chiar și la viteze mai mari. Chiar dacă este măricel, SUV-ul pe baterii al americanilor este o mașină foarte ușor de condus.
De mare folos este sistemul de camere la 360 de grade. Acesta te ajută să-l manevrezi cu multă precizie chiar și în cele mai strâmte locuri sau în condiții de trafic sufocant așa cum este cel din București.
La capitolul vizibilitate, Ford mai are de lucrat cu Mustang Mach-E. Vizibilitatea în spate este compromisă de luneta foarte înclinată, dar și de tetierele locurilor posterioare. Acest minus este surmontat de sistemul de camere la 360 de grade excelent. Este de mare ajutor atât în locurile foarte aglomerate, cât și în trafic.
În schimb, vizibilitatea în față este excelentă. Asta se datorează parbrizului lat și nu foarte înclinat, dar și montanților A nu foarte groși. Oglinzile laterale sunt oarecum subdimensionate în raport cu dimensiunile mașinii. Dar, inginerii Ford au făcut și aici un compromis pentru a aduce un plus la capitolul aerodinamică.
Noul Ford Mustang Mach-E este comercializat pe piața din România în două versiuni de echipare: Base și Premium. Prețurile sunt cuprinse între 51.800 și 68.300 de euro cu TVA inclus. Dacă se scad primele oferit prin Rabla 2022, prețurile vor scădea până la 42.800 și, respectiv, 59.300 de euro cu TVA.
Modelul testat de noi costă 75.250 de euro cu TVA inclus, din care opționale în valoare de 4.350 de euro. În cazul în care Mustang Mach-E este achiziționat prin programul Rabla 2022, din prețul de achiziție se va scădea prima în valoare de 54.000 de lei oferită de statul român pentru mașinile electrice. Astfel, prețul final pentru modelul din test va fi 63.850 de euro.