Povestea noastră începe în 2008, atunci când cei de la BMW lansau modelul X6, care inaugura un segment complet nou: Sport Activity Coupe (SAC). BMW X6 reprezintă un reper important în industria auto, fiind inventatorul segmentului SUV-urilor coupe cu performanțe de sportive pur-sânge.
Germanii știau că a păși pe un teritoriu neexplorat nu a fost niciodată o misiune ușoară. Asumarea rolului de pionier este, probabil, unul dintre cele mai dificile lucruri pe care le poți face, mai ales într-un domeniu așa cum este cel auto. Nu și pentru cei de la BMW.
Noul X6 nu a fost primit prea bine de mulți dintre fanii mărcii și nu numai. Ba chiar unii proprietari de BMW făceau glume pe seama proaspătului lansat SUV. Își puneau întrebarea cum ar mai putea să iasă din casă știind că mașinile lor poartă aceeași siglă cu acea creație monstruoasă în opinia lor.
Timpul, însă, avea să-i contrazică. X6 a devenit rapid o mașină foarte importantă pentru constructorul din Munchen având în vedere imensul succes comercial. Până în momentul de față au fost vândute aproape jumătate de milion de exemplare. Și, foarte important, în ciuda concurenței din ce în ce mai acerbe, precum și a noilor reglementări de poluare din ce în ce mai stricte existente pe piețele-cheie, cererea globală pentru SUV-ul bavarez continuă să crească.
Între timp, în 2020, modelul a ajuns la cea de-a treia generație, cunoscută sub numele de G06. Noi am condus-o în versiunea xDrive30d cu sistem microhibrid de 286 CP și îți vom împărtăși din experiența vizuală și senzorială pe care am trăit-o alături de SUV-ul bavarez.
Noul BMW X6 este disponibil cu două motoare pe benzină. Vârful de gamă se numește X6 M50i Și folosește un benzinar V8 turbo de 4,4 litri, care livrează 530 CP și un cuplu generos de 750 Nm. Acesta este disponibil pe o plajă cuprinsă între 1.800 și 4.600 rpm. În aceste condiții, accelerația de la 0 la 100 km/h se realizează în numai 4,3 secunde.
A doua versiune pe benzină este xDrive40i cu motor de 3,0 litri. Acesta oferă un bagaj de putere de 340 CP și 450 Nm de cuplu, care este obținut între 1.500 și 5.200 rpm. Acest model este capabil de un sprint 0-100 km/h în doar 5,5 de secunde.
În afară de versiunea testată de noi mai există una mai puternică. Este vorba despre X6 M50d, echipată cu un diesel de 3,0 litri. Unitatea livrează 400 CP și 760 Nm de cuplu între 2.000 și 3.000 rpm. În acest caz, X6 poate sprinta de pe loc de la 0 la 100 km/h în 5,2 secunde.
Toate modelele X6 sunt dotate standard cu transmisie Steptronic cu convertor de cuplu și opt trepte. Direcţia integrală inteligentă a fost revizuită și maximizează tracţiunea, agilitatea și stabilitatea direcţională.
Cea de-a treia iterație X6 este dezvoltată pe platforma Cluster Architecture (CLAR) a celor de la BMW. Aceasta este similară cu cea folosită de „fratele” mai mic X5, însă păstrează forma plafonului ușor-plonjată către spate.
Mașina are un design evolutiv. Partea frontală integrează perfect noua interpretare a grilei emblematice BMW de tip single-frame. Aceasta sigur va genera controverse nu atât pentru că este mai mare, ci pentru că acum poate fi iluminată opțional. Grila se aprinde automat la deschiderea și închiderea mașinii, însă ea poate fi activată și manual de către șofer, inclusiv în timp ce conduce.
Caroseria este robustă și impunătoare, cu „umeri” largi și linia plafonului puternic plonjată către spate. Partea din spate mi se pare mai elegantă ca oricând și mă duce cu gândul la cea de-a doua generație a „fratelui” mai mic BMW X4.
Și când spun asta mă refer mai ales la forma alungită a stopurilor și la hayon-ul unghiular de mari dimensiuni. Modelul pe care l-am testat era echipat cu faruri LED ce includ tehnologia BMW Laserlight.
În echiparea standard, X6 vine cu jante de 19 inch, însă opțional clienții pot alege jante cu dimensiuni care variază între 20 inch și 22 inch. Versiunea din test era „încălțată” cu jantele de 21 inch și anvelope de tip „run-flat” de dimensiuni diferite. Pe față aveau 275/40, iar pe spate 315/35.
Ce mai trebuie spus este faptul că, spre deosebire de unele dintre modelele rivale, la BMW, terminațiile cromate pentru sistemul de evacuare nu sunt doar de decor.
Odată ce urci la volanul lui X6 ești înconjurat de luxul și rafinamentul specifice modelelor BMW. Cabina este în mare parte aceeași cu cea de pe cea mai recentă versiune a lui X5. Acesta a fost, însă, mult îmbunătățit în ceea ce privește materialele, finisajele și tehnologia oferită la bord. Practic, vorbim de cel mai luxos X6 din câte au fost produse până în prezent.
Interiorul a fost reproiectat de germani, care au folosit materiale și finisaje de calitate superioară. De asemenea, mașina a primit cea mai nouă versiune a sistemului iDrive. Tunelul median ușor ridicat îți oferă o ergonomie foarte bună asupra acestui sistem.
Consola centrală este orientată către șofer, iar comenzile sunt amplasate intuitiv. De asemenea, cel de la volan beneficiază de cea de-a treia generație a sistemului „Head-Up”. Acesta este mai mare (7 x 3,5 inch) și oferă mai multe informații, în timp ce funcționalitățile celor două ecrane cu diagonala de 12,3 inch au fost la rându-le revizuite.
Sistemul multimedia este compatibil Apple CarPlay și Android Auto. Include o serie de funcții, butoane tradiționale, comenzi vocale, un tradiționalul controler rotativ de pe consola centrală și chiar gesturi cu mâinile. Interfața iDrive are o grafică clară și oferă răspuns imediat.
Unele submeniuri ale sistemului de infotainment pot distrage atenția. BMW mai oferă, de asemenea, navigație încorporată, porturi USB, încărcare wireless și un hotspot Wi-Fi.
Lista cu opționale este foarte ofertantă. Aceasta cuprinde scaune reglabile electric pentru conducător și pasagerul din faţă și climatizare automată cu control pe patru zone. De asemenea, sunt oferite suporturi termoelectrice pentru pahare și inserții din sticlă pentru levierul schimbătorului de viteze și alte comenzi.
Mai sunt disponibile un acoperiş panoramic din sticlă „Sky Lounge” și un pachet Ambient Air pentru parfumarea habitaclului. Din ofertă fac parte două opțiuni premium pentru sistemul audio: Bowers & Wilkins Diamond+ 3D Surround și Harman/Kardon.
SUV-ul german a crescut ușor în dimensiuni comparativ cu generația precedentă. Noul X6 este cu 26 mm mai lung (4.935 mm) și cu 15 mm mai lat (2.004 mm).
Cea mai mare creștere o consemnăm la nivelul ampatamentului, care a fost extins cu 42 mm până la la 2.975 mm. În schimb, la capitolul înălțime, actualul model a pierdut cu 6 mm, măsurând 1.696 mm.
Garda la sol a este acum de 216 mm. Aceasta poate fi modificată cu până la 80 mm prin simpla atingere a unei comenzi a sistemului de infotainment.
În ceea ce privește proporțiile, anumite detalii îți dau senzația că SUV-ul bavarez este mult mai mare decât este în realitate. Este vorba despre grila radiatorului mai proeminentă și mai agresivă, spatele mai înalt și luneta foarte înclinată .
Noul BMW X6 oferă spațiu foarte generos la interior. Numărul de locuri oferit este în continuare de cinci. Dar, pasagerii care vor lua loc pe banchetă vor observa că acum vor dispune de spațiu suplimentar atât la nivelul picioarelor, cât și la nivelul umerilor.
Acest lucru este valabil și pentru adulții cu o înălțime de peste 1,80 m, care vor avea suficient spațiu și la cap. Spațiul a fost mărit considerabil datorită celor 42 de milimetri pe care mașina i-a câștigat la nivelul ampatamentului.
Bancheta este excelent profilată și oferă o susținere foarte bună. În aceste condiții, șoferul și ceilalți pasageri vor călători în deplin confort în noul X6. Bancheta este fracționabilă 40/20/40% și se poate rabata pentru a crește capacitatea portbagajului.
În ciuda faptului că SUV-ul a crescut ușor în lungime, capacitatea portbagajului este în continuare de 580 de litri. Asta îl face cu 65 de litri mai puțin încăpător comparativ cu X5. crescând la 1.530 de litri cu scaunele 40/20/20 pliate. Volumul spațiului destinat bagajelor crește prin rabatarea banchetei până la 1.530 de litri.
Testul acesta ne-a adus față în față cu cea mai populară motorizare de la BMW: 3,0 diesel cu 6 cilindri în linie. Acesta generează 286 CP, în timp ce cuplul maxim de 620 Nm este disponibil între 2.000 și 2.500 rpm.
În această iterație, X6 realizează sprintul 0-100 km/h în numai 6,5 secunde și atinge o viteză maximă (acolo unde este permisă…) de 230 km/h. Nici nu ai nevoie de mai mult, credeți-ne pe cuvânt…
În ciuda celor 2,2 tone ale SUV-ului, motorul trage impecabil indiferent de treapta de viteză. Transmisia Steptronit cu 8 trepte este de-a dreptul genială. Rapoartele alternează rapid și lin pentru a obţine un consum de carburant cât mai redus. De asemenea, cutia de viteze oferă un răspunde excelent și atunci când optezi să schimbi manual treptele de viteză de la clapetele din spatele volanului.
Vorbeam anterior despre calitatea excelentă a interiorului noului X6. Postul de conducere nu face excepție și oferă acum o poziție mai puțin înaltă decât la modelele anterioare, care se vrea asemănătoare cu cea dintr-un coupe autentic.
Dintotdeauna am fost impresionat de cât de bine „stă” pe șosea X6 în ciuda gabaritului săi. Iar versiunea testată acum nu a făcut altceva decât să-mi întărească convingerea că modelul bavarez este unul dintre cele mai bine echilibrate SUV-uri de pe piață.
O altă caracteristică demn de remarcat este aceea că X6 nu subvirează aproape deloc. Totodată, spatele mașinii este mult mai activ datorită diferențialului blocabil, dar și sistemului ESP.
Ca o concluzie, X6 xDrive30d este un excelent partener de drum. Mașina oferă o experiență la volan mult mai plăcută comparativ cu unii rivali din segment, este mai agil, mai sportiv și mai incitant.
Noul BMW X6 are un comportament semiautonom în anumite situații din trafic. Acest lucru se datorează sistemelor de siguranță de ultimă generație introduse de BMW. Sistemul controlează accelerația, direcția și frânele și este capabil să oprească mașina complet în momentul în care este ambuteiaj.
De asemenea, mașina este prevăzută cu o tehnologie de monitorizare a celui aflat la volan. Acesta oferă o funcție suplimentară denumită Active Cruise Control.
Practic, când te afli în trafic și sistemul este activ, dacă mașina din fața ta a plecat de pe loc, X6-le nu se va pune în mișcare decât în clipa în care privirea șoferului va fi îndreptată în direcția de deplasare. Aceasta reprezintă o măsură de siguranță mai ales pentru situațiile în care conducătorii auto folosesc telefonul mobil la volan.
Cel de la volan are la dispoziție trei moduri de conducere. Este vorba despre EcoPro, Comfort și Sport. Aceste modifică anumite funcții precum aerul condiționat, scaunele încălzite, frâna de motor pentru eficientizarea consumului de carburant.
În majoritatea timpului petrecut alături de noul BMW X6 xDrive30d cu sistem mild-hybrid am rulat pe modul Comfort. Așa cum sugerează și numele, acesta îți oferă mult confort în ciuda roților imense de 21 de inch. Acestea erau „încălțate” cu pneuri cu talon îngust de 275/40 pe puntea față și de 315/35 pe spate. În virajele rapide prezintă un ușor ruliu, însă acesta trece neobservat.
Când activezi modul Sport, lucrurile se schimbă la 180 de grade. Suspensia devine foarte rigidă, direcția activă integrală inteligentă oferă un răspuns senzațional, iar ruliul devine aproape zero. Această direcția integrală îți conferă un plus de manevrabilitate într-un oraș aglomerat așa cum este Bucureștiul, dar și o agilitate superioară la drum lung, mai ales pe porțiuni de drum virajate.
În plus, diferențialul blocabil de pe puntea posterioară te ajută să abordezi mult mai ușor virajele strânse. Trebuie să spunem că este nevoie de puțină obișnuință pentru a te familiariza cu direcția activă integrală din două motive.
Deși știam cât de optimizate sunt motoarele de ultimă generație, consumul oferit de acest X6 a fost pentru mine o adevărată revelație. Și asta în condițiile în care vorbim despre o mașină care cântărește 2.235 de kilograme.
Un rol esențial în realizarea unui consum cât mai bun îl are transmisia automată cu 8 rapoarte, care reușește să schimbe optim treptele de viteză. În ciclu urban computerul de bord a indicat la un moment dat în timpul testului un consum de aproximativ 10 litri/100 de km.
Această valoare este cu vreun litru și jumătate peste cea oficială declarată de BMW. Ea rămâne afișată pe tabloul de bord atâta vreme cât îți înfrânezi pornirile animalice.
Pentru că, odată ce apeși cu putere pedala de accelerație, consumul va urca până în jurul valorii de 13 litri, mai ales în condițiile unui trafic bucureștean extrem de aglomerat. În schimb, dacă ieși din oraș și rulezi corect în limitele de viteză, consumul va coborî până în jurul valorii de 8 litri/100 km.
Faptul că BMW X6 este o maşină pe cât de importantă pentru constructorul bavarez, pe atât de costisitoare. Asta se oglindește în prețul de achiziție al SUV-ului german. Versiunea entry-level X6 xDrive 30d mild-hybrid costă de la 78.064 de euro cu toate taxele.
Exemplarul pe care l-am testat noi a beneficiat de o listă bogată de opționale, care au pus la prețul de catalog încă 33.220 de euro. Astfel, prețul total al modelului din test, care a fost în nuanța de caroserie Gri Dravit cu tapițerie din piele roșu Vernasca, este de 110.273 de euro. Lista de prețuri pentru întreaga gamă BW X6 o găsești AICI.