Primul test drive cu modelul electric Citroën e-C4 ne-a convins că marca franceză și-a regăsit identitatea, iar propunerea sa în domeniul automobilelor electrice este una extrem de solidă.
Recent, grupul Stellantis, din care face parte și Citroën, a anunțat că nu va avea nevoie de certificate de mediu cumpărate de la Tesla pentru a se încadra în limitele emisiilor de CO2 impuse de Uniunea Europeană. Principalul motiv este existența unor modele electrice extrem de competitive în cadrul grupului, care ajută la coborârea nivelului emisiilor la nivel de grup. Între aceste modele, Citroën e-C4 iese în evidență prin designul extrem de atractiv și pachetul tehnologic propus.
Citroën e-C4 este cel mai mare model realizat pe platforma e-CMP al grupului PSA (actualmente parte a Stellantis), singurul din segmentul compact, de altfel. Frații săi mai mici sunt Peugeot e-208 și e-2008, Opel Corsa-e și Mokka-e și DS 3 Crossback e-Tense. Cum toate aceste modele partajează același sistem de propulsie cu motor electric de 100 kW (136 CP), am fost curioși să vedem cum se descurcă o mașină mai mare și, implicit, mai grea când este astfel limitată.
La prima vedere, Citroën e-C4 pare mult mai masiv decât este în realitate. Cu o lungime de 4,36 metri, noul model se poziționează în centrul segmentului compact. Proporțiile de SUV îl fac însă să pară mai lung și mai înalt, în timp ce silueta de coupé amintește puternic de versiunea în trei uși a primei generații. Este, de departe, unul dintre cele mai reușite designuri auto ale ultimilor ani.
În interior, Citroën e-C4 păstrează din spiritul tradițional al mărcii (a se citi „e puțin ciudat”), dar aduce un aer tineresc și nu declară război butoanelor fizice așa cum o fac multe modele lansate recent. Ergonomia nu este însă punctul său forte, având în vedere butonul de volum plasat pe partea pasagerului sau logica de comandă dificil de intuit. Alegerea materialelor este una corectă, dar nu putem vorbi aici de ambiții premium. Ambianța la bord este însă plăcută, iar spațiul, generos dimensionat.
Chiar și pasagerii din spate stau confortabil, în ciuda acoperișului plonjat. Spațiul la cap este suficient pentru persoane care nu au atins încă 1,80 metri, în timp ce la genunchii nu au nevoie să împingă în spătarele scaunelor din față.
Cum este adesea cazul la modelele cu un design atractiv, nici e-C4 nu strălucește la capitolul spirit practic. Portbagajul său este destul de neîncăpător, pornind de la 380 de litri și putând acomoda, cu toate eforturile, un maximum de 1250 de litri de bagaje.
Scaunele sunt confortabile, iar confortul este una dintre trăsăturile de bază ale lui e-C4, fiind comunicată clar pasagerilor cu fiecare ocazie. Interiorul silențios, suspensia confortabilă, direcția echilibrată, toate par gândite pentru ca pasagerii să fie cât mai deconectați de la denivelările din asfalt și zgomotele din trafic. Propulsia electrică se potrivește perfect caracterului lui Citroën e-C4, cu toate că ne-ar fi plăcut ceva mai mult jăratec pentru caii de sub capotă.
Comunicatul de lansare al lui Citroën e-C4 vorbește de un motor „puternic și energic”, dar adevărul este că acesta pare mai degrabă letargic în modul de rulare Normal. Abia după selectarea modului Sport pare să se trezească ceva mândrie sub capota lui e-C4, dar și aceasta este oarecum înăbușită de masa relativ mare a mașinii – în jur de 1,7 tone cu șoferul sătul la bord.
Specificațiile indică 9,7 secunde pentru a atinge 100 km/h în modul Sport – este decent dar nu „energic”. Viteza maximă se oprește la 150 km/h, așa că șoferul lui e-C4 trebuie să se resemneze: nu va fi primul care pleacă de la semafor, iar pe autostradă nu va reuși o amendă pentru viteză demnă de a fi povestită prietenilor.
Din fericire, Citroën e-C4 are alte calități, printre care serenitatea și ușurința în utilizare. Bateria cu capacitatea de 50 kWh îi asigură o autonomie teoretică de 350 de kilometri. Dacă însă îți place modul Sport, consumul mediu se va apropia de valoarea înregistrată de noi – 20 kWh/100 km, ceea ce înseamnă că puteți conta pe un maximum de 250 km.
Încărcarea se poate face de la o stație rapidă în curent continuu, capacitatea maximă fiind de 100 kW. În acest caz, încărcarea până la 80% din baterie durează 30 de minute. Cuplat la un wallbox de 11 kW (trifazic), e-C4 se va încărca complet în 5 ore, în timp ce soluția alimentării de la o priză casnică de 16 amperi va tripla timpul de încărcare.
Cea mai ieftină versiune a lui Citroën e-C4 se numește Live Pack și are un preț de pornire de 34.900 de euro. Este un preț rezonabil pentru un model electric care are, de asemenea, o echipare bogată. Pentru cei mai pretențioși, Citroën pune la dispoziție alte trei niveluri de echipare – Feel, Feel Pack și Shine, care este și echiparea modelului e-C4 pe care l-am condus în test drive. Prețul acestuia pornește de la 38.900 de euro, iar în cazul nostru a fost grevat de alte 3.100 de euro în opționale, peste care s-a aplicat o reducere de 1.000 de euro, pentru un gran totale de 41.010 euro.