Chic, mic, simpatic. Da, este Citroen C3, mașina de clasă mică ce spulberă granițele convenționalului. Are un fler aparte care îi atrage, fără rețineri, un apelativ pe măsură: Domnul Personalitate. Trebuie să fie motivul pentru care peste 750.000 de clienți au cumpărat un C3 de la debutul generației actuale, care primește acum un facelift.
Este flerul care te convinge să-i ierți defectele și care îi aruncă în anonimat pe rivali. Citroen a știut să aștepte. A știut să ia aminte la tendințele pieței. Și în 2016, a trimis pe piață un mini aproape SUV. Modelul a primit acum un facelift. Din nou pare momentul potrivit.
Doar 3.996 milimetri măsoară noul Citroen C3 facelift în lungime și 1.749 milimetri în lățime. Sunt dimensiuni care îți permit să-l înghesui pe locurile de parcare înguste, tipice orașelor aglomerate. Primești o mână de ajutor și de la senzorii de parcare, și de la camera de marșarier (215,58 euro).
C3 facelift păstrează celebrele AirBumps, porțiuni din plastic extrem de practice, care protejează părțile laterale ale mașinii. Acestea, împreună cu protecțiile din plastic de pe aripi, cu jantele biton Hellix de 16 inci (77 de euro) și cu garda la sol peste medie în segmentul său îl fac să arate robust, ca un SUV intrat la apă. C3 are faruri restilizate și o grilă redesenată.
Versiunea de test vine cu echiparea de top, Shine. Orice au avut de gând francezii, fie strategia lor de design e una câștigătoare, fie am fost o pradă ușoară. Cabina lui C3 este o declarație de stil, ca și exteriorul, lucrată cu atenție și inspirație.
Forma triunghiulară a AirBumps-urilor de la exterior apare obsesiv și la bord. Regăsești triunghiurile pe volanul îmbrăcat în piele, pe încuietorile portierelor, pe fețele ușilor, iar ventilațiile din bord… doar nu credeați că sunt rotunde, nu?
Dau o senzație plăcută, de „acasă”, inserția cu imitație a lemnului din bord (parte a unui pachet Techwood) și mânerele tip curea cu care poți trage cu ușurință portiera din interior (vezi GALERIA FOTO). Sporesc confortul la bord scaunele îmbrăcate în două nuanțe de gri și alte două de bej. Scaunele față sunt încălzite, o binecuvântare într-o zi rece și ploioasă. Sunt încălzite și oglinzile laterale cu reglaj electric.
Scaunul șoferului are o cotieră în genul celor atașate între scaunele de avion. Este subțire și uneori ai impresia că o să-ți cadă antebrațul între scaune. Dar e ușor să găsești poziția ideală și avantajul este că, indiferent cât de în față sau în spate, în sus sau în jos îți reglezi scaunul, cotiera se mută cu tine.
Indiferent de poziția la volan, poate fi incomod să comanzi climatizarea automată în mers prin intermediul ecranului tactil de 7 inci, în ciuda faptului că acesta redă un meniu simplu și intuitiv.
Citroen C3 sfidează conceptul de mașină de oraș. Nu te forțează să faci compromisuri majore în ceea ce privește spațiul și oferă mai mult decât pare că poate oferi. Apare o problemă pentru pasagerii din spate, la drum lung, atunci când cei din față sunt înalți și sunt nevoiți să dea scaunele mult în spate. Tot ei vor avea mici probleme dacă vor să deschidă geamurile spate. Acestea sunt acționate manual și coboară doar până la jumate.
În spate, la denivelări, simți că suspensia te ridică mai aproape de tavan.
C3-ul este poate cel mai personalizabil model din gama lui. Sunt disponibile nu mai puțin de 97 de combinații. Așa că vei petrece mult timp în showroom ca să decizi culori pentru caroserie, pentru acoperiș, pentru AirBumps și pentru interior. Nicio șansă să te plictisești de mașina ta în următorii ani.
Mașina de test poartă o combinație interesantă de Sable/Blanc Opale (108 euro), plus un pachet Color Blanc (61 de euro). Apare pe montantul spate un model Techwood, care se asortează cu inserția din bord.
Pare greu de crezut când ai de-a face cu o mașină de nici 4 metri, dar C3 are un portbagaj de 300 de litri (922 de litri cu bancheta rabatată), o valoare întâlnită, de obicei, o clasă mai sus.
Poate Citroen C3 să fie distractiv la condus? Absolut! Versiunea de test este pusă în mișcare de un motor de 1,2 litri pe benzină, care dezvoltă 110 cai putere și 205 Nm și care face mașina să sprinteze îndrăzneț în oraș, de la un semafor la altul. În afara orașului, același sprint îți dă încredere atunci când te angajezi în depășire. Vorbim despre o mașină care cântărește aproximativ o tonă, deci masa lucrează în favoarea agilității.
Nu trebuie să te aștepți însă, la un comportament sportiv, pentru că Citroen C3 nu este despre un atlet prin definiție. Ca să nu îți faci iluzii, trebuie să știi că accelerează de la 0 la 100 km/h în fix 10 secunde. Viteza maximă – nu am testat – așa că îi vom crede pe cuvânt pe francezi – este de 191 km/h.
Este zgomotos în sarcină motorul PureTech cu 3 cilindri și cutia cu șase trepte ar putea să-ți dea bătăi de cap. Dar odată ce te-ai obișnuit cu ritmul ei de a schimba rapoartele, totul devine mai simplu. Sau poți alege, atunci când ai nevoie de retrogradări rapide, să schimbi treptele manual.
Citroen îi trece în cont un consum urban de 6.0 – 6.1 l/100 km potrivit standardului WLTP. Nu am reușit să-l obținem, dar am fost foarte aproape, în Bucureștiul sufocat de mașini.
Citroen C3 facelift are un preț de pornire de 12.500 de euro. Pentru mașina de test cu echiparea de top Shine, prețul este de 17.765 de euro.
Îl alegi pentru fler, treci peste tot ce este comme ci, comme ça și te bucuri de personalitatea unei mașini ultra-personalizabile. Citroen C3 facelift este mic, chic și simpatic, fără să te forțeze la vreun compromis major nici când vine vorba de spațiu, nici când vine vorba de comportament rutier. Așa că… bine ai revenit, Domnule Personalitate!
Model | Citroen C3 Hatchback Shine 1.2 PureTech |
Motor | 1.2 PureTech, 3 cilindri |
Cilindree | 1199 cm3 |
Transmisie | Automată, 6 trepte |
Tracțiune | Față |
Putere maximă | 110 CP/5500 rpm |
Cuplu maxim | 205 Nm/1750 rpm |
Accelerație 0-100 km/h | 10 secunde |
Viteza maximă | 191 km/h |
Greutate | 1.090 kg (fără opționale) |
Lungime | 3.996 mm |
Lățime | 1.749 mm |
Înălțime | 1.474 mm |
Ampatament | 2.539 mm |
Volum portbagaj | 300 de litri |
Preț de pornire (euro, TVA inclus) | 12.500 euro |
Preț versiune testată (euro, TVA inclus) | 17.765,51 euro |