Performanţe şi ţinută de drum
Aşa cum am spus şi la început, Yaris Hybrid e acum doar o variantă de motorizare care se deosebeşte de celelalte prin logourile Toyota cu fundal albastru şi emblemele Hybrid de pe aripile laterale şi uşa portbagajului.
Celelalte motorizări disponibile sunt: o unitate pe benzină de 1,0 litri care dezvoltă 69 CP, un alt propulsor pe benzină – de 1,33 litri cu 99 CP – şi un diesel de 1,4 litri cu 90 CP.
Yaris Hybrid este cea mai puternică variantă de motorizare, cu o putere maximă combinată de 100 CP, potrivit datelor furnizate de japonezi. Mai exact, subcompacta combină un motor pe benzină de 1,5 litri (care produce 75 CP şi 111 Nm) cu un motor electric care dezvoltă 45 kW (61 CP) şi 169 Nm. Puterea este transferată către roţile din faţă prin intermediul unei cutii de viteze automate de tip CVT.
Fişa tehnică spune că sprintul de la zero până la 100 km/h durează 11,8 secunde, ceea ce nu e chiar atât de rău pentru o maşină de oraş. De fapt, Yaris Hybrid se conduce la fel de uşor ca orice alt model de dimensiuni similare cu motor pe benzină şi cutie CVT. Trebuie doar să te obişnuieşti cu sunetul motorului turat la maximum atunci când accelerezi în forţă.
Există trei moduri de condus – Eco, EV şi o combinaţie între cele două, pe care le alegi cu ajutorul unor butoane amplasate în apropierea mânerului pentru frâna de mână (o poziţionare nu chiar perfectă, dacă mă întrebi pe mine). În Eco, răspunsul pedalei de acceleraţie va fi mai slab, astfel încât accelerările să fie mai lente, iar consumul de combustibil mai mic. Totodată, dacă bateria este încărcată mult, ai şanse destul de mari să pici în modul full electric şi să rămâi acolo până la aproximativ 60 km/h dacă eşti blând cu acceleraţia.
În EV, maşina va rula în modul 100% electric, dar numai dacă bateriile sunt încărcate la un nivel corespunzător. Apropo, Yaris e o hibridă clasică, nu una plug-in, ceea ce înseamnă că bateriile nu se pot încărca de la priză acasă, ci sunt încărcate şi descărcate automat în timpul mersului.
În cel mai fericit caz, o să poţi rula cam doi kilometri în modul 100 % electric, doar până la viteze de 50 km/h şi doar cu accelerări fine ca pielea unui bebeluş. Dacă o să accelerezi brusc, modul EV se dezactivează şi motorul termic porneşte ca să suplinească nevoia de putere.
Combinarea modurilor Eco şi EV ar trebui să ducă la cea mai mare autonomie în modul electric, însă eşti forţat să conduci foarte (dar foarte) încet, aşa că nu prea îşi are rostul în traficul din Bucureşti, unde plecările de la semafor sunt de obicei destul de rapide.
Poate acesta e secretul succesului pentru hibride: să arate cât mai aproape de „normal”, atât afară, cât şi înăuntru
Oprirea şi repornirea motorului termic în mers e aproape insesizabilă, aşa că nu ar trebui să ai probleme în privinţa asta. În schimb, o să auzi zgomotul cauzat de vânt după ce treci de 100 km/h.
Direcţia este precisă şi uşoară – o binecuvântare pentru traficul urban -, iar suspensia reuşeşte să absoarbă cu succes neregularităţile din drumurile 3D româneşti. Sportivitatea iese din discuţie.
Consum
Oficial, consumul mixt al unui Yaris Hybrid este de 3,6 l/100 km. Eu nu am reuşit să mă apropii de această valoare magică, însă am obţinut un foarte bun 5 l/100 km circulând doar în Bucureşti. Pe autostradă, consumul instantaneu a oscilat între 6 şi 8 l/100 km.
E un consum comparabil cu motorul diesel de 1,5 litri de la Renault, ceea ce i-ar putea face pe unii să strâmbe din nas şi să spună că toată această tehnologie a reuşit să ducă la un consum comparabil cu un diesel.
Dar realitatea e puţin mai complicată. Un motor pe benzină funcţionează mai curat decât unul diesel, iar în cazul unei hibride ca Yaris motorul termic are momente în care e oprit complet, chiar şi în timpul mersului, ceea ce nu se poate spune despre un diesel convenţional. Sigur, există sistemele start-stop, dar odată ce trebuie să pleci de pe loc, motorul porneşte. Ei bine, cu Yaris Hybrid poţi să înaintezi cu viteza melcului la semafor fără ajutorul motorului pe benzină.
Concluzii
Toyota Yaris facelift a venit cu îmbunătăţiri importante la interior, ceea ce a dus la un habitaclu mult mai bine construit. O maşinuţă bine dotată, plăcută la condusul prin oraş, care – în varianta hibridă – are un consum comparabil cu un diesel cu capacitate cilindrică redusă.
Personal, m-aş putea obişnui cu sunetul motorului la accelerările în forţă, fiindcă ştiu că la sfârşitul zilei am lăsat în urma mea mai puţine gaze nocive decât dacă aş fi condus un diesel. Nici măcar preţul nu mai este o barieră, acum că versiunea hibridă poate fi aleasă cu orice nivel de echipare.
Potrivit listei de preţuri, un Yaris Hybrid porneşte de la 15.030 euro, în vreme ce un Yaris diesel cu motor de 1,4 litri şi cutie manuală porneşte de la 14.685 de euro, dar echipamentul standard nu include aer condiţionat automat şi nici o cutie de viteze automată. În acelaşi timp, un Volkswagen Polo cu motor diesel de 1,4 litri (90 CP), cutie automată DSG şi climatizare automată ajunge la aproape 16.500 de euro. E drept că Polo e o maşină mai potrivită pentru drumurile lungi, însă prin oraş Yarisul hibrid e mai economicos.
Datele tehnice ale modelului testat, în pagina următoare.