Test cu BMW X1 facelift 2013 în România. Ştie şi off-road?
Faceliftul din 2012 i-a adus câteva lucruri noi, iar testul nostru cu X1 facelift v-a spus deja tot ce trebuia să ştiţi despre această maşină atunci când mergeţi cu ea pe asfalt. Apropo, din 2014 mai apar câteva modificări de natură cosmetică pentru X1!
Totuşi, rămâne o întrebare: dacă tot dai atâţia bani pe un mini-SUV (crossover, de fapt), n-ar trebui ca acesta să fie în stare să iasă şi de pe asfalt? Răspunsul era, până acum, „mai bine nu”. Şi asta pentru că BMW X1 era gândit mai degrabă pentru asfalt, scopul său (şi al majorităţii crossoverelor) fiind acela de a-ţi oferi o poziţie mai înaltă la volan, sentimentul de siguranţă mai mare la volan, dar şi performanţe pe şosea apropiate de agilitatea unei Seria 1, nicidecum ezitările specifice unui offroader veritabil, aflat în mediul său în noroi, dar împleticindu-se pe carosabil.
Da, poţi şi cu Dacia pe aici, ştim. Dar în X1 e mult mai confortabil
Inginerii bavarezi au lucrat însă şi la ce se întâmplă când ieşi de pe şosea, iar acest test scurt exact asta a încercat să verifice: bun, ştim că X1 stă foarte bine pe asfalt, dar ce se întâmplă atunci când ieşi de pe el? Am avut la test versiunea cea mai interesantă – X1 xDrive20d, adică maşina dotată cu motorul de 2 litri, 184 CP, cuplat cu noua cutie automată în opt trepte. După o foarte rapidă porţiune de autostradă şi drumuri naţionale, acolo unde X1 e ca peştele în apă, am tras dreapta de volan şi am ieşit direct pe câmp, pe drumurile prăfuite ale Bărăganului, chiar în ultimele zile de dinaintea venirii frigului.
BMW X1, capacităţi de trecere în offroad
Prima senzaţie odată ieşit de pe asfalt este că trebuie să ai grijă din cauza consolei faţă – nu că ar fi prea lungă, dar spoilerul frontal coboară prea mult, astfel încât unghiul de atac are doar 18 grade (Audi Q3 are 18.5). Prin comparaţie, modelele pregătite pentru off-road au valori sensibil mai bune: VW Tiguan are un unghi de atac de 28 de grade, iar Dusterul autohton, de 30 de grade. Din acest motiv, nu te vei putea aventura cu X1 prin râpe prea pronunţate, cel puţin nu dacă ţii la spoilerul faţă…
Macadamul nu pune deloc probleme lui X1. Consola scurtă nu e ajutată însă de spoilerul prea coborât
Garda la sol de doar 18 cm nu ajută nici ea prea mult, astfel încât X1 va fi capabil să abordeze rampe de maximum 16.8 grade (prin comparaţie cu cei 17 cm ai lui Q3, dar şi cei 20 de cm gardă la sol ai lui Tiguan şi cei 21 cm ai lui Duster, respectiv unghiurile ventrale de 20 cm la Tiguan şi 23 la Duster). Cu alte cuvinte, X1 rămâne, chiar şi pe hârtie, o maşină destinată asfaltului, nu offroad-ului.
Pot însă lua X1 la un picnic pe un drum de ţară fără a-mi fi teamă că rămân acolo? Răspunsul este, surprinzător, da. Şi pentru asta am mai multe motive.
1. Am urcat progresiv viteza lui X1 pe drumul de ţară din Bărăgan până la 80 km/h, fără a simţi cumva că pierd controlul asupra maşinii.
Suspensia este întărită, iar pe spate ai multilink, aşa că face faţă cu brio atât gropilor, cât şi denivelărilor specifice unui drum de ţară pietruit – chiar surprinzător de bine, pentru că maşina nu te zgâlţâie, nu te aruncă şi nici nu te deranjează cu ceva. Nu ai acele salturi mari specifice off-roaderelor vechi, dar nici nu simţi fiecare pietricică, aşa cum ai face într-o Seria 1, iar cursa amortizoarelor nu este completă nici atunci când exagerezi şi treci mai tare peste şanţuri. Aş fi putut mări viteza liniştit spre 100 km/h, însă trebuie ţinut cont că anvelopele se pot dejanta la impactul cu bolovanii mari, precum şi că jantele de aliaj nu fac casă bună cu goana printre pietre. Direcţia hidraulică este excelentă, iar DSC-ul (Dynamic Stability Control) poate fi combinat cu sistemul Performance Control, care îţi corectează subvirarea pe teren alunecos sau în condiţii de abordare sportivă a virajelor. În fine, motorul te ajută şi el, căci frâna de motor îţi va permite să dozezi cum se cuvine răspunsul maşinii, fără a folosi frâna de serviciu.
Unghiul de degajare nu e prea fericit, dar oricum e pe măsura unghiului mic de atac
2. În porţiunile cu noroi, sistemul xDrive şi-a făcut şi el treaba foarte bine.
În măsura în care noroiul nu e prea adânc (având în vedere garda la sol mică a maşinii), trecerea prin el cu X1 nu ridică probleme, sistemul xDrive lucrând mult mai bine decât aţi văzut voi la televizor în poantele britanice. Cei 184 de CP şi mai ales cuplul maxim de 380 Nm disponibil complet de foarte jos, de la 1.750 rpm şi până la 2.750 rpm, ajută foarte mult. Ţin să menţionez că acelaşi lucru se va întâmpla şi în zăpadă, practic singurele lucruri care contează fiind calitatea anvelopelor şi adâncimea noroiului sau a zăpezii. Să vă mai aduc aminte că un Seria 1 dotat cu xDrive a urcat toată pârtia de la Predeal?!
3. Stop joc atunci când dai de râpe mai adânci
Distracţia se termină atunci când dai de râpe mai adânci, acolo unde X1 are capacităţi de trecere inferioare unui banal Logan, de exemplu, însă similare celor ale all-roaderelor cunoscute. Sistemul 4×4 te va ajuta să scapi din încrucişările de punţi pe teren dificil, însă garda la sol te va opri din joacă destul de repede. Trebuie să ai atenţie maximă atunci când dai de bolovani mari sau de stânci, pentru că poţi lovi maşina pe dedesubt sau strâmba pragurile foarte repede.
Pe scurt: confort şi siguranţă pe drumurile de ţară, genial pe şosea. Vrei mai mult? Cam greu
Concluzie – ce ştie să facă X1 în off-road?
Ştie să te ducă pe drumurile de ţară, chiar şi în prezenţa noroiului sau a zăpezii, fără să te zgâlţâie, cu control foarte bun al direcţiei până la viteze suficient de mari, şi cu o capacitate surprinzătoare de a înghiţi denivelările, pietrele şi gropile specifice unui drum de macadam sau chiar de pământ. Are un sistem 4×4 performant, cuplu suficient şi, în prezenţa unor anvelope potrivite, va face faţă oricărei situaţii care nu pretinde o gardă la sol mai mare.
Nu va şti însă mai mult de atât, lucru valabil şi pentru concurenţii săi direcţi, la fel de surprinzător de buni pe macadam, dar mai puţin agili pe asfalt. E totuşi o veste bună faptul că atât X1, cât şi Q3 sunt capabili acum să-ţi ofere crossovere foarte bune pe şosea, dar care nu se tem nici de drumurile de ţară. Diferenţa faţă de o berlină normală constă în trei lucruri fundamentale: confortul pe denivelări, siguranţa suplimentară dată de sistemul de tracţiune integrală şi unghiurile de atac şi ventrale mai bune. Iar comparaţia ar trebui făcută cu un hatchback premium, nu cu offroaderele serioase, da?
Interiorul nu e rău nici el, dar plasticele sunt în continuare sub nivelul concurenţei
Normal, dacă vrei să ieşi mai des cu X1 de pe asfalt, vei opta pentru varianta de echipare BMW xLine, care vine cu protecţiile de plastic pentru spoilere şi praguri, jante de 18 inch şi o mulţime de personalizări la interior, despre care nu mai vorbim aici. Dacă vrei offroad serios, mă tem însă că nu vei regăsi în oferta BMW un model care să te satisfacă, bavarezii ezitând până acum să ofere unul, în ciuda îmbunătăţirilor vizibile ale sistemului xDrive.
Preţul unui astfel de model (X1 xDrive20d xLine) porneşte de la 38.200 de euro cu TVA inclus, însă opţionalele vor urca în mod sigur preţul peste linia celor 40.000 de euro.
Pentru cine vrea un crossover premium foarte bun pe şosea, agil în oraş şi confortabil pe drumurile de ţară, X1 e în mod cert o opţiune care trebuie luată în considerare.