4. PRO: sentimentul de siguranţă supremă de la volan se regăseşte şi în practică
E adevărat că X4 nu e gândit pentru off-road serios şi că are garda la sol mai mică cu 36 de milimetri faţă de X3, însă cei 20 de centimetri de la sol sunt suficienţi pentru a aborda în siguranţă drumurile de ţară de pe la noi. Cu anvelopele potrivite, sistemul xDrive va face fără îndoială faţă oricărui tip de noroi sau de zăpadă (să vă reamintim că Claudiu David, pilot BMW, a urcat pârtia de la Predeal cu un Seria 1 xDrive?!). Asta înseamnă totuşi să fii atent la jantele tale de 19 inci şi să mai decartezi cel puţin 1.000 de euro pentru un alt set de jante cu anvelope pregătite de off-road. Deşi nu îţi vei lua un X4 pentru off-road, e bine să ştii că xDrive a evoluat suficient pentru a te scoate din încurcătură la nevoie.
Pe drumurile de ţară sau pe macadam, X4 rămâne stabil şi la viteze de peste 60-70 km/h, dar fie-ţi milă de jantele alea!
Apoi, faptul că eşti totuşi, ceva mai sus decât restul traficului, combinat cu faptul că lumea de obicei se cam uită cu respect la forma criminală a lui X6 (cum spuneam, greu să distingi rapid în trafic între cele două), îţi va permite să te strecori mai uşor în trafic. Iar sistemele de siguranţă sunt suficiente pentru a te proteja în aproape orice situaţie care poate apărea, atât timp cât nu duci lucrurile la extrem.
De reţinut: senzaţia de siguranţă absolută la volan e, probabil, exact aceea care te va îndemna să cumperi această maşină în detrimentul altor alegeri poate mai inteligente. Şi, cel puţin de data asta, nu e doar o senzaţie.
5. PRO: e un SUV spaţios şi aproape prietenos cu familia
Forma de coupe reduce spaţiul pentru cap al pasagerilor din spate, dar fără a deveni deranjant; portbagajul are „doar” 500 de litri (faţă de 550 la X3), dar păstrează o valoare decentă, însă pasagerii din spate, deşi au suficient spaţiu pentru genunchi, nu au suficient spaţiu sub scaunele faţă şi pentru labele picioarelor (problemă veche la producătorii premium, nu doar la BMW). Am apreciat faptul că ai spaţii de stocare generoase peste tot în maşină, precum şi soluţii de încărcare inteligente. Nu e însă un SUV pregătit pentru familii mari, ci pentru şofer pasionat de condus sportiv, care are şi familie, da?
Interior prea sobru pentru o familială. Spaţiul în spate e OK pentru doi adulţi, al treilea ar fi bine să fie copil. Sau deloc
De reţinut: atmosfera de la bord e mai degrabă sport decât familială, în acord cu destinaţia maşinii. Dacă vrei o familială, te vei uita spre X3, nu spre X4? Dar dacă vei fi nevoit să faci un drum mai lung cu familia, poate şi în vacanţă, nu te vei stresa prea tare.
6. CONTRA. Totuşi, merită să iei un X4 în raport cu un Seria 3 Gran Turismo sau Seria 4 Gran Coupe? Sau un X3?
Revenim la problema rostului pe lume al lui X4. Rostul său pe lume e să ocupe o nişă, anume cea a SUV-urilor sportive, deosebit de agile pentru dimensiunile lor, care oferă în acelaşi timp senzaţia de siguranţă dată de poziţia mai înaltă la volan, cu avantajele unui tren de rulare gândit să reziste şi pe drumurile de ţară, precum şi suficient spaţiu interior, fără a arăta însă a maşină de familie. Un fel de declaraţie de genul „Uită-te la mine, îmi trăiesc viaţa la maximum, cu sau fără familie!”. Ăsta e motivul pentru care l-ai alege în detrimentul unui X3, care arată şi se comportă mai cuminte.
Dacă acest fund glorios te încântă peste măsură, ar trebui să priveşti şi posteriorul lui Seria 4 Gran Coupe…
Dar, dacă elimini din listă necesarul unei poziţii mai înalte la volan, să ştii că şi Seria 3 Gran Turismo şi Seria 4 Gran Coupe merită testate. Costă cu 7.000, respectiv 3.000 de euro mai puţin la motorizare şi echipare similară, dar te vei distra mult mai bine cu ele pe viraje, fără a necăji prea mult familia atunci când ai nevoie să o duci de la A la B. În special Seria 4 Gran Coupe e de recomandat, pentru că arată ca un coupe dar oferă un spaţiu interior enorm şi are performanţe dinamice excelente (7.5 sec pentru 0-100 km/h pentru 420d xDrive faţă de 8 sec pentru xDrive20d), fie şi pentru că are cu 145 de kilograme în minus şi o formă mult mai aerodinamică. În rest, singura diferenţă notabilă e că are 20 de litri în minus la portbagaj (480 vs. 500 la X4). Fie vorba între noi, acolo unde ajungi cu X4, vei ajunge şi cu Gran Coupe, în ciuda formei de SUV a lui X4.
Deci răspunsul meu la întrebarea de mai sus e: nu.
7. Ţin morţiş să iau un BMW X4. Ce versiune îmi recomandaţi?
Exact versiunea testată: X4 xDrive20d. Ai suficientă putere sub capotă (190 CP), un timp decent pentru sprintul 0-100 km/h (8 sec), un consum relativ mic (real: 8.5 l/100 în oraş şi circa 6.5-7l/100 km în afara oraşului) şi mai ales un cuplu consistent, de 400 de NM, disponibil foarte de jos. E o alegere mult mai bună decât un benzinar, pentru că acesta din urmă ar merita să fie, sincer, pus pe un Seria 4 Gran Coupe, aşa cum spuneam mai sus. Dacă tot vrei să-ţi iei SUV, atunci fii consistent până la final şi ia-ţi un diesel.
Dacă-l iubeşti, îl iubeşti. Dacă-l urăşti, îl urăşti. Iarna nu-i ca vara, să fie bine ca să nu fie rău. Cam aşa. Gen.
CONCLUZIA?
BMW X4 va avea un succes similar lui X6 sau al lui Porsche Macan, păstrând în minte faptul că ocupă totuşi o nişă mai îngustă decât Macan, pe care se pregătesc să apară şi concurenţi din partea altor producători premium. Sfatul nostru e să testezi X4 în paralel cu Seria 4 Gran Coupe şi abia apoi să decizi dacă ţii morţiş să iei o caroserie mai grea şi mai puţin aerodinamică, dacă priorităţile tale sunt, de fapt, să păstrezi bucuria sportivităţii la volan, combinată cu un spaţiu interior demn de o familie.