TEST: 7 calde şi reci cu MINI Cooper S 2015
Atunci când ProMotor a testat pentru prima dată noul MINI Cooper S, concluzia a fost că acesta este un kart cu gabarit depăşit, adică, simplu, că şi-a păstrat acele caracteristici care au făcut iubite şi generaţiile precedente. Am testat apoi în România şi fratele Cooper SD, iar concluzia a fost că e o maşină foarte bună, dar că noi am prefera totuşi S-ul. De ce am prefera S-ul, până la urmă? Iată 7 motive calde şi reci pentru a iubi sau a urî noul MINI Cooper S
1. RECE: Designul noului Cooper S e cam prea musculos
Gura aia larg căscată îţi dă impresia că te va înghiţi cu totul dacă nu te dai la o parte. Este un design mai puţin fashion şi mai mult sport, treabă care ar putea să afecteze „îmbătrânirea” acestui model – departe de a fi elegant, MINI Cooper S emană sportivitate din toţi porii şi găurile. Iar găuri are multe – două de evacuare, una pe capotă, ba chiar două cu margini cromate integrate în spolierul frontal. Când ajungi în centru cu maşina, e ca şi cum te-ai prezenta în ultimul model de pantofi sport Adidas. Sunt cool, dar prea sport pentru anumite ocazii.
Just do it. Impossible is nothing. Îţi alegi tu singur motto-ul legat de pantofii sport…
2. CALDĂ: Interiorul lui Cooper S este absolut demenţial
Am mai vorbit de el: butonul de Power este, cum să spun eu… o invitaţie la o călătorie psihedelică. Nu trebuie să fumezi nimic pentru a te simţi relaxat în interiorul unui MINI. Tot ce trebuie să faci este să intri în maşină şi să apeşi pe acest buton. Relaxarea este instantanee.
Apasăăăă….
3. RECE: spaţiul este în continuare mic pentru o familie
E mai mult loc în spate, dar dacă nu ai bani de două maşini şi te gândeşti ca aceasta să fie maşina de familie, pentru că-ţi spui în barbă „lasă că se înghesuie ei un pic dar după ce duc copilul la şcoală pot să dau şi eu o blană la semafor”, mai bine nu. Oricât de mare l-au făcut pe MINI (şi deja e clasa mică, a cam ieşit din clasa mini), tot o maşină mică rămâne, în special în privinţa locurilor spate. Prietenii la club, seara? Da. Mama soacră şi bagajele de la ţară, 400 de kilometri? Nu.
4. FIERBINTE: cum demarează maşina asta
6,8 secunde. Acesta este timpul necesar pentru a atinge 100 km/h, dar lucrurile cu adevărat interesante se întâmplă pe primii zeci de metri: există ceva torque steer, pentru că simţi volanul smucindu-se în mână, dar per total ai un control foarte bun asupra acceleraţiilor bruşte, fapt care face ca plecările de pe loc să fie fulminante. Pui absolut totul în Sport, iar de acolo lucrurile o iau razna. Pentru că maşina asta este razna. Iar cuplul de 280 Nm disponibili integral de foarte jos e secretul.
VROAAAAA! Cam aşa zboară Mini Cooper S la sol
5. RECE: consumul
Ai 192 de cai-putere care au un meniu bazat pe benzină. Ce te-ai aştepta? Totuşi, în oraş vei sta în zona celor 10 l/100 km, iar în afară consumul nu se va apropia de cei 4.5 l/100 km anunţaţi de producător. Consum mediu de 5.4 l / 100 km, aşa cum anunţă producătorul? Haha. Nu. Mai degrabă 8-10 litri în oraş (în funcţie de greutatea piciorului) şi 6-7 litri în afara lui. Distracţia costă.
6. CALDĂ: ţinuta în viraje
Kart. Kart. Kart. Kart. Kart. Kart. Kart. Kart. Kart. Kart. Kart. Kart. Kart.
7. FIERBINTE: sunetul motorului
Aici e marea diferenţă între Cooper S şi Cooper SD (varianta diesel). SD-ul e rapid, e genial, e cum vrei tu. Dar nu scoate grohăitul tulburător pe care-l scoate S-ul, şi nici rateuri nu dă exact atunci când (şi cât) trebuie pentru a-ţi ridica tensiunea la cotele care trebuie. Dacă vrei cuplu mare, alegi SD-ul. Dacă vrei veselie generală şi exuberanţă, alegi benzinarul.
De obicei vei merge ca un dement. Asta nu înseamnă că nu vei putea aprecia şi plimbările agale…
Pe scurt: o maşină care nu poate fi, din fericire, încadrată alături de celelalte hot-hatch-uri de clasă mică sau compactă, pentru că evoluează în continuare într-o clasă proprie. Fistichie, anormală, funky, cool şi mai ales foarte, foarte rapidă. O maşină dedicată celor care nu dau doi bani pe normalitate, care sunt în stare să cumpere o maşină inutilă dar extrem de distractivă. Dacă te regăseşti printre ei, atunci nu te vei speria să spargi 28.200 de euro pe ea (preţ de pornire pentru Cooper S). Dacă nu, ia-ţi, domnule, Passat la banii ăştia, şi vezi-ţi de viaţa ta absolut normală şi predictibilă.