SAAB 9-3 Convertible
Plus că, dacă ai condus vreodată un 9-5 Aero Turbo, îţi vor lipsi regimurile de turaţie înalte şi sunetul de turbină Saab. Reversul medaliei este un consum foarte bun – adică o medie de 9 litri la 100 km parcurşi, în regim de rulare combinat. În traducere – dacă rulezi extraurban, poţi acoperi într-un 9-3 Cabrio chiar şi peste 800 km. Impresionant. Diesel. Whatever.
Lăsând la o parte sunetul deloc plăcut al motorului 1.9 la relanti şi la acceleraţiile puternice, 9-3 Cabrio este o maşină foarte confortabilă şi în acelaşi timp agilă. Pentru că foloseşte un soft-top, masa ei proprie nu e foarte mare, aşa încât 9-3 Convertible devine şi o “jucărie” pentru cei care practică un condus ceva mai sportiv.
Direcţia e precisă şi nu pare prea afectată de cuplul mare al motorului diesel, iar suspensia faţă a fost reglată la rându-i pentru ca maşina să nu subvireze în prostie la fiecare acceleraţie mai puternică. Transmisia automată schimbă treptele lin dacă rulezi liniştit, dar nu se pretează schimbărilor dese de trepte şi utilizării sport. Este clar că e mai lentă în schimbări decât soluţiile comparabile din clasa sa.
În acelaşi timp însă, puţine maşini din segment au atât de multe de transmis la nivel sentimental. Iar dacă nu ai o conexiune cât de mică cu maşina pe care o conduci, îţi vei plictisi spiritul şi vei pierde toată esenţa nobilă a ceea ce înseamnă o creaţie auto reuşită.
Când echipa naţională pierde, unii se ridică şi pleacă. Probabil că spiritul le-a pierit demult. Porsche a început să construiască SUV-uri diesel. Spirit – auf wiedersehen. Chrysler a ajuns să stea la coadă la uşa lui Fiat, care acum câţiva ani stătea la coadă la uşa lui GM. Spiritul a avut aici un rol important pentru italieni şi doar el poate călăuzi astăzi Chrysler.
Tot spiritul este cel care poate purta tradiţia Saab mai departe, dincolo de toate greutăţile crizei şi de vicisitudinile vremurilor pe care le trăieşte industria auto. Frate de suferinţă cu Chrysler, ca membru al gigantului General Motors, Saab aşteaptă momentan o soluţie salvatoare şi jucători mondiali importanţi s-au aliniat pentru a prelua frâiele uneia dintre cele mai frumoase companii auto din lume.
Indiferent dacă Tata sau guvernul suedez se vor implica pentru a scăpa Saab din vârtejul GM, spiritul acestei mărci nu poate să dispară. Pentru că este atât de puternic, încât te cuprinde de îndată ce te urci într-unul dintre modelele casei şi începi să te joci cu butoanele.
Desigur, alianţa cu GM i-a adus lui Saab multe beneficii, cum ar fi motoarele diesel de 1,9 litri foarte performante şi posibilitatea folosirii unei platforme tehnice ideale pentru modelul de clasă medie 9-3. Însă au fost şi lucruri mai puţin plăcute. 9-7X este pentru Saab ceea ce e Tribeca pentru Subaru – o idee stupidă, cu o siglă care a adus ceva cumpărători în plus pentru marcă.
GM a mai însemnat pentru Saab şi Cadillac BLS, copia xerox a lui 9-3, un exemplu perfect de globalizare şi o glumă la care au râs toţi cei ce au condus maşina după ce au coborât dintr-un 9-3.
Sincer, nici 9-3 nu este o maşină atât de originală, deoarece dedesubturile tehnologice sunt preluate de la ultimul model Vectra, veritabil donator de platformă tehnică în grup.
Dar numai cunoscătorii ştiu că sub formele şi originalitatea unui 9-3 se ascunde o Vectra. Şi tot ei vor aprecia imediat diferenţele de comportament dintre un 9-3 şi o Vectra, un Opel veritabil, cu problemele binecunoscute ale unei platforme cu tracţiune faţă care suferă de “torque steer” în cazul motoarelor puternice.
Odată cu trecerea anilor de GM însă, Saab nu doar a luat sau a primit, ci a şi dăruit. Vă întrebaţi de unde are acum Insignia mult lăudata transmisie 4×4 “adaptivă”?! Saab construieşte tracţiuni integrale care se bat de la egal cu quattro, 4matic sau xDrive.
Şi chiar dacă lucrurile se mişcă astăzi cu viteza crizei, Saab se dezvoltă şi urmează să vedeţi primul SUV compact al mărcii, 9-4X. Până atunci, gama de modele este completă în clasa medie şi mare, practic în cele două segmente care contează în zona premium.