Renault Megane 1.5 dCi 105 CP – ep. IV: BUGETUL

Publicat: 14 05. 2009, 14:00

VEZI TOT TESTUL PROMOTOR.RO CU NOUL RENAULT MEGANE

Motorul 1.5 dCi şi-a lăsat amprenta asupra mea printr-un comportament exemplar, dar şi printr-un zgomot prea mare faţă de ce eram obişnuit de la titulatura dCi şi, în general, de la motoarele diesel common-rail.

Din fericire, consumul său se poate încadra la plusuri, chiar dacă nu e un avantaj foarte mare. În teorie, consumul extraurban anunţat de producător este de 4 litri/100 km. Ei bine, acest consum probabil va fi obţinut de clienţii care chiar nu se grăbesc nicăieri. Însă, într-un ritm de conducere susţinut pe şoselele noastre, cu viteze de peste 100 km/h, urcuşuri şi coborâşuri, acceleraţii rapide şi retrogradări repetate, consumul extraurban va fi cel puţin cu un litru la sută mai mare.

De asemenea, francezii mi se par prea optimişti cu valoarea pentru consumul urban: 5,5 litri/100 km într-un trafic precum cel din Bucureşti? Ce-aţi zice de o valoare mai realistă, de peste 6 litri/100 km? Sau poate ne-am grăbit noi să ajungem din punctul A în punctul B…

Realist vorbind, consumul mediu pe care îl puteţi obţine în regim normal cu Renault Megane 1.5 dCi nu va fi de 4,5 litri/100 km, ci mai degrabă de 5-5,5 litri/100 km. O valoare mai mult decât acceptabilă pentru a "hrăni" 105 CP obţinuţi dintr-o cilindree mică, de 1,5 litri (să nu uităm că, la începutul acestui deceniu, 100 CP erau o valoare foarte bună pentru dieseluri cu cilindreea de aproape 2,0 litri).

Una dintre explicaţiile diferenţei dintre teorie şi practică ţine şi de funcţionarea motorului. După ce te acomodezi cu răspunsul motorului, te obişnuieşti să schimbi vitezele la o turaţie de aproape 3.000 rpm, pentru ca să fii la măcar 2.000 rpm când laşi pedala de ambreiaj. Adică acolo unde cuplul de 240 Nm este omniprezent şi motoraşul face din Megane o maşină fâşneaţă, chiar dacă trebuie să mişte de colo-colo 1,3 tone. Cu alte cuvinte: turaţie mai mare => consum ceva mai mare.

Dar ştiţi ceva? Pentru cum merge motorul şi, mai ales, cât costă maşina, un "cinci la sută" mi se pare excelent pentru Renault Megane dCi. Ceea ce înseamnă, oricum, 1.200 km de autonomie cu un plin. Unde mai pui că acest motor, care poartă şi inscripţia "eco2", este capabil de numai 120 g/km emisii CO2, deci Renault Megane dCi este deja în clubul maşinilor mai prietenoase cu mediul.

Costurile de întreţinere se înţeleg şi ele, destul de bine, cu bugetul – reviziile au loc o dată la 15.000 km, costând fiecare 181,29 euro fără TVA (215,74 euro cu TVA), cea de la 90.000 km fiind mai consistentă: 487,84 euro fără TVA (580,65 euro cu TVA). Practic, suma plătită pe revizii după 100.000 km se ridică la 1.394 euro fără TVA (1.659 euro cu TVA).

Dacă ne raportăm la un rulaj mediu de 20.000 km/an, asta înseamnă circa 330 euro pe an pentru întreţinere. Tot pentru acelaşi rulaj şi un consum mediu de 5,0 litri/100 km, preţul motorinei (dacă acesta ar fi constant 1 euro/litru) ar ajunge la o valoare de circa 1.000 euro.

Deci costurile de întreţinere şi service într-un an, pentru un rulaj mediu de 20.000 km/an, ne-ar duce la o cheltuială de 0,0665 euro/km (adică 0,27 RON/km) – o valoare foarte bună, mai ales dacă ne gândim la preţul bun de achiziţie.

Prin urmare, păstrează noul Renault Megane 1.5 dCi reputaţia unui raport preţ/maşină excelent?