Dar
Scenic trebuie degustat de la interior, în maxim jumătate de
oră crează dependenţă. Creează dependenţă prin atenţia acordată
detaliilor şi prin modul intuitiv în care răspunde potenţialelor
nevoi. Saltul calitativ remarcat o dată cu lansarea noi generaţii
Megane este prezent, dar acum parcă îl conştientizezi mai bine, şi
asta pentru că sunt suprafeţe mult mai mari pe care le poţi privi
sau pipăi.
O planşă de bord complet redesenată, una care a
abandonat ca temă de inspiraţie
Espace. S-a păstrat displayul central pe care sunt afişate
viteza de rulare, turaţia motorului şi restul informaţiilor, dar
acum totul este color şi poate fi vizualizat alegând din 6
teme. Am în schimb vagi îndoieli, asta ca fapt divers, că
displayul digital al turometrului chiar este 100% fidel, parcă are
o mică inerţie. Alături este displayul generos al sistemului de
navigaţie, dar vorbim de o dotare opţională. Dacă analizăm la rece
această opţiune din perspectiva destinaţiei modelului descoperim că
este una justificată.
Cei
drept preţul de 1500 euro poate fi considerat
piperat, dar pentru o maşină creată pentru a devora distanţe este
necesară pentru a scuti stresul descoperirii adreselor şi
planificării cât mai în detaliu a traseelor. Şi are harta
României destul de detaliată. Comenzile acestuia sunt
amplasate pe cotiera centrală culisantă. Meniul acestuia necesită o
perioadă minimă de acomodare, dar apoi se dovedeşte extrem de
prietenos. Pe consola centrală sunt unităţile de comandă pentru
sistemul de climatizare şi audio, ambele similare cu cele din
Megane.
Cu ce te mai alintă Grand Scenic? În versiunea de echipare cu
sistemul audio Arkamys, descoperi conectivitatea Bluetooth
şi USB. Poţi astfel conecta un telefon la kitul handsfree,
poţi descărca agenda telefonică în memoria computerului de bord, o
poţi accesa de la satelitul de comandă din spatele volanului…
Funcţii probabil hulite de cei care vor să epateze în trafic cu
terminalul la ureche. Este mai plăcut să ştie toţi colegii din
trafic ce telefon ai decât să vorbeşti relaxat la volan. De
asemenea prin bluetooth poţi rula fişiere audio de pe telefon.
Apropo de sistemul audio, dacă cele 6 CD primite de unitate nu
vă satisfac puteţi abuza de USB.
Poziţia la volan perfectă pentru un monovolum, din punctul meu
de vedere poate prea confortabilă, şi vorbesc serios de un astfel
de minus, poate induce relaxare şi somnolenţă la drum lung.
Vizibilitate bună, poate puţin obstrucţionată de montanţii faţă,
dar deja este o caracteristică generalizată. Apropo de
vizibilitatea faţă, trebuie să vă obişnuiţi puţin cu dimensiunile
maşinii şi cu faptul că partea frontală este puţin mai lungă decât
bănuiţi la prima vedere de la volan.
Bună
vizibilitate oferită şi de oglinzile laterale, dar uşor redusă
pentru cea din habitaclu. Firesc ţinând cont de dimensiunile
maşinii. Din punct de vedere ergonomic lăudabilă soluţia spaţiului
de depozitare amplasat între scaunele faţă culisabil. Pot avea
acces la el şi pasagerii de pe bancheta spate la nevoie. În cazul
fixării în poziţia maximă faţă oferă un acces foarte bun la
comenzile sistemului de navigaţie, dacă este culisat spre spate
eliberează la baza consolei centrale suport băuturi şi scrumieră
dar limitează spaţiul pentru locul la picioare al pasagerului din
mijloc.
Bancheta mediană este formată din trei scaune
individuale culisante şi cu reglaj pentru înclinarea
spătarului. Sunt prevăzute guri de ventilaţie în montanţii centrali
pentru locurile spate. Spătarele scaunelor faţă au la bază un
buzunar mare, în partea mediană o măsuţă pliabilă iar în partea
superioară alte două buzunărele mici ideale pentru odihnit un mobil
la drum lung. Volumul portbagajului în configuraţia cu cinci locuri
până la nivelul geamurilor este de 564 litri. În
cazul plierii rândului median de scaune se ajunge la 1.863
litri, suficient pentru frigider.
Dacă
accesaţi cele două scaune ascunse sub planşeul portbagajului se
ajunge la un volum de 208 litri. Prin urmare dacă
plecaţi în vacanţă în echipaj de minim 6 persoane trebuie să luaţi
în calcul achiziţionarea unui portbagaj exterior. Revenind la cele
două locuri din portbagaj. Oferă un spaţiu rezonabil la nivelul
picioarelor în condiţiile în care şi cei de pe rândul din mijloc
sacrifică puţin din spaţiul lor. Dar un detaliu care m-a încântat a
fost acela că ruloul prelatei separatoare din portbagaj poate fi
depozitată într-un spaţiu special destinat acesteia la baza
hayonului.
Totuşi recomand locurile spate doar pentru
copii. Un interior prietenos, mai mult decât agreabil la
capitolul materiale şi finisări plus o bilă albă pentru cromatica
materialelor la modelul testat.
Un model cu valenţe familiale, destinat călătoriilor trebuie să
fie deschis, luminos, imaginaţi-vă o vacanţă într-un Grand Scenic
all black la interior…trist.
Şi
uite că suntem în 2010, şi deja vorbim de a treia
generaţie. Evident, vorbim despre
Megane III, vorbim despre o nouă generaţie Scenic. Stilistic
modelul preia temă de design lansată de
Megane dar adaptată liniei de
monovolum. De obicei aceste interpretări de design
nu sunt extrem de convingătoare, nici în cazul de faţă nu pot spune
că sunt pe deplin convins dar am stat şi am privit maşina mai bine
după ce am fost abordat pe stadă de o doamnă dornică să afle mai
multe detalii despre maşina frumoasă din care tocmai coborâsem.
Poate simţul meu estetic încă rezonează destul de puternic cu
Megane RS, categoric vărsta e vinovată. Dacă primele două
generaţii au reprezentat interpretări reuşite ale liniei
compactelor de la care au preluat tema de design, în cazul ultimei
generaţii parcă lucrurile nu mai stau aşa. Linia de monovolum,
prefer denumirea clasică celei de MPV – Multi-purpose vehicle ,
este uşor alterată de discrepanţa dintre linia părţii frontale şi
de ceea ce urmează de la montantul A.
De
la baza parbrizului Grand Scenic este un monovolum elegant, cu
linii fluide, rafinate. Dar interpretarea temei de
design de la Megane parcă are ceva lacune, prea efeminată partea
frontală, parcă se dizolvă puţin identitatea gamei din care face
parte. Plăcută linia descendentă a caroseriei, diminuază mult din
aerul masiv, de multe ori asociat cu o cutie pe roţi a acestor
modele. Ai tendinţa de a crede că este vorba de un combi ceva mai
durduliu.
Oricum tot ceea ce este legat de design pică sub incidenţa
subiectivului, aşadar este doar o opinie. Dar un lucru este clar,
Renault Grand Scenic a evoluat în bine. O caroserie atent desenată,
detalii rafinate, lucru care valorizează mult când vine vorba de
impulsul de achiziţie.