Poziţia de condus a lui RRS – celebra Command Position –
înseamnă desigur că stai la volan foarte sus. OK, te ajută la
vizibilitate foarte mult şi este o caracteristică specifică Range
Rover. Dar în Supercharged conduci 510 CP şi parcă ai vrea nişte
fotolii sport cu o poziţie de condus ceva mai joasă, să spunem o
Sport Command Position, care să îţi amintească de cei peste 100.000
de euro pe care i-ai scos din buzunar pentru maşina asta. Personal,
aş mai schimba câteva elemente de design prin interior, în aceeaşi
idee a exclusivităţii. Dar nu este cazul.
Din păcate, când accelerezi RRS Supercharged, nu auzi aşa cum ar
trebui ce ai trezit de fapt sub capotă. În spate sunt vizibile două
evacuări anemice, cromate şi mă întreb: oare nu au văzut şi ei ce
evacuări au SUV-urile de peste 500 CP de pe planeta asta?!! Sunetul
motorului este mai evident decât cel al evacuării în interior şi
doar de afară un sfârâit (destul de decent şi acesta) te poate
anunţa că te-a depăşit un Supercharged.
Dacă totuşi stai pe bancheta din spate, la peste 5.000 rpm acest
sfârâit se aude în interior destul de evident şi poate speria
serios pasagerii. Acceleraţiile nu sunt impresionante, dar totul se
întâmplă foarte rapid atunci când apeşi pedala. Am avut aceeaşi
impresie ca şi în XFR – cutia ar fi putut fi mai rapidă, mai ales
pe modul manual. Apreciem totuşi că, în modul manual, cutia nu
schimbă treapta imediat ce ai ajuns în zona roşie. Doar 6,2 secunde
sunt necesare până la 100 km/h cu start de pe loc, iar reprizele
sunt cu adevărat rapide.
Cei de la LE ne-au propus un test – de la 0 la 100 mile
(160 km) pe oră cu start de pe loc şi apoi frânare de urgenţă până
la 0. Noi am cronometrat 17,8 secunde necesare lui Supercharged
pentru acest artificiu şi, sincer, este un timp excelent.
Nu există pierderi de aderenţă, iar timpii şi distanţele de frânare
sunt impresionante pentru masa maşinii. De „vină” este sistemul de
frânare high-performance, de origine Brembo, cu discuri ventilate
pentru faţă şi spate şi etrieri cu şase pistonaşe. Conform spuselor
celor ce la LR şi testului nostru, RRS Supercharged frânează de la
160 km/h la 0 pe o distanţă ce variază între 50 şi 70 de metri, în
funcţie de cât de eficient s-a frânat şi de viteza propriu-zisă de
la care a fost efectuată frânarea. Ca să vă faceţi o idee, un
Hummer H2 frânează de la 100 km/h la 0 în aproape 100 metri.
Totuşi, şi în cazul lui Supercharged este de criticat
pedala de frână, care e prea moale şi pe frânările puternice dă
impresia de fragilitate. La fel şi direcţia, care este la fel de
moale şi are tot o demultiplicare mare. Trebuie să foloseşti serios
volanul în virajele strânse, iar la viteze ridicate este prea lent.
Şi, având în vedere că în Supercharged atingi imediat 160 km/h, nu
te simţi foarte în regulă cu o direcţie „moale” în mâini.
Ţinuta de drum este corectă datorită noii suspensii cu amortizoare
controlate electronic Bilstein. Din sistemul Terrain Response poţi
alege de acum un mod Dynamic care întăreşte amortizoarele destul de
mult. Astfel, ruliul din viraje dispare, iar ţinuta de drum la
viteze ridicate se îmbunătăţeşte foarte mult. Diferenţa o vezi pe
modul normal al suspensiei, pentru şosea, în care, la viteze
ridicate, pe un drum naţional cu mici diferenţe de nivel şi
denivelări mici, maşina începe să „danseze”. Dacă însă selectezi
modul dinamic al suspensiei, RRS se „conectează” la drum şi
vitezele mari şi foarte mari nu mai sunt o problemă.
Fără îndoială, noul RRS este mult mai bun ca predecesorul şi îşi
merită fiecare euro, mai ales dacă acesta vine din buzunarul unui
client al fostului model, care poate face pasul logic de a-şi
cumpăra acum maşina mai bună. Recomand versiunea V8 aspirată celor
care vor un Range Rover veritabil cu caracteristici sport, dieselul
este strict pentru cei care vor să facă economie de combustibil (şi
atât!), iar Supercharged este SUV-ul RR cu care nu te faci de
ruşine în faţa nici unui alt 4×4 de peste 500 CP. Este foarte
rapid, arată agresiv şi „rău” şi e pur şi simplu cel mai rapid
Range Rover din istorie.
Range
Rover – mai formal şi mai elegant. Range Rover Sport – e mai
sportiv şi mai sofisticat. Land Rover Discovery – mai premium şi
mai relevant. Astfel descriu oficialii Land Rover cele trei noi
SUV-uri full-size ale mărcii, lansate pentru presa internaţională
în Scoţia şi disponibile deja în România.
Am spus „modele noi” pentru că astfel le poziţionează LR, dar şi
pentru că, în istoria mărcii, un facelift nu a mai fost atât de
bine intenţionat şi clar pronunţat. La testele din UK au fost
prezente Discovery 4 şi RRS, cu toate cele trei motorizări noi:
dieselul de trei litri, V8-ul aspirat de cinci litri cu 375 CP şi
Supercharged-ul de 510 CP, motor pe care tocmai l-am testat şi sub
capota lui XF-R (vezi testul din revista de la pagina 50). Cele mai
mici modificări în urma acestui facelift le-a suferit Range Rover,
al cărui prim test îl vom realiza în România foarte curând.
Revenim la Range Rover Sport care, pentru România, este cel mai de
succes model al mărcii. RRS este în 2009 cel mai vândut LR din
ţară, cu 65 de unităţi comercializate până în luna august, iar în
2008, creşterea faţă de anul lansării, 2007, a fost de 80%.
Din momentul în care a fost lansat, RRS a întrecut clar Range
Rover, devenind unul dintre cele mai apreciate SUV-uri din România,
propulsând ţara noastră pe locul trei în Europa în clasamentul
vânzărilor modelului (225 unităţi în 2008). Este clar deci că noul
RRS este foarte aşteptat şi că, în ciuda tuturor dificultăţilor
economice, va atrage atenţia multor clienţi din segmentul
său.
Oficialii LR recunosc un adevăr pe care l-am observat cu toţii şi
care a stat la baza deciziei companiei de a schimba puternic
modelul: majoritatea clienţilor primului model au recunoscut că RRS
arată ca un Range Rover autentic, foarte reuşit în exterior, dar,
la interior, fiind altceva decât un Range Rover. Ouch! Cred că asta
a durut. Dar numai pentru că adevărul doare. Întotdeauna.
Iată deci un nou interior pentru RRS.
Bordul este complet nou, cu tot ceea ce înseamnă asta. Butoane,
comutatoare, sisteme de infotainment, entertainment, climatizare,
instrumentar de bord etc. Şi panourile uşilor au fost redesenate
complet.
Designul interiorului este acum mult mai „Range Rover”. S-a
renunţat la consola centrală sufocată de zeci de butoane, acum
comenzile fiind mai aerisite şi mai ergonomic amplasate şi
desenate. Instrumentarul de bord este simplu, cu două ceasuri mari,
turometru şi vitezometru şi un display uriaş între ele, pe care
sunt afişate cele mai importante informaţii şi prin intermediul
căruia pot fi configurate o parte dintre setările maşinii. Restul
sunt vizibile sau pot fi setate prin intermediul unui display
central color, cu grafică modernă şi touchscreen.
Calitatea a devenit principalul atu al interiorului lui RRS.
Materialele plastice ieftine au dispărut definitiv, fiind înlocuite
cu inserţii de aluminiu şi lemn care arată mult mai elegant şi
„solid”, cu un plastic moale şi plăcut la atingere şi cu piele.
Mult mai multă piele.
Pe lângă volan şi schimbător, există de acum noile panouri
interioare ale portierelor, acoperite în mare parte cu piele. În
plus, partea superioară a bordului a fost îmbrăcată şi ea în piele
de aceeaşi culoare cu cea a interiorului.