Primul test drive cu Dacia Duster facelift: La răscruce de drumuri
Primul test drive cu Dacia Duster facelift ne-a pus față în față cu o mașină aflată „la răscruce de drumuri”. SUV-ul produs la Mioveni este mai matur ca niciodată, dar oficialii mărcii vor trebui să decidă în curând în ce direcție se va îndrepta Dacia pentru a rămâne relevantă.
Schimbarea logo-ului Dacia, totală și ireversibilă – indică și o schimbare radicală de direcție pentru marca Dacia. Informații din zona producătorului de la Mioveni indică o repoziționare a mărcii, atât prin creșterea calității, cât și prin accesarea segmentelor superioare ale pieței – odată cu lansarea lui Bigster, în 2025. Totuși, pentru modelele din gama actuală, acest lucru nu este cu totul evident. Dacia Logan și Sandero sunt un mare pas în direcția cea bună, în primul rând printr-un design foarte reușit. În patru zile vom vedea dacă Dacia va continua pe acest drum cu o creștere palpabilă a calității odată cu lansarea lui Jogger, noul său model de familie cu șapte locuri.
Semne de întrebare există în privința lui Duster. SUV-ul mărcii românești este un campion al vânzărilor, dar atractivitatea sa a scăzut în ultima perioadă. Faceliftul din acest an a adus modificări mai degrabă cosmetice, într-un moment în care clienții așteptau ceva la fel de revoluționar ca și noul logo al mărcii. În partea frontală, Duster a adoptat blocuri optice și calandru asemănătoare cu cele ale gamei Logan/Sandero, în timp ce în spate blocurile optice au primit un nou motiv în Y.
Primul test drive Dacia Duster facelift: Ce noutăți aduce noul model
În interior, schimbarea vizibilă este înlocuirea ecranului vechii unități multimedia cu cel al unui sistem de infotainment modern, de asemenea, partajat cu gama Logan/Sandero. Poziționarea ecranului este în continuare sub câmpul vizual al șoferului, ceea ce îl determină pe acesta să își abată privirea de la drum. În plus, materialele de pe bord (cu excepția tapițeriei scaunelor) au rămas neschimbate, cu o oarecare discrepanță între imaginea tinerească și calitatea percepută.
Acest lucru a fost OK pentru un model care a fost cumpărat multă vreme pentru prețul său imbatabil. Odată cu faceliftul, însă, Duster a plusat la capitolul prețuri, iar repoziționarea iminentă a mărcii va acutiza această problemă. Asta înseamnă că Duster a ajuns într-un punct de răscruce, în care Dacia va trebui să aleagă direcția viitoare. Odată ce clienții nu vor mai avea ca reper prețul, ci preferințele, Dacia va trebui să ia în serios o creștere vizibilă a calității.
Dincolo de aceste modificări, Duster rămâne același SUV competent, pe asfalt ca și în afara drumurilor. Garda la sol înaltă (217 mm în cazul versiunilor cu tracțiune față, respectiv 214 mm în cazul celor 4×4) îi permite să abordeze terenuri dificile. Aici se va simți ca acasă, grație capabilităților de trecere foarte bune, întotdeauna apreciate de fanii modelului. În cazul versiunilor cu tracțiune integrală, sistemul 4×4 Monitor oferă informații clare pe ecranul central asupra înclinațiilor, direcției și altitudinii la care evoluează Duster. La finalul călătoriei, sistemul oferă un sumar al caracteristicilor drumului parcurs.
Camerele video ale sistemului Multiview Camera completează foarte inspirat ochii șoferului. Chiar dacă sistemul nu compune o imagine 360 ca în cazul modelelor mai sofisticate de la Renault, acesta permite o poziționare precisă a roților în off-road prin afișarea imaginilor furnizate de camerele laterale pe ecranul central.
Cum se conduce noul Duster: Merită banii cutia automată EDC?
La rularea pe șosea, Duster rămâne silențios, chiar și la viteze de autostradă. Confortul șoferului este asigurat de noua cotieră culisantă, care ascunde, de asemenea, un compartiment de depozitare generos. Precizia direcției a crescut prin recalibrarea caracteristicilor de asistare la viteze medii și mari. În plus, pentru cei care nu vor să schimbe manual vitezele, Dacia a dotat noul Duster cu o cutie automată cu dublu ambreiaj EDC, disponibilă însă doar pe motorizarea TCe de 150 CP cu tracțiune față. Aceasta asigură o schimbare lină a treptelor, dar în anumite situații „vânează” treapta corectă prin schimbări frecvente, nu întotdeauna inspirate.
Motorizarea Eco-G 100 pe GPL a fost substanțial rafinată. Ca și în cazul modelelor Sandero și Logan, schimbarea între cele două moduri se face de la noul buton din stânga volanului. Capacitatea utilă a rezervorului de GPL a fost majorată cu 16,2 litri, ceea ce se traduce printr-o autonomie totală (benzină + GPL) de 1.235 km. Cea mai importantă schimbare a fost făcută însă în computerul de bord, care poate afișa acum nivelul din cele două rezervoare, dar și informații de consum separate pentru fiecare dintre cele două tipuri de combustibil.
La condus, motorizarea pe GPL este neașteptat de vivace, în ciuda puterii de 100 CP. În niciun moment nu am avut impresia că Duster este submotorizat, unitatea Eco-G fiind în mod special recomandată pentru cei care nu au nevoie de sistemul 4×4. Pentru cei care au un buget mai mare, aș alege în orice moment sistemul de tracțiune integrală în dauna cutiei EDC, chiar dacă este cu 450 de euro mai scump (în cazul motorizării TCe 150).
Concluzie: Primul test drive Dacia Duster facelift
Primul test drive cu Dacia Duster facelift ne arată o mașină matură, care a crescut pe toate planurile, chiar dacă numai marginal. Nu există nicio urmă de îndoială, Duster este mai bun ca niciodată, dar nu mai putem vorbi de un salt, ci mai degrabă de un pas timid, care conservă șansele de succes ale lui Duster pentru ultima perioadă a ciclului său de viață. Noul model este așteptat pe piață în 2024 și va trebui să ofere cel puțin tot atât factor „wow” ca și noul Logan, care a lăsat multă vreme cu gura căscată la lansare.
Citește și…