Dacă luăm la „puricat” versiunile pe benzină ale lui Porsche Cayenne, cel mai puţin consumă versiunea hibrid: 8,2 litri/100 km în teorie. Dar şi preţul este pe măsură: cam 90.000 euro, cu peste 6.000 euro mai mult decât un Cayenne S (care are motor V8, nu V6, ca versiunea hibrid).
Cel mai mic motor pe benzină, V6-le de 299 CP, consumă 9,9 litri dacă e combinat cu cutia de viteze Tiptronic, altfel consumul mediu ajunge pe la 11,2 litri/100 km. Aşa încât, chiar dacă mulţi consideră că nu ar trebui să te intereseze consumul la o astfel de maşină scumpă, cred că îi pot contrazice foarte uşor.
În teorie, consumul mediul al lui Porsche Cayenne diesel se cifrează la numai 7,2 litri/100 km. Aproape incredibil pentru 245 CP şi având în vedere că dinamismul acestei versiuni este la cote foarte bune. Ce-i drept, în testul nostru nu am reuşit să cobor sub 10,8 litri/100 km, în condiţiile în care foarte puţin din traseu a fost prin oraş.
Ţinând maşina cam 90% din timp în modul SPORT, am obţinut un consum de 12 litri/100 km, conform indicaţiilor computerului de bord. Ceea ce, dată fiind capacitatea de 85 de litri a rezervorului de combustibil, ar însemna o autonomie reală de vreo 700 km. Adică mai mult decât orice altă versiune Cayenne!
Iar, dacă megi regulamentar pe autostradă, cu un consum mediu de 10,5 litri/100 km poţi parcurge, cu un singur plin, chiar şi 800 km. Adică Bucureşti – Constanţa – Bucureşti – Constanţa, fără să alimentezi. Mai mult, sistemul Start&Stop e de un real ajutor în regim urban, unde este posibil să scoţi doar 10-11 litri/100 km.
Aşadar, dieselul de pe acest Cayenne nu e doar performant, ci şi surprinzător de economic, un lucru care nu ar trebui neglijat, chiar dacă preţul de pornire al lui Porsche Cayenne diesel este de 68.806 euro. Vorbim de o diferenţă de numai 5.000 euro faţă de cel mai ieftin Cayenne V6 (65.117 euro), dar care se amortizează rapid, în condiţiile în care dieselul îi conferă maşinii performanţe mai bune, în ciuda handicapului de putere.
Fiind vorba de un Porsche, evident că suma finală va fi mai mare, deoarece lista de dotări opţionale este foarte generoasă. În cazul nostru, modelul Porsche Cayenne diesel testat ajungea la aproape 100.000 euro, fără ca sintagma „diesel” să-i afecteze imaginea de maşină scumpă.
În concluzie, Porsche Cayenne diesel este un SUV performant şi luxos care joacă fără nici un fel de rezerve în liga superioară. Pariez fără teamă pe faptul că această versiune va înregistra cele mai mari vânzări în gamă, deoarece îi conferă celui de la volan acelaşi statut ca într-un Cayenne pe benzină, în condiţiile menajării uşoare a bugetului.
Despre Cayenne diesel pot spune, fără nici o urmă de îndoială, că e un Porsche adevărat, la fel cum e şi Panamera diesel. Doar când acest „sindrom” va afecta iconicul 911 voi deveni un detractor. Dar sunt sigur că acest lucru nu se va întâmpla niciodată cu 911. Prin urmare, diesel + Cayenne = good job!
Oricât de atenţi vă veţi uita la pozele maşinii de faţă, nu veţi descoperi nici un detaliu care să trădeze faptul că vorbim de versiunea Porsche Cayenne diesel. De fapt, nici măcar nu există vreun logo „Cayenne” pe caroserie – pentru că, dacă vreţi, acesta poate fi eliminat.
Oricum, nu e absolut deloc greu să îţi dai seama că SUV-ul este un Porsche Cayenne: farurile seamănă cu cele de la Panamera, capota este foarte plonjată, iar cele trei grile de aerisire frontale exprimă multă sportivitate. Faţă de precedentul Cayenne, noua maşină are o prezenţă mai elegantă şi exprimă mai mult dinamism.
Spatele pare efeminat în comparaţie cu precedenta generaţie, dar, în realitate, designul spatelui exprimă aceeaşi eleganţă ca şi partea frontală, sugerând faptul că e o maşină scumpă. Doar partea laterală a rămas oarecum similară vechiului Cayenne, bosajele roţilor fiind sensibil mărite, iar curbarea celui de-al treilea geam lateral conferindu-i maşinii mult dinamism.
Per ansamblu, Cayenne diesel exprimă clar putere şi lux, la fel ca orice alt Cayenne – doar evacuările îţi spun că nu e vorba de versiunea de top Cayenne Turbo. Prin urmare, cel puţin când maşina e în parcare, puriştii nu te vor arăta cu degetul că ţi-ai luat un „tractoraş Porsche„.
Situaţie valabilă şi dacă prietenii vizitează interiorul maşinii: în funcţie de gusturi şi cât eşti dispus să cheltuieşti pentru opţionale, habitaclul lui Cayenne este o mixtură reuşită de lux şi high-tech. În cazul maşinii de test, pentru opţiuni s-au mai cheltuit circa 30.000 euro, aşa că ar fi trebuit să fiu extrem de simandicos pentru a găsi hibe.
Personal, consider că abundenţa de butoane de pe consolă şi tunelul central afectează atenţia şi ergonomia, însă, să fim serioşi, pentru cine dă 100.000 de euro pe o maşină „aglomeraţia” se traduce în „bogăţie”. Pe de altă parte, gruparea butoanelor este suficient de intuitivă ca să nu te simţi un prizonier al gadgeturilor.
Pentru că Porsche Cayenne e un SUV de lux, evident că orice inserţie din aluminiu este din metal, nu din plastic, iar tapiţeria din piele se simte foarte plăcut la atingere, având şi un aspect de mare clasă. În plus, orice suprafaţă din plastic este excelent finisată, aşa cum te aştepţi de la un Porsche.
Eventual m-aş fi aşteptat ca displayul central tactil să fie mai mare, pentru că sunt multe lucruri afişate pe el. În schimb, indicatoarele de bord şi volanul cu trei spiţe şi butuc rotund te duc imediat cu gândul la modelul sportiv 911, combinând stilul clasic sportiv cu unul modern, în care eşti gratulat cu multe afişaje şi informaţii.
Scaunele sunt foarte comode şi spaţioase, iar bancheta a fost parcă gândită pentru baschetbalişti, oferind un confort demn de limuzine pentru două persoane adulte. Portbagajul, în schimb, pare inspirat de breakurile familiste, având o capacitate între 670 şi 1.780 de litri, deci foarte potrivit pentru echipamente sportive voluminoase sau multe bagaje pentru voiajurile lungi.
Rezumând, interiorul lui Cayenne diesel se dovedeşte de la foarte luxos în sus, plusând prin spaţiu şi confort la cote excelente. Cei care au un spirit de atenţie mai bun vor realiza de-abia acum că vorbim de un diesel: maşina este dată de gol de turometru, zona roşie începând de la 4.500 rpm.
Ia să vedem cum se simte la drum Porsche Cayenne diesel