Cei care mă cunosc foarte bine ştiu că am afirmat mereu că nu
mi-aş cunmpăra un Boxster sau un Cayman. În sprijinul acestei
afirmaţii stau impresiile după primul test cu un Cayman pe
circuitul din Dubai, acum câţiva ani la un eveniment
Pirelli. Manevrabilitate fenomenală dar motor leneş şi interior de
Daweoo. De ce să cheltuieşti atât de mult pentru atât de puţin?!
Parcă pentru a avea performanţe mari cu preţ minim trebuia să
cumperi o japoneză, nu o maşină germană, nu?
Boxsterul din testul nostru este dovada că şi Porsche
poate să construiască un roadster clasic dar plin de
dotări luxuriante. Bineînţeles, vorbesc despre dotări de lux la
nivelul lui 2009, după facelift. Se poate şi mai mult.
Bordul este îmbrăcat în piele în partea
superioară iar formele par învechite dacă te-ai urcat cel puţin
odată într-un Panamera sau Cayenne. Poziţia de conducere
este foarte joasă şi dacă priveşti scaunele ai spune că
îţi vor rupe spatele. Nu este deloc aşa, Bosxter este mai
confortabil decât Targa 4 pe care l-am condus în urmă cu
puţin timp.
Susţinerea laterală a scaunelor oferite standard este
corectă, la fel şi confortul oferit de ele. Nu optaţi
pentru scaunele de competiţie, costă 3.204 euro şi
vă vor rupe spatele pe drumurile noastre. În jurul volanului, toate
comenzile sunt la îndemâna şoferului dar ergonomia este la nivel
2.000. Sistemul PCM are ceva probleme de ergonomie
– are prea multe butoane şi este dificil să navighezi prin meniuri.
La 3.148 euro cât costă această opţională ar trebui să funcţioneze
mai lin şi să fie mai uşor de utilizat. Mai mult ca sigur că
noul model va avea un PCM mai actual, mai bun, mai plăcut
de utilizat.
Cea mai importantă opţională, după cum am mai spus, este
cutia PDK, cu şapte trepte şi dublu-ambreiaj.
Costă 3.174 euro şi schimbă complet experienţa la
volan. Singurul lucru deranjant sunt comenzile pentru
modul manual, celebrele butoane de pe volan pe care le apeşi din
faţă sau din spate pentru a urca sau coborî treptele. Padelele pe
care Porsche le foloseşte pe celelalte modele ale sale ar trebui
adaptate şi aici.
Datorită celor 255 CP şi cuplului de 290 Nm,
dar şi a masei proprii de 1.335 kg (cam cât are un Golf),
Boxster este o maşină foarte rapidă. 5,9 secunde
îi sunt necesare pentru a atinge 100 km/h cu start de pe loc.
Motorul adoră regimurile de turaţie ridicate, de la 5.000
rpm în sus, până în limitare. Şi tu le vei iubi pentru că
nimic nu sună precum un motor boxer aspirat. Chiar dacă acest motor
iubeşte turaţia, el este foarte elastic şi în jurul valorii
de 2.000 rpm şi asta a făcut din Boxster cel mai plăcut Porsche de
condus zilnic. Asta plus cutia PDK pe care nici nu o simţi
dacă o laşi în pace să-şi facă treaba în modul automat.
Dacă o treci pe modul sport ai face bine să fi cheltuit înainte
nişte bani în plus şi pe pachetul Sport Chrono Plus –
primeşti un cronometru dar şi butonul Sport Plus pe bord –
el trece maşina din mod normal în mod hardcore, adică motorul o ia
razna sub piciorul tău, direcţia se întăreşte şi cutia
schimbă rapoartele agresiv. De una singură sau ajutată de
tine din schimbător deoarece butoanele de schimbare de pe volan
sunt foarte enervante. Contra sumei de 1.794 euro mai poţi
monta pe maşină PASM, controlul suspensiei, dar nu ai
nevoie de el.
Maşina de test nu era echipată cu acesta şi chiar mă bucur.
Boxster trebuie să fie o soluţie accesibilă de sportivitate
şi spirit autentic Porsche. Suspensiile standard sunt
minunate. Sunt atât de confortabile în oraş şi la drum lung încât
Boxster este cel mai confortabil model din segmentul
său. Condus la limită, te-ai aştepta să ai mult ruliu şi
să fie enervant de condus. Dar nu este deloc aşa. Boxster este o
maşină echilibrată perfect. Pe viraje ai jura că te afli într-o
maşină de competiţie. Direcţia este perfectă, motorul
răspunde instantaneu şi după ce te obişnuieşti cu
transmisia te vei simţi ca un rege al şoselelor. Nici
Cayenne nu oferă un compromis atât de bun între confort în
oraş/sport la nevoie.
Atingerea limitei este foarte departe. Trebuie să
conduci atât de repede încât să fie nevoie să fi arestat şi dus
direct la spitalul nouă. Comportamentul este neutru şi tot
ce trebuie să faci este să respecţi regulile de pilotaj sportiv şi
de circulaţie. Poţi să execuţi şi derapaje controlate şi
alte artificii de gen dar doar la viteze astronomice. Şi
nimeni nu vrea să decoleze cu un Boxster. Da, am devenit fan
Boxster.