VEZI TOATE INFORMATIILE DESPRE TESTUL CU OPEL INSIGNIA
Întotdeauna pentru a analiza nivelul actual este util de ştiut de unde s-a plecat şi evoluţia faţă de înaintaşi. Raportat la Vectra, Opel Insignia are un comportament diferit, fiind mai grea şi mai voluminoasă, dar nu şi mai greoaie pe şosea.
Remarcabil este faptul că, deşi Opel Insignia are în jur de 20 cm în plus ca lungime, părând dintr-o altă clasă chiar, se manevrează la fel în spaţiile strâmte, având o rază de bracare similară cu Vectra. Şi la drum lung, noul model reuşeşte să îşi mascheze masivitatea şi pare mai agil decât predecesorul său.
Nu am luat în calcul motorizările, pentru că propulsoarele celor două modele avute în test sunt total necompatibile. Şi, de altfel, Opel Insignia schimbă radical gama de motoare diesel, mizând numai pe ECOTEC-ul de 2 litri, în timp ce la Vectra 1,9 CDTi a fost la putere (motor provenind din perioada mariajului Fiat – General Motors).
Un mare pas înainte se realizează şi la confort, acolo unde Insignia se dovedeşte foarte mult îmbunătăţit. Chiar dacă este mai mare şi cu mai bine de 150 de kg în plus, Insignia pune mai mult accent pe comunicarea şi încrederea oferită şoferului, având o direcţie mai eficientă şi frâne mult mai bune.
De asemenea, Opel Insignia 2.0 CDTI se proclamă (în broşurile de presă) mai rapid cu 0,3 secunde decât cel mai apropiat echivalent Vectra, 1.9 CDTI de 150 CP. Deci greutatea suplimentară este bine compensată de cei 10 CP şi 10 Nm şi de îmbunătăţirea coeficientului aerodinamic.
În schimb, valorile medii (pe hârtie) ale consumului acestei motorizări pentru Insignia sunt mai mari cu 0,1 litri. Nu le putem confirma sau infirma, pentru că Vectra-ul din test s-a întors repede la proprietarul de drept, dar noile motoare diesel au emisii CO2 mai reduse.
În episodul următor vom vedea cum se plasează Opel Insignia ca buget şi dacă saltul calitativ înseamnă şi unul pe măsură financiar, faţă de modelul pe care îl înlocuieşte.
VEZI TOATE INFORMATIILE DESPRE TESTUL CU OPEL INSIGNIA
Opel Insignia ne-a dovedit că în privinţa stilului, atât exterior, cât şi interior, priveşte superior majoritatea automobilelor din liga sa şi face un pas uriaş faţă de predecesorul său, Opel Vectra. Există, însă, şi un aspect care ne-a dezamăgit la maşina de test. Şi, pentru că în general am vorbit de bine, pe bună dreptate, tot la fel de îndreptăţit voi începe episodul despre comportamentul maşinii la drum cu acest neajuns.
Primul lucru pe care îl remarci şi, probabil, cea mai frecventă critică pe care o vom auzi la adresa acestei berline de clasă medie este lipsa de rafinament a motorului diesel. Propulsorul de 2,0 litri CDTI cu 160 CP, disponibil pe modelul de test, se face auzit răspicat, atât din afară, cât mai ales din habitaclu. Ronţăitul metalic este pronunţat la relanti şi la viteze mici spre medii, deci la incursiunile urbane ar fi bine să nu îţi uiţi CD-urile preferate acasă.
În schimb, la turaţii mari, tonalitatea acestuia devine mult mai plăcută şi doar unitatea turbo se remarcă auditiv prin solo-uri şuierate în stilul modelelor din WRC. Un alt fapt ciudat este că zgomotul din interior nu este direct proporţional cu viteza şi disconfortul fonic creşte doar cu câţiva decibeli pe măsură ce acul indică valori în km/h, exprimate în trei cifre.
Atingerea şi menţinerea vitezelor mari se face destul de uşor, pentru că zgomotosul motor 2.0 CDTI nu dezamăgeşte în materie de performanţe. Unitatea diesel trage de la turaţii joase şi cuplul de 350 Nm îl ajută în depăşiri şi demaraje alerte. Iniţial are un răspuns brutal, susţinut de ambreiajul care cuplează de foarte jos şi torque-steering-ul îşi face prezenţa la plecările în trombă, mai ales cu jante pe 18" şi pneuri de iarnă.
CIfrele pe hârtie nu par foarte impresionante (9,5 secunde până la 100 km/h şi 218 km/h viteză maximă), dar, în situaţiile din viaţa reală, Insignia nu te va lăsa baltă şi reprizele sunt satisfăcătoare pentru majoritatea şoferilor.
În schimb, acest motor este cel mai echilibrat din oferta Opel Insignia ca raport performanţe-consum-preţ, datele tehnice dând un consum mediu de 5,8 litri/100 km. Consumul înregistrat de noi, prin Bucureşti şi încă 300 km extraurban, autostradă plus drum naţional, a fost mai mare, de 7,4 litri.
Explicaţiile ţin de masa lui Opel Insignia, mai bine de o tonă şi jumătate, de faptul că suntem în mijlocul unei ierni capricioase şi, mai ales, nu am avut intenţia să menajăm pedala de acceleraţie.
Să vedem însă cum se comportă Opel Insignia per ansamblu.