Opel Astra Sedan
După cum bine ştiţi, în “Estul sălbatic”, majoritatea compactelor cu motoare de 1,6 litri şi 110-115 cai-putere sînt practic egale – din punctul de vedere al performanţei – cu un Astra de 1,8 litri şi 140 cai. Iar un Civic Sedan, tot cu 140 CP, prinde 100 km/h în mai puţin de 10 secunde. De fapt, cu o secundă întreagă mai repede decît un Astra 1.8. Dar tot aici, în Estul sălbatic, probabil cel mai important factor este preţul.
Un Astra Sedan 1.6 Essentia cu transmisie manuală pleacă de la 12.529 de euro fără taxe, ceea ce înseamnă că este cu aproape 800 de euro mai scump decît un Renault Megane Sedan Prima 1.6 16v, care are şi cîteva dotări-standard în plus.
Bine, nu că aş recomanda vreodată achiziţionarea unui Megane versus Opel. Pentru standardul necesar, versiunea Enjoy cu acelaşi motor de 1,6 litri costă 13.437 de euro CIP şi va fi probabil cea mai bine vîndută variantă a lui Astra Sedan. Dotările sale standard conţin: ABS, EBD, 4 airbaguri, volan reglabil cu inserţii metalice, geamuri electrice, aer condiţionat, jante din oţel de 16”, scaun şofer reglabil în înălţime, oglinzi electrice încălzite şi în culoarea caroseriei, radio-CD şi instrumente de bord cu inele cromate.
Varianta condusă de noi, 1.8 de 140 CP Cosmo, costă 14.824 de euro fără taxe şi, din punctul de vedere al performanţelor, este cea mai bună alegere dintre toate cele patru unităţi. Plus că la această variantă de echipare mai primeşti: jante din aliaj uşor de 16”, scaun şofer cu suport lombar, pachet lumini interioare, parasolare iluminate, volan îmbrăcat în piele, tapiţerie mixtă stofă-piele şi rama inferioară a geamurilor laterale cromată.
Opel Astra Sedan este o maşină corectă din punctul de vedere al preţului şi foarte atrăgătoare din cel al unui şofer care apreciază sportivitatea. Poziţia la volan rămîne una dintre cele mai bune ale clasei, iar confortul e superior celui din hatch, mulţumită unui ampatament mai lung – care este chiar cel al versiunii station wagon.
În Europa Centrală şi de Est, oamenii preferă clar sedanurile în defavoarea hatchbackurilor, iar în ţări precum Rusia sau Turcia, procentajul depăşeşte cu mult 60%. La noi în ţară, Astra Sedan va avea cu siguranţă un succes major, deoarece rămîne una dintre cele mai bune maşini din clasa ei atunci cînd pui toate datele problemei pe hîrtie.
Opel Astra 1.8 Cosmo
Preţ de bază DDP – 14.910 euro
Preţ model testat DDP – 17.640 euro
Motor – 1.796 cmc
140CP @ 6.300rpm
175Nm @ 3.800rpm
Transmisie: faţă, man. 5 viteze
Dimensiuni: 4.58/1.75/1.45
Ampatament: 2.70
Portbagaj: 490 litri
Rezervor: 52 litri
Pneuri: 205/55 R16
Performanţe:
vit max – 270 km/h
acc 0-100 – 10.2 sec
Consum mediu: 7.4 l/100 km
În urmă cu 16 ani, cei de la Opel au înlocuit modelul Kadett cu o compactă mică, cunoscută sub numele de Astra F. Aceasta era disponibilă atît sub forma unui hatchback, cît şi sub aceea a unui Sedan, pe lîngă multe alte versiuni ale caroseriei. Astra a devenit instant una dintre cele mai bine vîndute compacte din Europa şi a reprezentat mereu o alegere excelentă, bineînţeles în urma marelui său rival, Volkswagen Golf. Restul competiţiei era formată practic doar din modele precum Fiat Tipo, Citroen ZX, Ford Escort, Peugeot 306 sau Renault 19. Însă numai 306 şi Volkswagen Jetta mai erau disponibile şi sub forma unor Sedan-uri.
Zis şi făcut, noi, est-europenii, am picat fix în limbă după aceste compacte cu patru uşi, deoarece, dintr-un motiv sau altul, avem nevoie de un portbagaj mai mare şi de o caroserie mai lungă. Renault Megane Sedan, Ford Focus Sedan, Fiat Linea, Volkswagen Jetta, Honda Civic Sedan, Toyota Corolla Sedan, Mazda3 Sedan, Skoda Octavia (care, din punct de vedere estetic, seamănă cu un sedan) şi, foarte curînd, Citroen C4 Sedan sînt piesele care, începînd de anul viitor, vor forma puzzle-ul acestui segment de piaţă.
Dintr-un foc, Opel Astra Sedan este o maşină cu aspect reuşit. Singura problemă e că trebuie să te obişnuieşti cu ea pentru a realiza acest lucru. Personal, nu am fost deloc impresionat atunci cînd am văzut-o pentru prima oară, anul trecut, în cadrul unui mic “preview” la noi în ţară. Tot auzeam termeni precum: eleganţă, calitate şi, nu în ultimul rînd, aspect armonios – spre deosebire de restul compactelor sedan. Dar nu era chiar aşa. Megane Sedan arată parcă mai împăcată cu aspectul său decît Astra Sedan, iar Octavia, Corolla, Civic şi Mazda3 sînt şi ele puţin mai… bine proporţionate din punct de vedere vizual. Asta nu înseamnă însă că Astra nu are ce căuta în acest grup de compacte. Din contră. Are acel “je ne sais quoi” de regăsit în mare parte pe Jetta.
Arată mai bine ca hatch, dar sedanul parcă este într-adevăr mai elegant – şi nu doar mai disproporţionat precum un Focus sau, aparent, un C4 Sedan. Problema Astrei este că spatele docil nu se potriveşte cu restul caroseriei, care are nişte linii extrem de agresive. Iar stopurile nu coincid deloc personalităţii sale dinamice. Însă, după cum spuneam mai sus, poţi ajunge să te obişnuieşti cu ea şi maşina începe să arate din ce în ce mai echilibrat.
Modelul testat a fost unul echivalent variantei de echipare Cosmo (la noi în ţară), cu un motor de 1,8 litri, 140 CP şi o cutie manuală cu cinci viteze. Nu are sens să abordăm subiectul performanţelor, acestea fiind bine cunoscute şi nu foarte spectaculoase – mai ales dacă se ţine cont de faptul că vor fi disponibile doar patru motorizări. Printre acestea se numără 1,8-ul menţionat mai sus (manual şi automat), un 1,6 litri de 115 cai-putere (manual şi easytronic) şi două dieseluri CDTi de 1,3 şi 1,7 litri, cu 90, respectiv 100 de cai-putere.
Unitatea de 1,8 litri probabil că se potriveşte cel mai bine Sedan-ului, acesta mişcîndu-se lejer şi cu trei persoane la bord, plus bagaje. Din păcate, nici una dintre unităţile de 1,9 litri diesel nu este prezentă cu această variantă de caroserie.
Şi dacă tot sîntem la subiectul şasiu, nu pot să nu-mi amintesc de minusurile acestuia. Practic fiecare model Opel Astra are dificultăţi în a-şi pune toată puterea pe asfalt, dar nu este o problemă a greutăţii şi nici a cailor-putere. De vină este şasiul.