Modelul de test a fost un BMW 530d Touring.
Adică sub capota maşinii am avut un motor diesel common-rail, în 6
cilindri, care dezvoltă o putere maximă de 245 CP şi un cuplu maxim
de 540 Nm între 1.750 şi 3.000 rpm.
Ceea ce, în practică, se traduce pur şi simplu prin
forţă aproape brută, ţinută în frâu de multiplele sisteme
electronice. Acceleraţie fulminantă (în teorie 6,4 secunde, în
practică sigur sub 7 secunde), reprize fulminante, răspuns la
apăsarea pedalei fulminant. „Fulminant” este un termen care i se
potriveşte foarte bine acestui motor diesel potent.
Sincer,
nu cred că aş fi preferat o cutie de viteze manuală în locul cutiei
de viteze automate cu 8 trepte, cu care era dotat modelul de
test.
Răspunsul acesteia este foarte rapid, deşi, în
câteva situaţii de accelerare bruscă, am sesizat cum computerul
central a părut să se gândească puţin mai mult înainte de a
retrograda.
Dar măcar frâna de motor este mulţumitoare, graţie sistemului de
recuperare a energiei la frânare, parte a EfficientDynamics.
Cine vrea sportivitate, nu va rămâne
dezamăgit, mai ales dacă alegem programul „Sport +” –
maşina de test era dotată cu sistemul Adaptive Drive, cu
patru programe.
În acest caz, sistemul DSC este
decuplat şi rămâne în funcţiune DTC, sistem care avantajează
tracţiunea maximă a roţilor motrice. Însă acest mod este de
preferat să fie utilizat de profesionişti, în condiţii bune de
drum.
Pe ploaie, mai bine ne limităm la cel mult „Sport”. Faţă
de modul „Normal”, în modul „Sport” răspunsul motorului este mai
prompt (cutia de viteze retrogradează o treaptă faţă de
„Normal”, motorul fiind mai turat), direcţia se întăreşte, iar
suspensia devine ceva mai tare, ruliul fiind la cote foarte
scăzute. În acest caz, „fulminant” descrie cel mai bine
comportamentul rutier al lui 530d Touring.
Şi simţi că, într-adevăr, conduci un break sportiv.
Dar… lucrurile se schimbă radical atunci când ai pasageri, la
drum lung. Stând la volan, ai vrea să fii tot timpul pe modul
„Sport”, însă ceilalţi pasageri nu agreează acceleraţiile
şi reprizele fulminante sau frânarea foarte eficientă.
Deh, limitele fizice ale corpului uman, ce să-i faci – în
funcţie de sensibilitatea fiecăruia, senzaţia de rău de maşină
(într-un regim dinamic de conducere) intervine mai devreme sau mai
târziu. Însă fiţi siguri că intervine, în cazul pasagerilor.
Prin urmare, cel mai potrivit mod pentru drum lung, cu
pasageri şi bagaje în maşină, mi s-a părut, evident,
„Comfort”. Direcţia devine puţin mai moale, dar îi simţi
în continuare eficienţa, iar suspensiile au un răspuns mai
confortabil la trecerea peste denivelări. Zgomotele, însă, par cam
mari – de vină fiind şi caroseria break, care le accentuează.
Încă un lucru care nu le-a plăcut pasagerilor: virajele luate cu
exactitate. Degeaba am încercat să le laud sistemul Integral Active
Steering, ba le-am arătat chiar şi micul filmuleţ cu modul de
funcţionare (roţile spate brachează puţin în sens invers
faţă de cele din faţă). În realitate, pasagerii au
impresia că maşina virează prea brusc, iar asta le dă dureri de
cap.
Într-un regim sportiv, însă, pe modul „Sport”, aproape
că nu-ţi vine să crezi cât de suplu se mişcă maşina de 4,9 metri
lungime. Virajele sunt un deliciu, iar manevrarea
direcţiei excelentă. Ok, deci BMW Seria 5 nu a pierdut nimic din
pedigree-ul comportamentului sportiv, numai că te poţi bucura de
acesta doar dacă eşti singur în maşină.
În regim urban, dimensiunile maşinii, mai ales lăţimea,
pun nişte probleme de acomodare – până la finalul testului
nu am reuşit să scap de senzaţia că sunt la volanul unui pachebot
pe străduţele înguste din Bucureşti. Iar găsirea unui loc de
parcare nu este deloc facilă, deşi beneficiezi de serviciile foarte
bune ale senzorilor de parcare faţă/spate şi laterali.
Apropo, aceştia nu au ferit maşina de un mic incident:
în parcare la supermarket am găsit stopul stânga spate
lovit şi crăpat. Spoilerul, însă, neatins. Îl rog pe
făptaş să mă lămurească şi pe mine cum a reuşit acest lucru. Doar
aşa, de curiozitate, nu e nevoie să îşi ceară scuze…
Pentru că vorbim de un BMW, nu ar trebui să ne mire preţul.
Însă consumul mediu al lui 530d Touring a fost o surpriză.
Să vedem capitolul buget.