Motorul de 1,4 litri şi 100 CP de pe Chevrolet Aveo e o cunoştinţă mai veche, fiind cunoscut de sub capota lui Opel Corsa, de pildă. În gama Aveo, acest propulsor reprezintă o medie corectă între cel de 1,2 litri şi 86 CP şi cel de 1,6 litri şi 115 CP. Cel puţin pe hârtie.
În realitate, de la început realizezi că vorbim de un motor de turaţie, cuplul maxim de 130 Nm nefiind o referinţă, mai ales că e obţinut la 4.000 rpm, destul de sus. Pe lângă asta, cutia de viteze are doar 5 trepte, relativ lungi, aşa încât acceleraţia de la 0 la 100 km/h în 12,2 secunde nu pare satisfăcătoare.
Totuşi, Aveo hatchback are un mic atu: sunetul motorului. Care te gâdilă puţin la orgoliu şi te face să apeşi pedala de acceleraţie mai hotărât. O dată turaţia ajunsă în zona cuplului maxim, Aveo 1.4 se dovedeşte suficient de ludic şi m-am simţit aproape permanent în priză, de parcă în fiecare moment eram angajat într-o cursă cu un adversar nevăzut.
Trecând peste rapoartele cam lungi, timoneria manetei cutiei de viteze e suficient de precisă şi îţi permite să retrogradezi rapid. Aşa încât în oraş Aveo 1.4 se dovedeşte agil, iar la drumuri mai lungi nu îţi dă emoţii în depăşiri, decât dacă e vorba de viteze mari, de peste 100-110 km/h, iar „rivalul” nu prea „se lasă”.
Ca şi manevrabilitate, nu am remarcat diferenţe faţă de Aveo de anduranţă: suspensia e destul de confortabilă, fără ca asta să însemne un ruliu pronunţat. Oricum, ESP-ul ţine bine în frâu maşina în virajele rapide, iar direcţia e satisfăcătoare ca feedback, nefiind de natură să te transpună într-un univers al curselor pe patru roţi.
Păcat doar că sistemul de frânare are tamburi pe spate, ceea ce duce la scăderea vizibilă a eficienţei într-un tempo ridicat. Per ansamblu, Aveo 1.4 hatchback nu are un comportament la fel de sportiv cum îţi dă de înţeles aspectul, dar e mulţumitor în cam toate situaţiile normale pe şosea sau în oraş, fiind o maşină de clasă mică reuşită.
Cu atât mai mult dacă ne uităm la preţuri: cel mai ieftin Aveo cu motor de 1,4 litri costă 12.050 euro în echiparea LT, în condiţiile unui echipament standard mai mult decât satisfăcător pentru nevoile uzuale: nu lipsesc cruise-controlul, computerul de bord, conexiunea Bluetooth sau pachetul complet de siguranţă (6 airbaguri, ABS, ESP sau sistem de pornire în rampă HSA).
Dacă sunteţi mai pretenţioşi, pentru 1.000 euro în plus puteţi avea nivelul de echipare LTZ, care plusează, pe lângă geamurile spate electrice şi oglinzile electrice, şi cu faruri de ceaţă, senzor de parcare în spate, volan îmbrăcat în piele, faruri automate sau jante de 16 inch. Adică, pentru 13.050 euro, Aveo 1.4 LTZ devine o ofertă foarte tentantă în peisajul actual al maşinilor de clasă mică.
VEZI PREŢURILE ŞI DOTĂRILE LUI CHEVROLET AVEO HATCHBACK
Există, însă, şi un „călcâi al lui Ahile” în ce priveşte această motorizare: consumul mediu real e mai mare decât cel teoretic de 5,9 litri/100 km, într-un stil de conducere mai dinamic ajungând la 7,5-8 litri/100 km. O parte din „vină” o poartă, după cum ziceam, sunetul motorului, care te îmbie să-i dai bice maşinii, aşa că e mai greu să te autoconvingi să conduci economic.
În concluzie, Chevrolet Aveo hatchback în această versiune de motorizare, de 1,4 litri şi 100 CP, se numără printre cele mai tentante oferte din clasa lui, combinând foarte bine look-ul tineresc şi caracterul practic al unei citadine. Stă mai puţin bine la capitolul consum, iar comportamentul rutier este doar normal, dar contracarează printr-un raport excelent preţ/dotări.
Iar calitatea materialelor şi asamblării îl scot clar pe Aveo din sfera maşinilor low-cost, făcând din Aveo un concurent serios pentru numele consacrate europene sau japoneze. Într-adevăr, noul Aveo descrie foarte bine sintagma „value brand”, fiind destul de nonconformist în segmentul său. Cam ca un mic rocker tupeist – în sensul bun al cuvântului.