Traseul ales de cei de la Mercedes pentru acest test drive de presă a fost pe ruta Bucureşti – Mediaş – Cluj Napoca via Rm. Vâlcea, oferindu-ne astfel şansa de a observa maşina atât pe autostradă, cât şi pe drumuri virajate, cum ar fi Valea Oltului.
Cei aproape 120 km ai autostrăzii A1 au fost suficienţi pentru a sesiza reprizele propulsorului diesel commonrail de 2,0 litri, care dezvoltă o putere de 109 CP la 4.200 rpm şi un cuplu maxim de 250 Nm între 1.600-2.600 rpm.
Viteza de rulare pe autostradă a fost mult peste cea legală, dar consumul întregistrat pe acest segment de drum a fost de doar 9,2 litri/100 km, ceea ce în condiţiile "push the pedal to the metal” înseamnă destul de puţin, mai ales că cilindreea motorului nu este chiar mică. Un aport important în realizarea acestui consum a fost asigurat de treapta a şasea a cutiei manuale de viteze, dar şi de elasticitatea motorului, scutindu-ne de retrogradări inutile ale treptelor.
Partea cea mai interesantă a traseului a fost pe Valea Oltului, adică pe acele porţiuni unde nu se efectuau lucrări de întreţinere. Pe acele tronsoane s-a putut observa foarte bine direcţia, care s-a dovedit a fi precisă, dar şi comportamentul sigur în curbe.
Graţie dimensiunilor compacte, a suspensiei cu un compromis foarte bun între confort şi o ţinută relativ sportivă, dar şi răspunsului fără ezitări a grupului moto-propulsor, Mercedes Clasa A prezintă un comportament neutru pe viraje. Prin acestea, maşina demonstrază că poate oferi şi satisfacţia condusului la drum lung.
Am găsit, totuşi, un aspect negativ, după analiza în detaliu a fiecărui aspect al poziţiei la volan şi a răspunsului maşinii: într-un final am descoperit… susţinerea laterală a scaunului şoferului, care nu lipseşte cu desăvârşire, dar putea să ofere mai mult sprijin.
Pentru cei care se respectă, pentru cei care apreciază calitatea, luxul şi confortul, dar au şi o situaţie financiară suficient de bună, Mercedes Clasa A facelift este compromisul ideal între o maşină de oraş şi una destinată exclusiv drumeţiilor, având un preţ de pornire de 14.660 euro fără TVA. Preţul modelului testat Mercedes A180 CDI Avantgarde, cu cutie manuală cu şase rapoarte, este de 28.102 euro cu toate taxele incluse, mare la prima vedere, dar justificat de lista generoasă de dotări opţionale prezente pe maşină.
Lansat în primăvara acestui an, Mercedes Clasa A facelift demonstrează cel mai bine tradiţionalismul german, dar şi perfecţiunea inginerească. De ce să aduci modificări majore de imagine unui produs de succes? Redesenarea exteriorului este aproape nesesizabilă, fără prea multe artificii de design, dar reuşeşte să creeze acel sentiment de nou, subliniind imaginea de marcă Mercedes.
Cele mai importante noutăţi vizuale în ceea ce priveşte exteriorul lui Mercedes Clasa A se pot număra pe degetele de la o mână. Spoilerul faţă este mai dinamic, cu un profil uşor ascuţit, iar forma romboidală a farurilor a fost accentuată. O altă modificare importantă a părţii frontale este noul look al calandrului care, împreună cu blocurile optice, creează impresia de robusteţe şi eleganţă, imagine definitorie a costructorului german.
În ceea ce priveşte partea din spate a micului Mercedes Clasa A (lungime – 3,88 metri, lăţime – 1,76 metri şi înălţime – 1,59 metri), atenţia inginerilor a fost îndreptată aspra blocurilor optice şi a spoilerului. Per total, aspectul general al caroseriei este foarte compact, fapt care aduce plusuri asupra ţinutei de drum.