Mazda a asteptat “stingerea” ecourilor ofensivei Navara – Hilux – L200, pentru a se asigura ca, in momentul unui nou atac, va fi singura pe piata. Timp de 11 zile cit masina s-a aflat la dispozitia mea pentru test, am avut ocazia sa ii arat niponei suficiente locuri din Romania ca s-o fac sa ramina impresionata de frumusetile patriei noastre. Acum, sa nu va imaginati ca BT-50 a avut parte de un program turistic dedicat virstei a treia. Am tinut ca Mazda sa descopere Romania cit mai de aproape, adica sa poata contempla, de pilda, o floare-de-colt de la 2-3 metri distanta. A fost un periplu in timpul caruia masina s-a chinuit sa ma cucereasca si va marturisesc ca a reusit.
La prima vedere, BT-50 nu este decit un facelift aplicat celei care a fost Mazda B2500. In realitate, insa, lucrurile sint mai complexe. La capitolul design, ele au evoluat spre o integrare a modelului in familia Mazda. Colturi ceva mai rotunjite si linii mai fluide, dar numai atita cit permite conceptul de pick-up pentru a nu deveni ridicol. Nu prea sint impacat cu designul farurilor, au o linie prea feminina pentru un pick-up. Bena a cistigat sase centimetri in inaltime, dar a pierdut 10 in latime, datorita, in mare, peretilor dubli. Per total, insa, volumul a crescut. Schimbari majore se regasesc si la interior, unde totul a devenit mai prietenos, lasind in urma aerul de utilitara a anilor ’90, prezent la B2500. Tabloul de bord expune acum ceasuri mult mai elegante, iluminate pe fond verde, si un design sport in linia celor de la Mazda3 sau Mazda6.
Extrem de util s-a dovedit reglajul electric al oglinzilor laterale, care te scuteste, in off-road, sa cobori din masina pentru a scana “imprejurimile”. Pozitia la volan este corecta, tipica unei camionete. Frina de stationare implica o acomodare minima; in stilul celor de la camioane, ea se actioneaza de undeva de deasupra pedalei de acceleratie. Am fost incintat de promptitudinea pe care o afisa instalatia de climatizare, livrind aer cald relativ repede, chiar si in cazul pornirilor la rece, dimineata. Apropo de pornirile in diminetile reci, masina este prevazuta cu soc, el putand fi actionat printr-un buton amplasat pe bord in partea stinga a soferului. Si daca tot m-am apucat de acest mic instructaj, trebuie sa va dezvalui faptul ca trecerea din 2WD in 4WD se face in prima faza pe loc. Dupa cuplarea tractiunii integrale, se activeaza diferentialul fata electric, care ramine activ pina la decuplarea lui de catre sofer. In tot acest rastimp, se poate alege modul de rulare dorit. De preferat pina la viteza maxima de 80 km/h in cazul in care alegeti 4WD. Si nu depasiti 110 km/h in modul 4×4. Oricum, veti descoperi ca martorul luminos dedicat diferentialului fata va va avertiza.
Elementul de rezistenta al noului model este propulsorul de 2.499 cmc. Acest diesel reuseste, cu 143 CP obtinuti la 3.500 rpm si 330 Nm disponibili de la 1.800 rpm, sa astearna un zimbet larg pe fata persoanei de la volan. Cele 1.855 kg ale masinii (aici incluzind si greutatea unui sofer de 75 kg) sunt urnite cu o dezinvoltura demna de o cauza mai buna, un rol important jucindu-l aici cutia manuala cu cinci trepte, surprinzator de precisa pentru un pick-up. Am remarcat o ameliorare a tinutei de drum, confortul la rulare pe astfalt fiind mai bun, dar tot esti scuturat serios in cazul traversarii unor linii de tramvai sau a craterelor autohtone. La limita, masina e subviratorie, desi este o propulsie. Iar cind cele aproape 2 tone au tendinta de a parasi drumul, nu-i tocmai de bine. In schimb, daca stii ce vrei de la ea, masina poate fi o jucarie extrem de placuta. In teren accidentat e o desfatare, trebuie sa dai dovada de multa imaginatie pentru a-i descoperi limitele. Era sa uit, rezervorul de spalat parbrizul are doar doi litri, asa ca, in cazul unei aventuri in off-road, s-ar putea sa va treziti fara lichid. Oricum, insa, o masina pe care va puteti baza.