Consumul acestei versiuni Lancia Delta nu este un subiect care să ne ţină
pe jar. Dimpotrivă, deşi te aştepţi ca 190 CP să fie destul de
însetaţi, practica mi-a demonstrat că nu suntem prea departe de
cifrele teoretice: pe hârtie, consumul urban este de 7,3 litri/100
km, iar în realitate acesta a fost sub 9 litri/100 km, în
jurul a 8,6 – 8,8 litri/100 km, fără a menaja maşina.
Oricum, rezervorul de 58 de litri asigură, în condiţii normale de
mers, o autonomie de aproape 1.000 km fără probleme.
La prima strigare, având în vedere look-ul original (dar sobru),
interiorul foarte spaţios (dar nu extravagant) şi motorul potent
(dar cu un caracter doar dinamic), cam cât credeţi că este preţul
unei astfel de versiuni Lancia Delta? Probabil vă gândiţi,
la fel cum am făcut-o eu, la o sumă undeva în jurul a 27-30.000
euro.
Ei bine, Lancia Delta 1.9 TwinTurbo Multijet are un preţ
de bază de 25.180 euro, în echiparea Oro, valabilă pentru
modelul de test. Un preţ, într-adevăr, premium, dar ceva mai redus
faţă de cum am crezut, mai ales prin prisma dotărilor standard,
care ocupă o listă foarte lungă (vezi aici).
Normal, fiind o maşină cu
pretenţii premium, maşina de test beneficia de mai multe opţionale,
care mai ridică preţul final cu nişte mii de euro. Totuşi, lipseau
cruise-control-ul sau senzorii de parcare, dotări absolut
necesare pentru o maşină de asemenea calibru şi
dimensiuni: vizibilitatea nu este un punct forte al Lanciei Delta,
mai ales în parcările înghesuite, iar pilotul automat este o dotare
de confort necesar la drum lung.
În plus, AutoItalia oferă în luna noiembrie un discount
de 1.800 euro pentru Lancia Delta, astfel că preţul de
bază al acestei versiuni devine 23.380 euro. Cei foarte pretenţioşi
îşi pot configura, astfel, o maşină superechipată pentru mai puţin
de 30.000 euro. Ceea ce, în condiţiile date, face din Lancia Delta
un automobil cel puţin interesant din punct de vedere bugetar.
Pentru o sumă de
aproximativ 25.000 euro, nu prea găseşti
concurenţă pentru acest pachet de aspect nonconformist,
aproape 200 CP diesel şi un nivel de echipare standard atât de
bogat. Compactele premium hatchback, comparabile măcar ca motor, au
preţuri de bază mai mari şi o echipare standard inferioară: Audi A3
Sportback 2.0 TDI 170 CP – 29.000 euro, sau BMW 120d 177 CP –
28.500 euro.
Aşa încât Lancia Delta rămâne o alegere interesantă,
pentru cei care, în primul rând, caută altceva. Iar, din
acest punct de vedere, Lancia Delta 1.9 TwinTurbo Multijet oferă un
bun raport preţ/originalitate. La care se adaugă şi o savoare
italiană, pentru cunoscători. Pe care a evidenţiat-o foarte bine
Mari, în pictorialul cu Lancia Delta.
Fotografii
realizate în complexul Băneasa Shopping
City
Când
i-am cerut lui Mari să ne descrie cât mai succint
ce înseamnă pentru ea Lancia Delta, răspunsul a fost extrem de
scurt: „Sofisticată”. Nu pot decât să îi dau dreptate – Lancia
Delta exact acest termen îl sugerează, dorind să se diferenţieze
cumva de restul berlinelor premium de pe piaţă.
Am spus „piaţă” şi nu „segment”, deoarece
Lancia Delta este un caz singular: un hatchback cu
dimensiuni de clasă medie, cu un aspect original şi un interior
foarte spaţios. Până nu demult, ar fi putut concura cu
Opel Signum – însă modelul german a fost scos din producţie o dată
cu Vectra, fiind înlocuit de Opel Insignia (nu uita
că poţi câştiga
un Opel Insignia înscriindu-te în
concursul nostru!).
Aşadar, avem un fel de unicat, care e cam greu de
înţeles cu cine vrea să rivalizeze: cu hatchback-uri
compacte premium, precum
Audi A3, cu maşini apropiate de monovolume, gen
Seat Altea XL, sau cu berline cu cinci uşi, gen
Renault Laguna?
Forma
de hatchback alungit este dominată de muchii drepte şi colţuri
evidente, care în spate se termină cu nişte curburi
interesante, blocurile optice verticale atrăgând atenţia ca un
magnet, datorită ledurilor. Per total, avem o formă dinamică, dar
nu sportivă, cu o eleganţă disimulată, negrul nefiind de natură să
atragă prea mult privirile, aşa cum o fac versiunile cu vopsea
exterioară bi-tono.
Doar un Fiat Bravo puţin mai altfel? Nicidecum, Lancia Delta
este mai mult de atât şi cunoscătorilor mărcii le aminteşte
întrucâtva de limuzina Thesis. Oricum, fan clubul noii Lancia Delta
va fi destul de restrâns, principalii vizaţi fiind
nonconformiştii amatori de sobrietate şi stil.
Un lucru rămâne sigur: Lancia Delta apare foarte
impunătoare în oglinda retrovizoare, mai ales atunci când
farurile sunt aprinse, iar baghetele cu leduri de sub ele
subliniază o identitate prea puţin cunoscută la noi.
Dar să vedem cum ne
întâmpină Lancia Delta în interior