Mercedes-Benz SL 500 ascunde sub imensa capotă un motor V8 cu injecţie directă şi dotat cu turbo, având o cilindree de 4.663 cmc, apropiată de ceea ce sugerează valoarea indicativului.
VEZI AICI DATELE TEHNICE PENTRU MERCEDES-BENZ SL 500
Evident, SL 500 înseamnă şi multă putere. Adică 435 CP/5.250 rpm şi un cuplu motor maxim demn de Gargantua, de 700 Nm, valoare obţinută pe o plajă de turaţie foarte coborâtă şi suficient de largă, între 1.800 şi 3.500 rpm.
Cifrele, însă, nu reuşesc să descrie bolborositul motorului şi sunetul grav, baritonal, bărbătesc pe care îl scoate evacuarea. Iar dacă mai şi ciupeşti puţin acceleraţia pe loc, garantat atragi atenţia asupra ta. Interesant, totuşi, cât de bine antifonată e maşina când se capotează hardtopul – practic, dacă eşti fan al senzaţiilor auditive, trebuie să mergi tot timpul decapotat cu SL 500.
După cum era de aşteptat, transmisia este automată cu 7 trepte, dar nu mică mi-a fost surpriza să descopăr un selector demn de consolele pentru gameri în locul unei manete clasice de mari dimensiuni. Arată foarte elegant şi chiar sportiv, dar, sincer, e depăşit la impresia high-tech de maneta celor de la BMW. Ceea ce nu e un neajuns, deoarece lui SL i se potriveşte mai mult spiritul clasic.
O altă surpriză este posibilitatea de a alege un mod ECO de condus, precum şi faptul că motorul e dotat cu sistem ECO start/stop. Care în oraş ar trebui să-i asigure maşinii un consum decent – în practică, SL 500 coboară chiar şi la 15 litri/100 km în regim urban, dacă se adoptă un stil de mers la paradă…
Lângă micul levier Direct Select avem un butonaş cu trei litere: ”E”, ”S” şi ”M”. Dintre care ne interesează acum ”S”-ul. De la ”Sport”, evident. Un buton prin apăsarea căruia răspunsul la acceleraţie este vizibil mai bun, iar sunetul motorului devine şi el mai sportiv, pregătindu-te pentru nişte senzaţii tari.
Pe care le-am simţit încă de la prima accelerare serioasă de pe loc, descătuşarea bruscă a cuplului de multe sute de Nm făcând SL-ul să dea puţin din ”şolduri”. Nu e greu nici să faci huliganisme cu scos fum din roţi şi plecare fulminantă, lăsând două urme lungi de cauciuc pe asfalt, dar, sincer, SL 500 e prea stilat pentru a te coborî la nivelul unor băieţaşi de cartier.
Chiar şi în modul ”Sport”, cu sistemul ABC, de control electronic al suspensiilor, setat tot pe ”Sport”, Mercedes-Benz SL 500 se dovedeşte mai mult un gran turism rapid şi confortabil, nu o bestie super-eficientă. Motorul rage savuros la urcarea în ture, dar, chiar dacă SL are caroseria din aluminiu şi se laudă cu o masă mai redusă cu peste 140 kg faţă de precedenta generaţie, vorbim, totuşi, de o masă proprie de 1,8 tone.
Ceea ce se traduce într-o inerţie uşor sesizabilă la limită în virajele rapide, electronica făcând faţă cu brio limitelor fizicii. Direcţia este precisă, dar nu incisivă, iar suspensia pune accentul pe confort chiar şi în setarea cea mai sportivă, aşa încât agilitatea nu e punctul forte al lui SL 500 pe traseele virajate, dar reuşeşte să comunice multă siguranţă în mers.
SL 500 face faţă cu brio unui tempo ridicat şi e o sursă puternică de adrenalină, în primul rând datorită sunetului V8-ului, iar apoi graţie funcţiei de dublă-debreiere a cutiei automate, dar şi selectării rapide a unei trepte inferioare la frânările puternice, lucruri care contribuie din plin la o impresie relativă de racing.
Modul ”Manual”, prin care treptele se pot schimba secvenţial de la padelele din spatele volanului, nu e chiar aşa de interesant, deoarece maşina e pur şi simplu mult mai eficientă în modul automat. În plus, padelele arată foarte bine, dar în viraje nu sunt aşa de ergonomice.
Până la urmă, marele SL 500 este un roadster de anduranţă, care iubeşte mai mult autostrăzile – de preferat Autobahn-ul, unde maşina se simte în largul ei la 200 km/h. Iar aerodinamica foarte bună şi nivelul foarte scăzut al turbulenţelor în habitaclu îţi permit să mergi mult timp decapotat, într-o deplină senzaţie de libertate.
Per ansamblu, să conduci un Mercedes-Benz SL 500 este o experienţă remarcabilă. Maşina nu le este dedicată celor care caută senzaţii sportive extreme, ci acelora care vor să simtă permanent forţa sub talpa piciorului drept şi să o audă la fiecare acceleraţie. O forţă controlabilă, nu una care să te sperie şi să-ţi ceară veleităţi de Schumi.
Adică vorbim de o maşină care e deopotrivă puternică şi stilată, care impune respect, dar fără a te pune la colţ şi care nu s-a dovedit în nici un moment obositor de controlat, ci plăcută şi sigură.
Îşi merită banii Mercedes-Benz SL 500? Vedem pe pagina următoare