Jaguar XJ
Pentru cei care au fobii cauzate de lumina intensă sau de privirile indiscrete, există opţiunea jaluzelelor la luneta spate şi la geamurile laterale, jaluzele care aduc un plus de mister. În caz că doreşti să iei loc la volan, trebuie să dezactivezi funcţia “valet” pentru a nu te simţi un simplu angajat în propria maşină. Asigurîndu-te că acest mic detaliu este rezolvat, poţi porni propulsorul diesel V6 de 2,7 litri.
Vei descoperi că este nefiresc de silenţios, excepţie făcînd momentul de trezire a lui la viaţă. Mă aşteptam la o uşoară submotorizare, în condiţiile în care vorbim despre un model cu ampatament mărit, care a mai cîştigat cîteva kilograme atît din modificările structurale, cît şi din dotări. Ergonomia este atent studiată şi descoperi că, într-un habitaclu britanic care aduce cu un salon de ceai, ai la dispoziţie gadgeturi fireşti pentru secolul în care trăim.
Dintre toate acestea, ţin să remarc farmecul şi nobleţea aduse interiorului de posibilitatea de a seta displayul afişajului computerului de bord astfel încît să ascundă toate funcţiile şi să prezinte doar logo-ul Jaguar. Nu pot vorbi despre sportivitate, deşi reprizele propulsorului diesel m-au surprins plăcut. În schimb, caroseria grea şi suspensiile setate pe confort contribuie la un ruliu măricel pe virajele abordate ceva mai în forţă.
Un alt atu, deşi la acest nivel nu ştiu dacă trebuie luat în calcul, este consumul. La un rulaj nu tocmai moderat, am obţinut un consum mediu urban de 12 litri la sută.
Un model care merită din plin, dacă vrei altceva decît ce admirăm zi de zi pe străzile noastre, un model în care pielea este piele, lemnul este lemn şi unde nu este recomandată ascultarea manelelor sau purtarea ochelarilor de soare “de firmă” cumpăraţi din bazarele chinezeşti. Îţi trebuie cîteva cursuri de bune maniere înainte de a semna pentru un Jaguar XJ.
Şi toate astea se întîmplă fie că eşti la volan, fie pe locurile din spate, cele pentru care maşina a fost de fapt creată. Vorbim despre un Jaguar XJ LWB diesel 2.7 V6. Am dat de multe amănunte inestetice, dar la acest nivel este suficient să pronunţi XJ ca să descoperi că în juru-i se aşterne o linişte nefirească, chiar dacă iei în calcul nume sonore.
Totul este de o eleganţă rară, cu tuşe – cum ar fi british racing green-ul caroseriei – care îţi aduc aminte de ce iubeşti automobilul şi îţi confirmă că ai în faţă un fenomen. Există în permanenţă riscul de a te pierde în contemplarea caroseriei din aluminiu. Sînt atîtea unduiri şi linii curbe, încît le-ai găsi echivalentul doar la două duzine de cadîne. Poate comparaţia este impropie, dar cam asta e realitatea.
Ciudat cum linia caroseriei are puterea de a-ţi reproşa indirect faptul că ţinuta ta vestimentară, de tînăr redactor, parcă n-ar fi tocmai propice unei asemenea maşini. Singurul aspect pe care ţi-l mai poţi corecta este mersul, care devine uşor oficial: descoperi că tragi uşor de umeri, pentru a simula un oarecare aer nobiliar în prezenţa modelului.
Încerci acest exerciţiu doar pentru puţină vreme, fiindcă un impuls îţi spune că trebuie să invadezi habitaclul. Acolo, anumite detalii ale tînărului redactor se estompează, iar stereotipul începe să funcţioneze: un domn la volanul unui Jaguar. Primul lucru pe care ar trebui să-l faci în cazul acestei versiuni ar fi să verifici locurile din spate.
Nu cred că ar fi de bun-gust să descoperi că cei de pe locurile din spate au confundat bancheta cu un salon de masaj sau cu canapeaua de acasă, pe care “zac” în contemplarea unui film ieftin. Apropo de asta, Jaguar este echipat cu un sistem multimedia dedicat pasagerilor din spate pe care pot fi vizionate filme şi posturi TV, totul fiind controlat de la un panou de comandă ascuns în cotiera centrală.