Ford Focus RS – test in Franta

Autor: Dragoş Băltăţeanu 25 mai 2009 Test drive

Acceleraţia este fulminantă când turbina intră în acţiune, iar când am schimbat a treia, am apucat să văd pe vitezometru că depăşisem 100 km/h. RS-ul trage pe toată plaja de turaţii datorită cuplului maxim de 440 Nm livrat constant între 2.300 şi 4.500 rpm.

Puterea maximă de 305 CP este atinsă la 6.500 rpm şi menţinută până în zona roşie, care începe la 7.050 rpm. Dacă nu se înregistrează o schimbare de treaptă, motorul menţine turaţia la 6.500 rpm prin intermediul unui limitator electronic.

Am răsuflat adânc. Ce caracter dual! Maşină utilizabilă zilnic şi totodată rachetă nucleară. Totul acompaniat de sunete divine pentru orice pasionat cu benzină în vine. Evacuarea urlă, turbina şuieră, iar când ridici picioarul din gază, o supapă “descarcă”, iar evacuarea “împuşcă”.

Divin, dar să vină virajele… Şi au venit. Şi nu am reuşit să destabilizez maşina oricât de nesimţit am tras de volan. Oricât de tare am intrat în acul de păr. Ținuta de drum este mai mult decât impecabilă şi te îmbie să înşiri viraj după viraj după viraj… Totul este fluid. Faptul că turbina intră în acţiune un pic mai târziu aproape că te ajută. Ai trecut de viraj, roţile sunt drepte şi primeşti o accelerare de rachetă!

Există virare indusă de cuplu la accelerările puternice, dar ea este mică şi foarte controlabilă. Spre deosebire de Mazda3 MPS sau de Opel Astra OPC, RS-ul abia îţi mişcă volanul în mână când accelerezi puternic. Şi este, la această oră, singurul model de serie care oferă 305 CP puşi pe asfalt doar prin puntea faţă.

Cum au reuşit producătorii acest lucru? Totul se datorează în mare parte diferenţialului autoblocant Quaife şi suspensiei RevoKnuckle. Inovaţia constă în îndepărtarea prinderii fuzetei faţă de braţul suspensiei. Practic roţile faţă au câteva grade în plus faţă de braţul amortizorului, iar acest lucru îmbunătăţeşte relaţia cu direcţia. Oricum ar fi, funcţionează!
 

Mai precis, este vorba despre noul Ford Focus RS. De când am aflat că Ford va face un urmaş pentru RS, nu am avut linişte. Iar când am descoperit şi detaliile tehnice ale noului RS, am devenit şi mai agitat. Cum adică 300 CP şi tracţiune faţă?

Unde e tracţiunea integrală pe care o aştepta toată lumea? Nu se poate… O să-ţi smulgă volanul din mână la accelerările puternice… Nu ar trebui să meargă! Dar, Doamne, cât am putut să mă înşel! Să îi mulţumim lui Jost Capito pentru că şi-a impus punctul de vedere şi a creat un RS cu tracţiune faţă! Nici că se putea face o maşină mai reuşită. Dar să detaliem un pic…

Povestea mea de dragoste cu modelul Ford Focus a început acum aproape 8 ani. Atunci, în postura de proaspăt angajat în presa auto, am avut ocazia să conduc un Ford Focus 1,6 de primă generaţie. A fost automobilul de care m-am amorezat la prima vedere. Îmi plăcea cum arată, cum se conduce, cum stă pe drum, totul! Am visat apoi multe zile pe www.mobile.de la un exemplar negru în trei uşi facelift.

Nu a fost să fie. A venit însă lansarea noului Focus. Şi pe drumurile Toscanei m-am îndrăgostit din nou. Suspensia era mai reuşită decât a primului model, deşi aspectul exterior se mai cuminţise. Chiar şi aşa, noul Focus îşi păstra puterea de seducţie. Iar de data asta nu am mai rezistat. Mi-am cumpărat un exemplar argintiu 1,6 pe benzină, care m-a servit credincios timp de trei ani.

A fost una dintre cele mai bune maşini pe care le-am avut vreodată. Iar din 2004 şi până astăzi am condus absolut toate motorizările disponibile pentru modelul Focus. Bineînţeles, am păstrat un interes special pentru portocaliul model ST. Sunetul deosebit şi puterea dată de cei 5 cilindri plus turbo sunt atuurile celui mai puternic Focus. Până acum…

Pentru că Ford a decis să încredinţeze diviziei Team RS dezvoltarea unui Focus şi mai tare. Acesta avea să fie urmaşul RS-ului original şi să devină mai puternic decât actualul ST. Am crezut multă vreme că Ford va reveni la tracţiunea integrală şi la moştenirea din raliuri pentru a face din noul RS un WRC de stradă.

Însă, la Salonul Auto de la Paris din toamna anului trecut, l-am putut vedea pentru prima dată în… metal şi oase. Şi tot atunci am aflat că motorul va dezvolta 300 CP, care vor fi puşi pe asfalt doar prin intermediul punţii faţă. Am ridicat din umeri şi am zis că va fi extrem de dificil pentru inginerii Ford să facă o maşină care să nu îţi arunce volanul din mână.

Apoi au început să apară cele dintâi impresii ale colegilor din presa auto străină. Englezii au fost printre primii care au testat maşina şi au avut cuvinte de laudă la adresa ei. Dar urma să mă conving singur…

Am plecat într-o zi de luni cu noaptea în cap spre Coasta de Azur via Frankfurt. După o aterizare zgâlţâită la Nisa, m-am trezit în faţa unei parcări pline de Focus-uri RS.Verzi ca în pozele oficiale, albastre şi albe. De fapt, singurele culori disponibile pentru acest model sunt ultimate green, performance blue şi frozen white.

Şi pentru că pe cele verzi şi ţipătoare era bătaie, am ales albastrul. Cea mai normală culoare, după părerea mea. Performance blue a fost mereu culoarea modelelor sport Ford, aşa cum Jaguar şi-a adjudecat verdele, iar Ferrari roşul.

Pagini: 1 2


Urmărește Promotor.ro pe Google News




Comentarii
Inchide