Ford Focus ECOnetic
înseamnă să fii „verde”? sau „Eco”? Înseamnă mai mult sau mai puţin
exact opusul americanilor dinainte de criză. Adică motoare mici în
locul celor mari, diesel în loc de benzină, supraalimentare în loc
de motoare aspirate, dar şi un consum mai mic în detrimentul unuia
ridicat.
Dar din punctul de vedere al clientului, asta înseamnă restricţii.
Adică un motor mai economic, teoretic vorbind, ar fi unul mai
leneş. Dar nu este deloc aşa. În plus, pe timp de criză, toată
lumea devine pasionată de maşinile Eco. Spre exemplu, la publicarea
unei ştiri pe site-ul Ziarului Financiar având ca subiect consumul
noului Focus, în doar câteva ore numărul accesărilor a urcat la
peste 5.000. Dar să ne întoarcem la subiect.
Focus ECOnetic nu este nici primul şi nici singurul model „eco” al
mărcii americane. În plus, trendul este unul de durată la Ford. Să
nu uităm că, la Craiova, Ford va fabrica începând cu acest an un
nou motor ECOnetic şi un nou model de clasă mică. Din clasa
„ECOnetic mai fac parte şi Fiesta (98 g CO2/km), Mondeo (139 g
CO2/km) şi Transit (189 g CO2/km).
Focus ECOnetic a ajuns la cea de-a doua generaţie, deşi la
exterior arată aproape la fel. În plus, acum avem un nou computer
de bord care îl „premiază” pe cel care conduce mai ecologic şi un
nou sistem Start/ Stop proiectat pentru motoare diesel.
Sistemul Stat/Stop nu este preluat de la Mazda, aşa cum ne-am fi
aşteptat, ci de la Volvo. Explicaţia este una simplă – cel de pe
Mazda3 este proiectat pentru un motor pe benzină, iar cel de la
suedezi pentru diesel. Aşadar, alegerea este una logică.
Ceea ce ne-a surprins încă de la început a fost preţul. În medie,
Focus ECOnetic este cu 500 de euro (în Germania) mai scump decât
aceeaşi versiune, cu acelaşi diesel de 1,6 litri. Spre exemplu, la
alte mărci, versiunile „verzi” sunt cu cel puţin 1.000 de euro mai
costisitoare. Şi astfel diferenţa se poate amortiza acum mai
repede, chiar şi în cazul în care nu parcurgeţi anual mai mult de
10-15 mii de kilometri.
Tot o surpriză o reprezintă performanţele dinamice ale maşinii.
Dacă la un consum mai mic ne aşteptam datorită particulei „eco” din
nume, performanţele dinamice vin să ajute. Aerodinamica
îmbunătăţită la 0,31Cx de la 0,324Cx, alături de anvelopele
„low-drag” Michelin sunt principalele elemente care ajută atât la
obţinerea unui consum mai mic, cât şi a unor performanţe mai
mari.
Datorită sistemelor implementate, consumul mediu înregistrat de
dieselul de 1,6 litri/ 109 CP a scăzut la 3,8 litri/100 km de la
4,5 litri/100 km, iar emisiile de dioxid de carbon, de la 119 g
CO2/km, la 99 g CO2/km.
Reducerea consumului nu este doar pe hârtie, ci şi în
realitate.
De-a lungul testului, în regim extraurban, computerul de bord a
indicat 4 litri/100 km, iar în oraş nu a depășit nivelul de 6
litri/100 km. Având în vedere situaţia economică, nu putem decât
felicita trendul adoptat de Ford. Să sperăm că vânzările de maşini
„eco” vor înregistra de acum creşteri tot mai mari.