Fiat Bravo 1.4 T-Jet 150 CP – test în RO

Publicat: 10 05. 2009, 15:00

O dată aşezat în spatele volanului, simţi cum scaunul te cuprinde ferm, dar fără a fi prea tare, iar volanul te gratulează cu o priză de invidiat de către alte maşini cu pretenţii mai sportive. Nu vă lăsaţi înşelaţi de aspectul mai convenţional al "covrigului", e o plăcere să stai cu mâinile pe el. La fel cum şi schimbătorul te îmbie să îl foloseşti cât mai des, iar pedalierul oferă o aderenţă excelentă tălpii.

Dar unde e butonul "City", găselniţa care face direcţia maşinilor Fiat să pară aproape ruptă de realitate prin uşurinţa cu care învârţi volanul? Slavă domnului, a dispărut, iar locul său a fost luat de un buton "Sport" (eu l-aş fi făcut mult mai vizibil), la apăsarea căruia nu se întâmplă nimic – dacă stai pe loc. Însă, dacă te pui în mişcare, acesta creşte cuplul motor cu 30 Nm. Deci vei dori în 90% din timp să ai activat acest buton – lucru indicat chiar pe displayul central.

Să recapitulăm: 150 CP turbo, la 5.500 rpm şi un cuplu de 206 Nm la 2.250 rpm (care ajunge, pe "Sport", la 240 Nm la 3.000 rpm). Şi toate astea din numai 1,4 litri cilindree? Cred că italienii cam exagerează cu teoria…

… numai că demarajul vine să îmi contrazică temerile. Singurul lucru care chiar te face să realizezi că e un motor de cilindree mai redusă este zgomotul motorului, care aş fi preferat să fie mai sportiv. În rest, herghelia se dezlănţuie aşa cum trebuie să o facă 150 CP, adică prima, a doua, a treia, a patra, maşina trăgând fără ezitare şi amintind de forţa unui diesel.

Însă, faţă de un diesel, sub 2.000 rpm motorul de 1,4 litri nu îşi pierde suflul chiar aşa de brutal – ceea ce, de fapt, este de apreciat în traficul aglomerat, unde consumul este relativ menajat.

Să revenim la curbe şi acceleraţii şi frână de motor şi viraje. Versiunea "Sport" are, bineînţeles, şi o suspensie cu aceeaşi titulatură, ceea ce, împreună cu jantele de 17 inch, înseamnă o ţinută de drum mult mai bună decât la un Bravo obişnuit. Ceea ce nu înseamnă că subvirarea a dispărut, dar limitele ei sunt mult mai departe, iar scârţâitul pneurilor apare la o viteză mai mare. Ruliu? Da, există, dar scaunul te ţine surprinzător de bine, aşa că te poţi concentra fără probleme la volan şi schimbător.

Ah, acesta din urmă este perfectibil, agaţând din a doua în a treia sau viceversa. Din fericire, agreează acţionarea fermă, un lucru bun când adrenalina năvăleşte în tine. Mai ales atunci când apeşi butonul "ASR off", de sub butonul "Sport", în dreapta volanului. În acest caz, trenul de rulare faţă este aproape torturat de cei 150 CP – este adevărat, chiar şi când sistemul de control al tracţiunii este activat, acceleraţiile bruşte îl supun la grele încercări.

Cu ASR-ul decuplat, Bravo te pune în gardă, deoarece devine mai jucăuş, iar scârţâitul roţilor devine mai pregnant. Deja începi să atingi nişte limite, unde ţi-ai dori o direcţie şi mai fermă sau o suspensie şi mai rigidă. Dar pentru asta există Ferrari… aşa încât te mulţumeşti să dozezi cu mai multă atenţie pedala de acceleraţie. Nu vă aşteptaţi la eficacitate în stil Brembo din partea frânelor, fadingul făcându-se simţit progresiv în utilizare intensivă, dar fără a afecta stabilitatea pe traiectorie.

Trebuie să ne amintim şi faptul că trenul de rulare al lui Bravo este cam la limită în ce priveşte confortul la trecerea peste denivelări, deci compromisul între sportivitate şi confort îl consider undeva între satisfăcător şi bun. Deşi, dacă mă mai uit o dată la preţul de 17.000 euro, suspensia este foarte reuşită.

De fapt, în cazul lui Fiat Bravo 1.4 T-Jet 150 CP, cam toate se raportează la preţ în ultimă instanţă.

Nu cu mult timp în urmă, pentru 15.000 euro ai fi putut să îţi iei un hatchback compact cuminte, într-o echipare intermediară, cu dotări suficiente şi un motor pe benzină rezonabil. Deci nicidecum o maşină care să îţi satisfacă şi ego-ul sportiv.

Acum, însă, italienii au noutăţi: 150 CP turbo şi o echipare generoasă, de la 15.000 euro. WHAT? Ei bine, da, Fiat Bravo 1,4 T-Jet 150 CP are un preţ de pornire (cu discountul de criză, evident) de 15.210 euro. Suma este valabilă pentru modelele produse în 2008, cu echiparea de bază Dynamic. Pentru acelaşi model, dar an de fabricaţie 2009, suma porneşte de la 15.722 euro, ceea ce devine foarte tentant, în condiţiile în care din echiparea standard nu lipsesc climazizarea automată bi-zonă, airbagurile laterale anterioare sau volan şi schimbător în piele.

Totuşi, dacă vrei un compromis între o maşină de oraş şi un hot-hatch, cel mai probabil vei dori versiunea de top, denumită, cum altfel, "Sport". Şi care costă 16.511 euro (model 2008), respectiv 17.023 euro (model 2009).

Iar "Sport" pentru Fiat Bravo înseamnă un exterior personalizat mai mult sau mai puţin discret (jante speciale de 17", spoilere şi praguri aerodinamice sau evacuare dublă cromată), precum şi un interior care îţi va gădila orgoliul (volan sport în piele, pedalier sportiv, scaune sport, tapiţerie specială).

Modelul pe care l-am avut la test arăta destul de agresiv – dacă roşul ar fi fost mai aprins, cu siguranţă ar fi sucit priviri mai multe. Oricum, jantele cu spiţe negre şi argintii, care lasă să se întrevadă etrierele roşii, sunt o carte de vizită suficientă. Maşina în sine este deja old-news pe şoselele noastre, însă micile tuşe sport sunt suficiente pentru a trezi curiozitatea celorlalţi – efectul maşinii în realitate fiind mai puternic decât cel din poze.

Din păcate pentru privitorii ocazionali, doar cei din maşină ne-am bucuarat de interiorul personalizat, tapiţeria fiind un amestec de negru şi un fel de roşu (fetele sigur cunosc denumirea pentru nuanţa din interiorul lui Bravo!). Păcat, totuşi, de discrepanţa între materialul din partea superioară a bordului (plăcut atât la atingere, cât şi la privit) şi cel ieftin din partea inferioară.

Cusătura roşie, atât pe scaune, cât şi pe volan sau schimbătorul de viteze şi frâna de mână, este nu doar foarte vizibilă, ci îţi şi dă impresia că eşti la bordul unei maşini mult mai exclusiviste. Doar displayurile pe fond orange te aduc cu picioarele pe pământ – e vorba, totuşi, de interiorul unei maşini gândite în primul rând pentru familie.

Numai că, în acest caz, vorbim de o familie pentru care "Sport" chiar contează.