Ne-am lăsat destul seduşi de micul model şi este cazul să gândim şi raţional şi pentru că nu prea are echivalent este cazul să îl comparăm pe 500 cu el însuşi. Astfel am ales cele trei motorizări disponibile pentru varianta de dotări Lounge pentru a analiza în ce măsură versiunea diesel este mai avantajoasă decât versiunile pe benzină.
După cum se observă, modelul Multijet este mai scump, dar diferenţele nu sunt semnificative şi pot fi recuperate relativ repede prin consumul inferior. Faţă de varianta 1.2 8v, diferenţa de 1.300 de euro poate fi amortizată în aproximativ 27.000 km, raportându-ne doar la preţul combustibilului, fără alte cheltuieli adiacente. Iar faţă de cel 1.4 16v, diferenţa infimă de 300 de euro este acoperită în mai puţin de 3.000 km.
Astfel pentru o folosire preponderent urbană, modelul diesel este cel mai potrivit din punctul de vedere al consumului şi al unui cuplu livrat mai jos decât în cazul lui 1.4 16v. În schimb la drum lung, versiunea de top pe benzină este indicată, făcând faţă mai bine unui ritm alert şi având performanţe dinamice superioare. Motorizarea 1.2 8v este doar pentru cei care nu sunt interesaţi (câtuşi de puţin) de relaţia performanţe-consum şi pun preţul de achiziţie ca şi criteriu principal de alegere, sau pentru cei care prevăd o explozie a cotaţiei motorinei.
În concluzie, Fiat 500 este un automobil căruia îi prieşte cel mai bine mediul urban, dar se pretează şi pentru escapade în afara localităţilor, cu condiţia să apreciaţi nonconformismul şi să plecaţi doar cu cardul de credit, aparatul foto, periuţa de dinţi şi fără prietenii care nu au în posesie propriul automobil (Fiat 500).
Fiat 500 Lounge | |||
Motor | 1.3 Multijet | 1.2 8v | 1.4 16v |
Putere (CP) | 75 | 70 | 100 |
Cuplu (Nm) | 145 | 102 | 131 |
Greutate (kg) | 980 | 865 | 930 |
Consum urban extraurban mediu |
5.3 3.6 4.2 |
6.4 4.3 5.1 |
8.2 5.2 6.3 |
Emisii (g/km) | 111 | 119 | 149 |
0-100 km/h | 12.5 | 12.9 | 10.5 |
Viteză maximă | 165 | 160 | 182 |
Preţ (euro) | 13800 | 12500 | 13500 |
De câte ori nu vezi o fată drăguţă pe stradă şi te întrebi oare ce să faci ca să îi atragi atenţia? Simplu ai două variante, îţi iei o maşină cu un preţ de catalog care tinde spre şase cifre în euro, sau cheltuieşti mult mai puţin şi îţi iei Fiat 500 Multijet, efectul iniţial este garantat acelaşi , iar ce urmează nu mai stă în grija automobilului. Nu am enunţat însă nimic nou şi am dorit să vedem cum se descurcă micul model departe de privirile admirative ale reprezentantelor sexului frumos într-un mediu atipic, la un drum care să îl supună pe 500 la 500 de km. Mergînd pe acelaşi raţionament, am dorit să vedem dacă motorizarea 1.3 Multijet, preferata orăşenilor, poate face faţă dincolo de graniţele urbane.
În primul rând,Fiat 500 este genul de model care nu îţi rămâne indiferent, nu ai cum să nu arunci un ochi la detaliile atent studiate ale citadinei. Tenta retro-modernistă reuşeşte să întoarcă destule de capete pe stradă şi fiecare model poate fi personalizat în funcţie de imaginaţia proprietarului prin numeroase accesorii. Modelul de test, varianta de echipare Lounge cu motorul amintit anterior de 75 CP, s-a prezentat în pasionala culoare Rosso Pastello, garnisit cu baghete cromate, jante sport şi steguleţe tricolore pe lateral, deci discret nu ar fi tocmai termenul potrivit pentru a îl descrie. Şi acest lucru l-am putut constata încă de la ieşirea din Bucureşti, până la locurile în care măgăruşul rămâne principalul mijloc de transport, Fiat 500 furând multe ochiade ale trecătorilor.
În interior aceeaşi linie voit retro, dar modern realizat, se continuă, ba chiar şi bordul are o fâşie de plastic de aceeaşi nuanţă cu a exteriorului. În insturmentarul de bord se remarcă turometrul imbrăţişat de vitezometru şi cele trei butoane amplasate pe consola centrală, cu aspect de drajeuri. Aparent inestetic pare amplasat levierul schimbătorului, dar este foarte practic situat, cursa volan-schimbător-volan fiind scurtă şi facil de realizat. La capitolul plusuri putem trece şi scaunele profilate sportiv şi volanul multifuncţional în aceeaşi notă.
Studiind consola de bord descoperi în spaţiul dintre cele două scaune sigla Windows, care nu semnifică altceva decât intrarea USB a sistemului audio. Adio CD-uri purtate în toc, adio spaţiu limitat, salutăm tehnolgia modernă care îţi dă posibilitatea să asculţi ce vrei şi cât vrei, sau mă rog cât te ţine stick-ul.Un must-have, de care modelul de test a baneficiat, este acoperişul amovibil acţionat electric. Deşi nu are o deschidere foarte mare, oferă senzaţii plăcute în aer liber şi este de real ajutor la semafor când vrei să te bagi cât mai în faţă.
Prima dilemă care vine în mintea privitorilor, după ce îşi revin din festinul vizual, este câte persoane pot călători în micuţul automobil. Pe distanţe scurte, spre foarte scurte, locurile din spate pot fi decente pentru persoanele cu o înălţime medie, dar la drum lung Fiat 500 este pretabil călătoriilor în doi, fără prea multe bagaje. Impresiile din escapada extraurbana le puteţi urmări în pagina următoare