Electricitate accesibilă – Renault Fluence Z.E.

Autor: Constantin Ciobanu 04 nov. 2011 Test drive

Un test cu un model electric este o provocare şi pentru un jurnalist. Ştergi din start de pe lista de analiză etajarea cutiei şi timoneria acesteia, zgomot şi vibraţii de la propulsor, elasticitatea lui. Noroc că a fost păstrată cheia clasică de contact, asta pentru a nu fi total rupt de experienţa clasică a pornirii. Momentul în care maşina este gata de a porni este marcat de un „beep” şi un martor luminos amplasat pe cadranul vitezometrului care indică „OK”. O noutate poate fi considerat sistemul de navigaţie TomTom Z.E. Live care afişează şi staţiile de reîncărcare şi îţi poate afişa pe hartă un cerc care reprezintă limita maximă pe care o poţi parcurge cu energia stocată în baterie.

Anul trecut la Paris cei de la Renault promiteau o autonomie de 160 km, acum Fluence Z.E. se laudă cu o autonomie de 185 km. Am fost puţin contrariat când am pornit în test pentru că autonomia afişată de computerul de bord era de 106 km. Evident m-am întrebat unde sunt restul de 80 km. Cum până la hotel aveam de parcurs vreo 80 km, iniţial am fost uşor reticent. Cei de la Renault ne-au provocat în prima zi la un concurs de „eco driving”. Cum întotdeauna când nu câştigi premiul cel mare există o scuză, a mea a fost legată de faptul că am nimerit în Lisabona şi împrejurimi într-un trafic destul de aglomerat, pe alocuri blocat. Pe primii 15 km în care am putut exersa un condus eco am înregistrat un consum mediu între 9,5 şi 9,8 kWh/ 100 km. După s-a evaporat speranţa noastră de a concura cu şanse reale la un consum bun. În final am ajuns cu un consum mediu de 11,8 kWh/ 100 km.

După 80 km parcurşi computerul de bord mai indica o autonomie de 64 km, iar bateria era la jumătate. Aşadar teoretic o autonomie de 145 km, ceva mai mare decât cei 106 km afişaţi iniţial. Iar daca respectăm algoritmul se ajunge la aproximativ 160 km într-o utilizare normală cu accente eco. A doua zi am înţeles modul în care este afişată autonomia. Cei de la Renault au ales să afişeze autonomia minimă în condiţiile unui condus sportiv. Până la aeroport am avut la întoarcere un traseu mai scurt, aproximativ 40 de km, autonomia afişată la pornire a fost de 116 km. Cum nu eram siguri dacă prindem avionul, stilul de condus a fost în regim de probă specială, am aflat că Fluence Z.E. ştie să rupă aderenţa la semafor. Ei bine la final mai afişa o autonomie de 74 km. Oricum pentru a te apropia de cei 185 km ai nevoie de puţin antrenament pentru a învăţa să conduci economic.

Spre deosebire de ce am condus acum un an la Paris, acum am descoperit un model mai rafinat din punct de vedere al trenului de rulare şi unităţii propulsoare. Acum un an acuzam lipsa unei frâne de motor ceva mai viguroase, acum s-a rezolvat acest lucru. Singura diferenţă majoră fiind gradul de frânare în momentul în care ridici piciorul de pe pedala de acceleraţie. Acum decelerarea este ceva mai puternică, probabil şi gradul de încărcare al bateriei este mai mare. În cazul lui Fluence Z.E. decelerarea continuă până la viteza de rulare specifică unei cutii automate la relanti. În condiţiile în care selectorul „cutiei de viteze” este în poziţia drive maşina va rula cu 5 km/h.

Spre deosebire de o repartiţie a maselor de 60/40 în cazul unui Fluence clasic, modelul electric vine cu o repartiţie ideală – 50/50%. Sunt de asemenea şi ranforsări ale trenului de rulare pentru a suplini greutatea mărită pe puntea spate. În trafic nu am observat o eventuală tendinţă subviratoare datorată apăsării mai reduse pe puntea faţă sau supraviratoare datorată greutăţii de pe spate. Chiar pot spune că suspensia vine cu o setare ceva mai plăcută.

Energia este stocată într-o baterie litiu-ion de 22kWh, 400V şi 280 kg care este formată din 192 celule. Puterea motorului electric este de 70 kW(95 CP) şi este disponibilă între 3.000 şi 8.900 rpm. Cuplul motor este de 226 Nm şi este disponibil de la 400 până la 2.500 rpm. Viteza maximă pentru Fluence Z.E. este limitată la 135 km/k, iar la 100 km/h se ajunge în 13 secunde. Pentru încărcărcarea bateriei cei de la Renault susţin că este nevoie de aproximativ 6-8 ore în cazul în care acest lucru se realizează la un wallbox, dacă acest lucru se realizează la o priză normală este nevoie de 10-12 ore pentru o încărcare completă. Există şi posibilitatea unei încărcări rapide la o priză de 400V. În 10 minute este garantată o încărcare suficientă pentru o autonomie de 60 km, iar în 30 de minute se garantează o încărcare a 80% din capacitatea bateriei.

Pagini: 1 2 3


Urmărește Promotor.ro pe Google News




Comentarii
Inchide