Aşadar, spuneam de o mare excepţie în comparaţia de pe pagina precedentă, cu un diesel având putere similară. Iar această mare excepţie este autonomia în regim strict electric a lui Toyota Prius Plug-in.
În condiţii dintre cele mai defavorabile ca vreme, trafic şi temperatură, japoneza mi-a demonstrat că e capabilă să parcurgă o distanţă suficientă în regim strict electric, fără a consuma nici o picătură de combustibil.
Termenul ”suficient” va fi înţeles de un public restrâns, care, în majoritatea timpului, are de parcurs trasee relativ scurte prin oraş. Japonezii spun că, în urma studiilor efectuate de ei prin ţările importante (în principal SUA şi vestul Europei), circa 75% dintre potenţialii utilizatori ai lui Prius Plug-in se încadrează în limita de 25 de kilometri parcurşi zilnic.
Dar în România, care ar fi situaţia? Să luăm exemplul unei persoane care îşi permite să plătească 43.900 euro pentru o Toyota Prius Plug-in (cu vreo 10.000 de euro mai mult decât un Prius normal… probabil mulţi vor da dezaprobator din cap).
Adică e o persoană cu un venit clar peste medie, deci cu o poziţie destul de mare în vreo firmă sau mare companie. Ori e un antreprenor într-un domeniu de activitate foarte profitabil. La care mai adăugăm neapărat o fire deschisă spre nou şi trendul eco, deci fără dileme de genul ”nu mai bine îmi iau o maşină mai sportivă, mai luxoasă, sau chiar un SUV la banii ăştia?!”.
Dimineaţa pleacă de acasă (cel mai probabil o viluţă în jurul oraşului, într-un cartier rezidenţial mai select, sau poate un apartament într-un bloc scump, cu parcare subterană păzită) având bateriile încărcate complet. Deci 20 km sunt suficienţi până la birou, unde maşina poate fi lăsată la încărcat din nou.
Apoi, la amiază urmează o masă de afaceri la un restaurant care sigur care un loc de parcare cu priză pentru încărcarea maşinii hibride plug-in. După aceea el/ea merge după copii, iar apoi la supermarket, la cumpărături sau la patinoar sau la film. Maşina poate fi lăsată la încărcat în parcare (dacă e o zonă civilizată şi nu sunt băieţi şmecheri prin zonă care să taie/fure cablul din răutate…).
Iar apoi, o dată ajunsă maşina în garajul de acasă, este pusă din nou la încărcat. Şi uite aşa, se pot face multe zeci de kilometri zilnic utilizând doar curent electric. Iar în weekend sau dacă e vreo urgenţă maşina poate fi folosită fără probleme de întreaga familie pentru o escapadă la munte sau la mare, în condiţiile unui consum similar cu al unui diesel, dar fără zgomotul specific de tractoraş.
Poate că în România pare o utopie ceea ce am descris mai sus, dar sunt sigur că există persoane, nu aşa de puţine, care se identifică, într-o măsură mai mică sau mai mare, cu acest client teoretic. Iar pe detractorii care se agaţă de argumentul ”autonomia e prea mică” îi întreb simplu: ”dar bateria smartphone-ului ultimul răcnet, cât vă ţine?”.
Una peste alta, Toyota Prius Plug-in este o propunere foarte pertinentă de maşină pseudo-electrică, dar care nu trebuie cântărită în primul rând prin prisma economiei de carburant, ci a avantajelor ţinând de reducerea poluării.
Pentru că nu se adresează celor pentru care prioritare sunt costurile cât mai mici, preţul maşinii fiind destul de elitist – rivalizează cu al berlinelor diesel automate premium de clasă medie. Iar, în România, acest hop ţinând de mentalitate e greu de surmontat. Dar nu imposibil.
PREŢURI, DOTĂRI ŞI DATE TEHNICE TOYOTA PRIUS PLUG-IN