Din punct de vedere tehnic, principala modificare a lui Prius Plug-in ţine de înlocuirea bateriilor nichel-hidruri metalice de 1,3 kWh cu un pachet de baterii litiu-ion de 4,4 kWh. Adică, mai pe înţelesul tuturor, noile baterii pot fi încărcate de la o sursă externă de curent electric şi rezistă mult mai bine la ciclurile de încărcare-descărcare.
Grupul motopropulsor e acelaşi, însă bateriile sunt acum litiu-ion. Dar aparatul foto nu poate ajunge la ele
În rest, motorul termic de 1,8 litri şi 99 CP, având ciclu Atkinson, respectiv motorul electric de 60 kW, dar şi cutia automată CVT (cu variaţie continuă) rămân aceleaşi, puterea maximă asigurată de grupul motopropulsor ridicându-se la 136 CP.
Pentru amatorii de cifre exacte mai trebuie menţionat că masa totală creşte cu 50 kg (din cauza bateriilor litiu-ion, mai grele, dar şi pentru că a fost adăugat un modul de încărcare special), în timp ce portbagajul este mai mic cu 2 litri – adică insignifiant, din moment ce vorbim de o capacitate totală de 440 litri în configuraţia cu 5 locuri.
Gata, au trecut 90 de minute? Că mă doare mâna… fă poza aia odată! 🙂
Pentru început, ce înseamnă încărcarea bateriilor lui Prius Plug-in de la o priză normală? Ei bine, cablul din portbagaj este suficient de lung, având şi un dispozitiv de testare a tensiunii curentului electric, în funcţie de care modulul de încărcare adaptează încărcarea bateriilor. Dacă lucrurile sunt ok, bateriile se încarcă total în doar 90 de minute – adică o oră şi jumătate.
Pornirea maşinii se face, evident, strict electric, Prius Plug-in plecând la fel ca orice maşină electrică: în linişte, auzindu-se doar fâşâitul pneurilor pe asfalt şi un foarte vag ţiuit similar celui din troleibuze, când pleacă din staţie.
Tiptil-tiptil… Păzea, că în regim electric nu mă aud pietonii neatenţi!
Ceea ce nu înseamnă că maşina se târâie: cine se grăbeşte şi apasă hotărât acceleraţia va remarca în secunda doi că maşina dă dovadă de multă vână, de parcă sub capotă e un diesel cu nişte sute de cai putere, dar… amuţiţi.
Dar să nu confundăm publicul ţintă al lui Prius Plug-in cu cel al unui Camaro. Pentru că, dacă în al doilea caz contează cât de mulţi cai putere torturează puntea spate, pentru cel de la volanul lui Prius Plug-in contează cât de mulţi kilometri poţi merge fără să pornească motorul termic.
Hai să apăsăm toate butoanele, să vedem ce se întâmplă. Hmm… roşu cred că e ”nu atinge”
Iar pentru asta e indicat să fie apăsat şi butonul ”EV City”, care va avea grijă să adapteze maşina traficului urban. Adică să eficientizeze cât se poate de mult funcţionarea motorului electric şi a consumului de energie electrică, mai ales când şoferului nu-i pasă de un stil de condus economic.
În paranteză fie spus, Toyota România nu şi-a ales prea bine momentul lansării lui Prius Plug-in pe piaţa noastră, deoarece frigul cam afectează performanţele propulsiei hibride-electrice şi autonomia bateriei. Pe de altă parte, vremea de iarnă mi-a demonstrat că Prius Plug-in nu e deloc o fiţă eco de marketing.
Wow, maşina asta e, într-adevăr, onestă: cât zice, atâta face în regim electric!
În teorie, japonezii promit o autonomie în regim strict electric de maximum 25 km (în funcţie de condiţii de trafic, stil de condus, bla-bla). Faţă de alte maşini electrice, valoarea asta pare o glumă. Dar, faţă de un Prius normal, vorbim de un plus de 23 de kilometri! Adică acceptabil pentru un hibrid, fie el plug-in.
Practica de la început de ianuarie 2013, când afară termometrul indica mai puţin de zero grade celsius, a însemnat că, după deconectarea cablului de la priză (maşina stând peste noapte la încărcat) şi pornirea în testul urban, computerul de bord mi-a arătat, după nici o sută de metri de ”acomodare” a maşinii cu mediul, o autonomie teoretică de 19 km.
Vai, domnu’ agent, dar eram absorbit de acest ecran minunat, pe care se afişează fluxul de putere…
”Deci te-am prins, arăţi cu un sfert mai puţin!” s-a gândit criticul din mine, după care am intrat hotărât în talmeş-balmeşul bucureştean de iarnă, fără intenţii de a merge eco, singura concesie fiind activarea tuturor celor trei butoane de lângă schimbător: EV Mode, EV City şi ECO Mode.
Pe măsură ce timpul trecea şi maşina devora cu răbdare kilometrii (chinuitori într-o maşină având cutie manuală, dar relaxanţi în extrem-de-silenţioasa Prius Plug-in…), am înceout să devin uimit constatând că scăderea autonomiei era direct proporţională cu creşterea kilometrajului parţial. Adică, mai neaoş, socoteala de-acasă chiar se potrivea cu cea din târg!
Psst, hei, Oraane, să nu adormi, că poate începi să visezi muscle-car!
Iar motorul termic a intrat în funcţiune după parcurgerea a circa 18,5 km. Deci în condiţii de iarnă, frig, trafic foarte aglomerat şi lipsa stresului unui condus care să privilegieze consumul cât mai redus, abaterea s-a cifrat la câteva sute de metri. Adică undeva la 2-3%, mai mult decât acceptabil faţă de cât reticent eram la plecare.
Ceea ce mă face să cred că, în condiţii de vară şi temperatură normală, este foarte posibil să obţii cu Prius Plug-in, fără stres, o autonomie în regim strict electric de circa 20 km, poate chiar 22-23 km. Mult, puţin? Rezonabil pentru oraş, dacă mă gândesc la faptul că maşina chiar e onestă cu valorile afişate.
Te enervează cutia CVT pe autostradă? Dă la maximum ”Feel like teen spirit” (Nirvana). Rock!
O dată trecut în modul hibrid normal, în care motorul termic nu mai este ţinut ”pe tuşă”, Prius Plug-in se comportă ca un Prius obişnuit. Adică pornirea motorului termic este foarte silenţioasă, maşina dovedeşte prestaţii convenabile pentru un şofer normal, iar cutia CVT devine deranjantă doar la viteze mari, pe autostradă, când zgomotele sistemului de propulsie te fac să vrei o insonorizare mai bună.
Aşadar, am parcurs aproape 19 km în regim strict electric, doar prin Bucureşti, în marea majoritate a timpului în trafic aglomerat. După care am contorizat circa 40 km în regim de autostradă, iar restul până la 100 km un traseu combinat, urban şi cu drumuri mai libere, bune pentru viteze de 70-80 km/h.
Hai, care diesel de circa 130 CP se pune cu mine la consum, iarna, în Bucureşti? Curaj, tovarăşi!
În momentul în care kilometrajul parţial era de 100 km, computerul de bord îmi arăta o valoare medie de 5 litri/100 km Ceea ce înseamnă că în circa 80 km de parcurs în regim hibrid, Prius Plug-in a ”păpat” cam 6,2-6,3 litri/100 km. Deloc rău pentru 136 CP şi 1,5 tone în condiţii de iarnă, atât în oraş, cât şi pe autostradă. Sau, dacă vreţi, comparabil cu un diesel cu putere similară, în aceleaşi condiţii.
Cu o mare excepţie – pe care o vedem pe ultima pagină