Noul SUV compact Mazda CX-5 este o maşină cu pretenţii: cea mai ieftină versiune (motor de 2,0 litri şi 165 CP, cutie manuală, tracţiune faţă, nivel de echipare Emotion) costă 22.190 euro, iar varianta cu tracţiune integrală porneşte de la 26.590 euro, în echiparea de intrare Challenge.
Adăugarea cutiei automate înseamnă 1.999 euro suplimentar, deci Mazda CX-5 2.0i AWD AT porneşte de la 28.589 euro, iar pentru nivelul de echipare de top Revolution trebuie scoşi din buzunar 32.090 euro. Cine vrea şi sistemul de navigaţie, mai trebuie să pluseze cu 500 euro, iar pretenţioşii care vor şi sunroof mai trebuie să scoată 700 euro din buzunar.
Per ansamblu, Mazda CX-5 este poziţionat ok ca preţ dacă luăm în considerare comportamentul rutier foarte bun, dar şi caracterul practic la înălţime. Doar cei care se aşteaptă de la un SUV să aibă performanţe bune în afara asfaltului nu vor fi prea satisfăcuţi, CX-5 preferând să privilegieze domeniul în care SUV-urile compacte sunt folosite 90% din timp – adică pe şosea.
Performanţele de consum ale motorului pe benzină în combinaţie cu această cutie automată cu 6 trepte nu sunt neapărat lăudabile. În teorie este anunţat un consum mediu de numai 6,6 litri/100 km, graţie tehnologiilor SKYACTIV cu care se laudă inginerii Mazda.
În practică, însă, având în vedere că Mazda CX-5 nu te prea lasă să o conduci cuminte, valoarea medie se duce cu uşurinţă la 9 litri/100 km. Optimist vorbind, cei care sunt mai calmi din fire şi nu se lasă subjugaţi de spiritul „zoom-zoom” al maşinii ar trebui să se aştepte la cel puţin 8 litri/100 km în medie de la această versiune pe benzină, cuplată la cutia automată.
Din fericire, Mazda CX-5 beneficiază de sistem i-stop (oprire/pornire automată a motorului), ceea ce se reflectă într-un consum urban chiar decent, în jur de 10 litri/100 km. Totuşi, cei pentru care factorul consum contează într-o foarte mare măsură s-ar putea să fie mai interesaţi de motorizarea diesel, care va fi lansată foarte curând pe Mazda CX-5 (şi pe care şi noi o aşteptăm cu nerăbdare la test).
Prin urmare, Mazda CX-5 vine cu foarte multe atuuri: arată bine şi fresh, are un interior foarte bun calitativ, dar şi surprinzător de spaţios, iar nivelurile de echipare sunt bine gândite, preţurile fiind mai mult decât rezonabile pentru caracterul dinamic foarte bun de care dă dovadă SUV-ul japonezilor.
Mazda CX-5 nu prea convinge la capitolul offroad, fiind un SUV gândit în special pentru şosea, iar cutia automată, deşi denotă o eficacitate exemplară, nu-i va convinge pe cei care vor feeling la volan şi senzaţia de control absolut al maşinii. Nici consumul nu e de natură să te atragă, dar asta când compari cu teoria – pentru că, altfel, valorile obţinute sunt normale pentru un SUV cu motor pe benzină asociat cu o cutie automată.
Aşadar, examen trecut cu brio de Mazda CX-5, un SUV cu un foarte bun caracter dinamic, dar care estimez că va avea succes mai mare în versiunea diesel. Motorul pe benzină le este dedicat detractorilor motoarelor diesel, în timp ce cutia automată, deşi e eficientă, cam scade din caracterul „zoom-zoom” pe care îl promite aspectul fresh.
Şi încă un lucru: poate că japonezii ar trebui să o lase mai moale cu bunul-simţ – nu înţeleg de ce se feresc de folosirea cuvântului „premium” în cazul lui Mazda CX-5. Mie mi se pare că acest SUV are destule astfel de ingrediente, iar detaliile contribuie la un pachet foarte reuşit în final.