Yaris luptă în segmentul foarte aglomerat al modelelor subcompacte europene, unde joacă nume grele ca Volkswagen Polo, Ford Fiesta, Renault Clio, Skoda Fabia, Seat Ibiza, Nissan Micra şi chiar Dacia Sandero, iar lista poate continua. Diferenţa este că nici unul dintre modelele enumerate până acum nu este disponibil în România cu un sistem de propulsie hibrid, dar Toyota oferă această opţiune pentru Yaris.
Habitaclul citadinei japoneze a avut parte de o remodelare uşoară odată cu facelift-ul. Mai exact, feţele uşilor şi planşa de bord au fost redesenate discret, iar selectorul albastru pentru cutia de viteze automată a fost înlocuit cu unul mai discret.
Totodată, sistemul multimedia a ajuns la o nouă generaţie şi are acum un ecran tactil ceva mai generos ca dimensiuni. Sensibilitatea la atingeri este bună, meniurile sunt şi în limba română, iar conectarea telefonului mobil prin Bluetooth se face foarte uşor.
Materialele au o calitate mai bună în comparaţie cu modelul precedent, iar diferenţa se simte şi se vede imediat ce urci la volan, unde dai ochii cu plasticul moale de pe planşa de bord şi de pe feţele uşilor. Mai mult, Toyota oferă acum mai multe opţiuni de personalizare gândite pentru clienţii mai tineri, aşa că poţi – dacă vrei – să alegi culoarea roşie pentru planşa de bord.
În rest, Yaris rămâne la fel ca până acum, cu scaune confortabile şi cu spaţiu suficient la cap şi picioare, atât în faţă, cât şi în spate.
Vizibilitatea este bună – aici contribuie şi oglinzile laterale generoase – iar portbagajul ar trebui să fie suficient de încăpător pentru cumpărăturile de la sfârşitul săptămânii. De reţinut că orice Yaris are aceeaşi capacitate a portbagajului, fiindcă bateriile pentru sistemul hibrid de propulsie au fost aranjate astfel încât să nu mănânce din spaţiul de stocare.
Şi dacă tot a venit vorba de spaţii de depozitare, trebuie să spun că citadina japoneză se descurcă admirabil la acest capitol. Există locuri pentru sticle şi câteva mărunţişuri în uşile din faţă, pe canalul median (în faţa selectorului de viteze), în bord (deasupra duzei de aerisire din stânga şoferului) şi, evident, în torpedo.
Fişa tehnică spune că sprintul de la zero până la 100 km/h durează 11,8 secunde, ceea ce nu e chiar atât de rău pentru o maşină de oraş. De fapt, Yaris Hybrid se conduce la fel de uşor ca orice alt model de dimensiuni similare cu motor pe benzină şi cutie CVT. Trebuie doar să te obişnuieşti cu sunetul motorului turat la maximum atunci când accelerezi în forţă.
Există trei moduri de condus – Eco, EV şi o combinaţie între cele două, pe care le alegi cu ajutorul unor butoane amplasate în apropierea mânerului pentru frâna de mână. În Eco, răspunsul pedalei de acceleraţie va fi mai slab, astfel încât accelerările să fie mai lente, iar consumul de combustibil mai mic. Totodată, dacă bateria este încărcată mult, ai şanse destul de mari să pici în modul full electric şi să rămâi acolo până la aproximativ 60 km/h dacă eşti blând cu acceleraţia.
În EV, maşina va rula în modul 100% electric, dar numai dacă bateriile sunt încărcate la un nivel corespunzător. Apropo, Yaris e o hibridă clasică, nu una plug-in, ceea ce înseamnă că bateriile nu se pot încărca de la priză acasă, ci sunt încărcate şi descărcate automat în timpul mersului.
În cel mai fericit caz, o să poţi rula cam doi kilometri în modul 100 % electric, doar până la viteze de 50 km/h şi doar cu accelerări usoare. Dacă o să accelerezi brusc, modul EV se dezactivează şi motorul termic porneşte ca să suplinească nevoia de putere.
Combinarea modurilor Eco şi EV ar trebui să ducă la cea mai mare autonomie în modul electric, însă eşti forţat să conduci foarte încet, aşa că nu prea îşi are rostul în traficul din Bucureşti, unde plecările de la semafor sunt de obicei destul de rapide.
Oprirea şi repornirea motorului termic în mers e aproape insesizabilă, aşa că nu ar trebui să ai probleme în privinţa asta. În schimb, o să auzi zgomotul cauzat de vânt după ce treci de 100 km/h.
Direcţia este precisă şi uşoară – o binecuvântare pentru traficul urban -, iar suspensia reuşeşte să absoarbă cu succes neregularităţile din drumurile româneşti. Sportivitatea iese din discuţie.
Oficial, consumul mixt al unui Yaris Hybrid este de 3,6 l/100 km. Eu nu am reuşit să mă apropii de această valoare magică, însă am obţinut un foarte bun 5 l/100 km circulând doar în Bucureşti. Pe autostradă, consumul instantaneu a oscilat între 6 şi 8 l/100 km.
E un consum comparabil cu motorul diesel de 1,5 litri de la Renault, ceea ce i-ar putea face pe unii să strâmbe din nas şi să spună că toată această tehnologie a reuşit să ducă la un consum comparabil cu un diesel.
Dar realitatea e puţin mai complicată. Un motor pe benzină funcţionează mai curat decât unul diesel, iar în cazul unei hibride ca Yaris motorul termic are momente în care e oprit complet, chiar şi în timpul mersului, ceea ce nu se poate spune despre un diesel convenţional. Sigur, există sistemele start-stop, dar odată ce trebuie să pleci de pe loc, motorul porneşte. Ei bine, cu Yaris Hybrid poţi să înaintezi cu viteza melcului la semafor fără ajutorul motorului pe benzină.
Toyota Yaris are îmbunătăţiri importante la interior, ceea ce a dus la un habitaclu mult mai bine construit. O maşinuţă bine dotată, plăcută la condusul prin oraş, care – în varianta hibridă – are un consum comparabil cu un diesel cu capacitate cilindrică redusă.
Personal, m-aş putea obişnui cu sunetul motorului la accelerările în forţă, fiindcă ştiu că la sfârşitul zilei am lăsat în urma mea mai puţine gaze nocive decât dacă aş fi condus un diesel. Nici măcar preţul nu mai este o barieră, acum că versiunea hibridă poate fi aleasă cu orice nivel de echipare.
Potrivit listei de preţuri, un Yaris Hybrid porneşte de la 16.780 de EURO cu TVA inclus.