Dacia Sandero

Autor: Alexandru Banu 29 iul. 2008 Test drive

Poți merge la serviciu într-un Sandero, îți poți lua patru prieteni la mare (numai să nu fie toți bărbați) sau peste hotare, dar nu o poți face pe Tommi Makinen prin Cheile Bicazului. Nu are rost. Mașina stă pe curbe și la 130 km/h (și ajungeți la ei, credeți-ne pe cuvânt), dar treceți prin clipe deosebite până încheiați virajul. 6.800 euro nu vor însemna niciodată absența ruliului, frâne perfecte și o direcție excelentă. Noi am obținut un consum mediu de 8 litri/100 km, într-un regim de șofat pigmentat cu multe doze de accelerații la limita roșie a turometrului.

Modelul Laureate are incluse în prețul de 8.350 de euro (cu TVA) geamuri electrice față, airbaguri față și două laterale, sistem audio, oglinzi electrice cu reglor poziționat pe prelungirea consolei centrale, aer condiționat și închidere centralizată. Sandero are și avantaje importante postvânzare: la prima revizie ești chemat abia la 20.000 km, iar garanția a fost extinsă la 3 ani sau 100.000 km. I-am întrebat pe cei responsabili de destinele Dacia dacă previzionează și motorizarea de 1.600 cmc, 16 valve și 115 CP. Secretoși ca întotdeauna, ne-au lămurit așa cum vă lămurim și noi la rându-ne.

În timp ce ne așteptam zborul retur, un zvon circula via sms pe telefoanele noastre. Colegi din presă ne întrebau dacă la conferința de presă s-a anunțat într-adevăr Sandero Sport cu propulsorul capabil de 133 CP. Nu, nu s-a întâmplat așa ceva. S-a prezentat însă un kit SUV pentru Sandero, în valoare de 800 de euro. Gama motorizărilor va fi actualizată din toamnă prin propulsoarele dCi de 1.500 cmc. Noi nu ne-am repezi să recomandăm Sandero, deși, luând în calcul prețul, este o ofertă mai bună decât a concurenței.

Designul este net superior oricărui produs Dacia de până astăzi. Dacia a reușit prin Sandero să șteargă blazonul de partid, care a urmărit-o îndelung. Românilor le circulă prin sânge obiceiul de a se lua de orice produs Dacia doar pentru că odinioară era într-adevăr un automobil modest. Lucrurile s-au schimbat însă, iar cei care ne contrazic ar fi bine să dea fuga la un dealer pentru un drive test.

Acum trei luni, Dacia lansa la Geneva, cu mare pompă, Sandero. Până și prim-ministrul nostru a uitat de deal-urile personale cu PSA și a asistat la prezentarea noului produs Dacia. Unii au transmis evenimentul live, alții s-au înghesuit la biroul de presă să încarce știrile pe site, în timp ce noi eram fascinați de look-ul noii Dacii. S-au petrecut evenimente importante la Geneva. Tocmai se parafase înțelegerea dintre Ford și Uzinele Craiova și urma să vedem Kuga, care probabil se va produce la olteni. Dar Sandero conta cel mai mult. Priveam o mașină diferită, care parcă aparținea altui brand.

Atunci ne-am spus: în sfârșit, francezii au arătat că le pasă și că nu consideră Mioveniul doar un loc pentru experimente. Logan a mers bine, a vândut incredibil în Germania, Franța, Brazilia și în alte destinații, mai exotice. Nu mai vorbim de România. Și totuși este o mașină masivă, fără farmec, doar utilă și atât. Mai bine asamblată, ce-i drept, Dacia Logan s-a comercializat în premieră cu o gamă suficientă de motorizări, cu opțiuni nemaiîntâlnite la un brand autohton și la un preț imbatabil. Era însă timpul să avem și o mașină națională competitivă estetic. Ei, bine, acum nu te mai poți simți jenat când te dai jos din Sandero.

Este un automobil vesel la exterior, plin de viață. Dacia nu a mai scos demult un model care să zâmbească, exceptând acel facelift asociat caraghios unui zâmbet politic care a debutat în 1989. Sandero este un hatchback simpatic, bine asamblat, o mașină care poate intra în meci cu Chevrolet Aveo și poate spera la participarea într-un campionat al mașinilor mici, alături de Fiat Panda, Peugeot 207, Renault Clio – și lista poate continua, de ce nu, până la finalistele Opel Corsa și Volkswagen Polo. Birourile de comunicare franco-române ne-au invitat în Croația să testăm în premieră Sandero.

Plecam de la niște premise transmise în prealabil. Știam că 70% dintre genele lui Logan sunt prezente în structura tehnologică a noii mașini din clasa mică. Iată o încadrare în segment care infirmă zvonurile legate de extincția Loganului. Sandero este cu 23 cm mai scurt decât ruda sa compactă, însă cu 3 cm mai dezvoltat în lățime și insesizabil mai înalt. Suspensiile au fost păstrate, același tip McPherson și H pe punțile față, respectiv spate. Am cercetat caroseria de jur-împrejur și am descoperit un design care vine dinspre o cu totul altă doctrină.

Nu o să mergem până la a decreta că Sandero arată mai bine decât multe Renault-uri, dar putem afirma că se ridică la nivelul cosmetic al unui Clio. Blocurile optice față supradimensionate profilează bine grila radiatorului și echilibrează proiectoarele din spoiler. Două alveole sculptate fin în regiunea superioară a calandrului îi inoculează subtil mașinii un caracter semisportiv. Portierele au o linie stas, simplă și la obiect. Fără contururi agresive și canturi spectaculoase, ușile impresionează doar prin prezența unor bandouri late, poziționate la «subsol».

În absența celui de-al treilea volum, francezii de la Dacia au desenat un posterior apetisant, bombat, cu blocuri optice raportate bine și compartimentate plăcut. Luneta este mare și oferă un câmp vizual extraordinar în oglinda retrovizoare, iar atât de controversata siglă-desfăcător de bere Dacia își găsește rostul deasupra desfăcătorului de portbagaj. Da, aici avem niște obiecții. Suntem în secolul 21 și încă nu deținem un sistem electronic de acces la portbagaj. Bine măcar că butonul este de două ori mai mare decât cel al unei Dacii 1310 și bine că avem în spoiler o fantă pentru poziționarea mâinii.

Pagini: 1 2


Urmărește Promotor.ro pe Google News

Tags:


Visan Marian
Visan Marian
Începând cu anul 2015, Marian Vișan s-a implicat în domeniul auto, însă experiența sa în jurnalismul online începe din 2006, în timpul studiilor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării. La vârsta de 18 ani a început să se familiarizeze cu mașinile odată cu obținerea permisului ... citește mai mult

Comentarii
Inchide